Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Håndtering af "nej tak"

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Pyy, ha.

Jeg føler med dig.

Det er nu 6 år siden, at jeg ringede Canvas. Og jeg må indrømme, at jeg aldrig har opsøgt virksomheder personligt.

I min verden er det en alt for in-effektiv måde at gøre tingene på.

Men som jeg kan huske det, så er det alle de lokale, du vil have fat på.

Og så må man sige, at hvis hver enkelt kunde tæller, så bliver man selvsagt nødt til at være opsøgende.

Rigtig meget af dette her handler også om tillid.

Hvorfor skulle de tro på dig - en mand, der lige pludselig står i døren og vil sælge dem en annonce?

Hvad med at give dem noget tid til at lære dig at kende?

Hvorfor sender du ikke et salgsbrev ud til de berørte virksomheder, hvor du forklarer hvad de vinder ved at handle med dig og adresserer alle deres bekymringer? Gerne med link til hjemmeside m.m.

Så kunne du ringe dem op nogle dage efter, at de havde fået brevet og snakke med dem?

Venlig hilsen, Christian

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:56

Effektiv Markedsføring:

Hvorfor sender du ikke et salgsbrev ud til de berørte virksomheder, hvor du forklarer hvad de vinder ved at handle med dig og adresserer alle deres bekymringer? Gerne med link til hjemmeside m.m.

Hej Christian

Når jeg har valgt "skulderen på døren", skyldes det primært at det er den måde, det i forvejen fungerer på i branchen. Da jeg researchede salgsmetoder i forbindelse med mit første blad, nåede jeg frem til, at det var den måde, kunderne foretrak det på. Jeg var dengang både i kontakt med erfarne annoncesælgere og annoncører.
Når jeg sælger annoncer til et nyt blad har jeg et salgsbrev med ud - jeg kalder det et produktark, men reelt er det et salgsbrev. Jeg peger lystigt rundt på de fakta, som er opstillet i brevet, når jeg præsenterer mulighederne. Jeg har desuden nogle eksemplarer af ét af de eksisterende blade, så kunderne kan føle kvaliteten - Her slår jeg altid op på en annonce for et lignende firma, mens jeg fortæller om den artikel, der står på samme opslag. Tanken er, at annoncøren skal lade sig inspirere af sin kollegas annoce og købe én i samme stil - eller i hvert fald tage stilling til kollegaens valg. - og den del af mit salg fungerer rent faktisk.
Jeg vil overveje at lave et salgsbrev som opfølgning til det indledende "direkte kontakt"-salg. Det tror jeg faktisk er en rigtig god idé.

Endnu engang tak for de gode råd. Jeg lærer af dem, og jeg håber også at de, der læser med kan lære noget.

mvh Hans

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 10:16

Det var så lidt, Hans.

Held og lykke med projektet Wink

Venlig hilsen, Christian

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 10:36

Hej Hans

Du skriver at dagen startede med et par fine møder, og herefter var der ikke det store at komme efter.

jeg går ud fra at det hovedsageligt er mindre detailhandlende du opsøger, og her kunne jeg forestille mig aat de er nemmere at komme

i en god dialog med dem fra morgenstunden, hvor der ikke er så mange kunder i butikken, end hvis du tropper op når der er maser af kunder

i butikken, for så er det altså nemmere og hurtigere at sige nej til dig og så ekspedere næste kunde, end at bruge 15 min på dig. 

Lad være med at være for pågående, man kan godt skubbe hesten i retning af truget, med den skal selv drikke vandet.

Læs kunden - tilpas sproget , urmageren på 65 år skal have det helt anderledes roligt, end modetøjsforhandleren på 25 år, denne del er jeg dog ikke i tvivl om du mestrer.

Det er fint nok med et produktark eller lign , men desto mere du kan gøre dig fri af dette og improvisere des bedre.

Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 10:47

Hej igen Hans

Kunne man forestille sig at du via formanden for handelstandsforeningen eller lign. fik lov at holde et kort indlæg

om dit blad på et af deres møder, her vil du fremstå som "godkendt" af foreningen, og ikke som ham starutten

der uopfordret kommer ind og vil "prakke dem en annonce på" i et helt nyt blad.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 22:14

Tak for dine fine kommentarer, Hans.
Du har helt ret i, at formiddagen er det letteste tidspunkt for kontakt til detailhandlende.
Jeg afbryder ikke, hvis der er kunder i butikken, og jeg lader mig afbryde, hvis der kommer kunder. "Tag bare kunderne først," siger jeg, "De er det vigtigste."

Da jeg startede mit første blad, startede jeg med at præsentere det på Handelsstandsforeningens generalforsamling.
I mellemtiden har jeg fundet ud af at annoncørerne i dette blad i lige så høj grad er håndværkere og andre, som ikke er medlem af handelsstandsforeningen. Derfor har jeg nedprioriteret dette ved mine to næste blade. Jeg snakker selvfølgelig med formanden og bestyrelsesmedlemmer og har også tilbudt at præsentere mine ideer på et møde, men jeg kan ikke rigtig vente på trægheden i det system - det er jo travle forretningsdrivende, som skal kaldes sammen til møde.
Desuden vil jeg helst ikke skabe en debat om "for eller imod mit blad" - jeg vil hellere skabe en god kontakt til læserne og til de foreninger, hvis arrangementer bliver omtalt - så skal de handlende nok erkende værdien med tiden. Det har i hvert fald været min strategi.

Jeg nåede i øvrigt med nød og næppe mit salgsmål i dag.

mvh Hans

Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 23:49

Hej Hans

For hulen mand - DET ER  JO HELT VILDT , igår nåede du kun 1/3 af dit mål, og i dag skriver du at du med nød og næppe nåede 3/3 af dit mål.

det er da en fremgang der vil noget, fokuser på at det ( som jeg læser det ) gik væsentligt bedre i dag end i går.

måske kan du begynde at se et mønster på hvilke typer af forretningsdrivende der siger nej tak, og hvilke der uden de store overtalelser

tegner annoncer, og gå så efter dem. Jeg ved godt denne selektering kan være svær og usikker og afhænger selvfølgelig også af hvor stort et antal

potentielle annoncører der er i området.

Og er det praktisk muligt og uden for meget ekstra kørsel så sælg kun annoncer om formiddagen, specielt når det er et job, som du selv skriver

at du ikke bryder dig specielt om.

Kommer folk med et lunkent nej, altså ikke en 100% afvisning, så prøv ,  hvis ellers de har tid, at lade samtalen køre i en helt anden retning, vejret

eller hvad der lokalt rører sig, og ikke bare fræse ud af døren, herved afvæbner du i en vis grad deres evt fordomme / giver dem tid til at tænke sig om

en ekstra gang, og måske lige tegne en af de helt små billige annoncer.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 02:17

Hans (2?)-> Lige netop dit forslag om ikke at have den begrænsende sælgerhat på hele tiden er nok det bedste hidtil i denne tråd. Hans (1?) handler lokalt - der er uden tvivl masser af lokale begivenheder (i er i samme båd), som kan gøre det ud for et chit-chat samtaleemne. Du møder pludselig kunden på lige præmisser, får en snak om fælles baggrund, og kan i mellemtiden flette lidt salgssnak ind.

Det kunne tænkes, at annoncekøberen er driftig iværksætter, ligesom os andre. Det er helt fantastisk at møde en ligesindet og snakke om alle de problemer og glæder, der er i iværksætterlivet. Eller måske er annoncekøberen en travl businessminded forretningsmand, som i virkeligheden har mest lyst til at tage en lille pause og en kop kaffe med en vildt fremmed og koble af.

Det er min erfaring, at det kan betale sig at lære folk at kende, før man forsøger at sælge dem noget. Tillid er, som allerede nævnt, en bærende grundpille i et salg. Og tillid til sælgeren er sjovt nok vigtigere end tillid til produktet.

Hvis du kan få lov til at fungere som den hyggelige mand, der ikke tager på kundebesøg, men tager på opdagelsesrejse og viser ægte interesse for kunden, så vil der ske to spændende ting:

1. Din kunde lærer dig at kende, og er tættere på at købe noget af dig. Måske ikke første gang, men så anden eller tredje gang du tager en kande kaffe med og to krus. Du bliver en person, som folk vil snakke om, "Der kommer Hans med sin termokande - han skal nok ud og besøge virksomheder"

2. Du vil ikke længere opleve salgssituationen som "trælsom, irriterende, skal bare overstås", for det er faktisk ikke en salgssituation længere. Salget bliver blot en positiv sidegevinst ved dine hyggelige besøg.

For at ovenstående skal lykkes, så skal du naturligvis finde den bedste indgangsvinkel, så folk ikke føler, at du blot spilder deres tid, men oprigtigt er inspirerende at snakke med.

Well - ovenstående var inspireret af Hans (2?). Herunder mine egne erfaringer:

Når du skal sælge noget, så hjælper det ofte også at købe noget. Hvis du er ude hos en virksomhed, som tilfældigvis sælger noget, du kan bruge, så køb af dem. Så har du allerede åbnet for handelsflowet.

Foreslå en byttehandel. Véd ikke helt om det kan lade sig gøre for dig, men i min branche fungerer det. Jeg byttede 2 gadeskilteplakater væk for 2 gange aftensmad til mig og kæresten. Der gik ikke længe, før den potentielle kunde ringede og spurgte om jeg også lavede menukort. han havde pludselig opdaget, hvor let det var at handle med mig - og ikke mindst: hvor let det var at skifte leverandør.

De fleste kunder holder fast i den samme leverandør igennem mange år, også selvom de ikke er 100% tilfredse. Devisen, "Man véd, hvad man har, men véd ikke, hvad man får", holder grundvoldsrystende fast hos en ufattelig mængde af mennesker. Bryd denne tanke ved at være den første til at tage et åbent skridt. Vis, at du er nem at handle med - og at du er nem at have tillid til.

Endelig har jeg også erfaringer for, at det virker at give noget væk uden at forvente noget igen. Det kan være noget småt og egentlig økonomisk ligegyldigt - bare det har en værdi for den potentielle kunde.

Jeg var rundt på "salgsturne" i lokalområdet, og ville satse på visitkort på daværende tidspunkt. Jeg havde først været ude og se, hvad lokalområdet havde at byde på, og gik derefter møjsommeligt tilbage på internettet og fandt virksomhedernes logoer. Så lavede jeg en stak visitkort til hver virksomhed, jeg ville besøge. 10 stk. Ikke mere. Og jeg kom ikke ind i butikken for at sælge noget. Jeg kom bare ind og sagde, at jeg havde kigget på deres butik, og fandt deres indretning og logo spændende, og fik lyst til at lave nogle kort til dem - bare til inspiration.

Den måned solgte jeg intet mindre end 30.000 visitkort - en forbedring på over 300% i forhold til tidligere.

Jeg gjorde senere det samme med skilte - jeg lavede miniature-facader til folk i det rigtige materiale og viste det frem og gik igen uden at nævne ordet "salg". Igen - en succes.

Du kunne også tage tørrede frugter med ud - "til ungerne derhjemme" :)

Håber, at jeg kunne bibringe lidt inspiration fra de sjællandske kanter.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 08:25

Vi har også ind imellem sælgere der kommer uanmeldt og jeg tror aldrig, jeg kunne finde på at købe noget fra dem eller lade dem få et ben til jorden eller overhovedet bare høre 2 sekunder om deres produkt..

Der er 2 typer sælgere og dermed 2 grunde til, at jeg ikke ville købe noget;

Enten er det en ung gut, der er totalt "sælger-smart", som vil sælge trucks, dørmåtter og telefonabbonementer.. ting som jeg simpelthen ikke gider bruge min tid på. Og hvis man først begynder at lytte til dem, er det fuldstændigt umuligt at slippe af med dem igen!

Eller også er det én med dit engagement - og hvis jeg så først lytter til dig og finder ud af, at det ikke er noget jeg vil bruge penge på, får jeg helt dårlig samvittighed og synes det er ubehageligt, at skulle sige, at det er et dårligt produkt, hvis du står og snakker om dit "livsværk".

Derfor siger jeg altid nej, før jeg overhovedet har hørt om produktet, eller også bruger jeg de klassiske, ligesom du har oplevet, jeg har ikke tid, det er ikke mig der tager stilling til det (selv om det måske er), jeg ringer, hvis min mand også synes det er interessant, osv. Så slipper jeg for at sige Nej!

Men jeg har også selv prøvet canvas, både i telefonen og ved at dukke op uanmeldt. Her var det på trykkerier/reklamebureauer, hvor det primært er mænd man møder - og der har man lidt af en fordel som pige - de kan ikke lide at være uhøflig over for en pige. Min mand Jakob tog også ud og de afslag han fik, var meget mere barske end mine, han har fx prøvet at én pejede på døren og sagde "skrid", hvor jeg næsten altid fik 5 minutters taletid..

Vi er gået bort fra uanmeldte besøg og det vi synes virker bedst for os, er at ringe og sige - "Jeg plejer ikke at lave telefonsalg, men jeg har en vare, hvor jeg straks kom til at tænke på jeres butik, for varen ville simpelthen passe perfekt til jeres målgruppe - må jeg sende dig en prøve, så du kan se hvad du synes? Det er helt gratis og hvis du ikke er interesseret er det helt i orden" - efterfulgt af enten - "så ringer jeg om en uge for at høre, hvad du synes" eller hvis de virker afvisende "jeg vedlægger mit visitkort, så kan du selv ringe, hvis du kan lide det, ellers høre du ikke mere fra mig."

Men din situation er selvfølgelig lidt anderledes, når det er et lokalt magasin.. Måske er der en butik-forening (fx har vi i kolding cityforeningen for byens butikker), så man kunne aftale en slags rabat til deres medlemmer..

Tilmeldt 14. Jul 05
Skrevet kl. 09:33

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)