Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

NEM-ID - erfaringer til deling

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jan 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

https://www.nets-danid.dk/

Her administrerer man udstedelse af medarbejder-signaturer.

Én signatur er designeret som administrator, og kan udstede nye til virksomheden.

HUSK: Dine signaturer skal fornyes hvert 2. år. Du kan gøre det selv, som administrator, men husk det - ellers kan du ikke logge ind, og det er et farligt bøvl at blive oprettet igen. 

Her kan man også tilknytte et CPR-nr til en signatur, og bruge den som login hos f.eks. www.sundhed.dk – men det koster 100 kr pr kvartal. Det kræves dog, hvis man vil på afregningsportalen, så det er et must for nogen.

PS: Når du skal indlæse din signatur første gang, eller fra en backup, så fejler IE og Chrome ofte. Brug Firefox i stedet!! Er den først installeret, så er der ingen problemer med de to andre.

 

http://www.virk.dk/home.html

Her administrerer man hvad medarbejdersignaturer kan få adgang til i de offentlige virk-systemer.

Som ejer af virksomheden kan man blive underskrift-godkendt, og oprette andre brugere på virk.dk. Disse skal først have en medarbejder-signatur (se ovenfor).

Man kan gøre sig selv til organisations-administrator, når man først er godkendt som underskriver.

Man kan også udpege en anden til organisations-administrator

Organisations-administratoren skal så udpege en medarbejer-administrator. Der kan godt være flere medarbejder-administratorer.

Medarbejder-administratoren styrer rettighederne for hvem der kan få adgang til at indberette i forskellige offentlige systemer, f.eks. VEU-tilmeldinger, refusion for elever, barsel.dk osv.

 

Via virk.dk kan man også få adgang til sin digitale postkasse.

For denne udpeges også en administrator, der kan styre hvem der skal have rettigheder til at åbne postkassen eller ej. Man kan godt have flere administratorer her, så pas på hvor mange rettigheder du giver medarbejderne.

PS: den digitale postkasse bruges ofte til breve fra det offentlige, der er gemt som pdf. Hvis indlæsning af din post fejler, kan det skyldes, at du bruger en anden pdf-læser end Adobe-reader. De mindre kendte, har nemlig en funktion med at gemme en lokal version af pdf'en på din PC der ikke kan slåes fra - og det kan Nets ikke lide. 


Så opsummeret, kan man altså være administrator mindst 3 steder i systemet, og der er ikke umiddelbart sammenhæng imellem f.eks. den e-mail man opretter i systemerne. Du kan altså stå med 3 forskellige e-mails, og du kan reelt være underskrift-ansvarlig i Virk.dk for din virksomhed, men er du ikke også administrator i nets-danid.dk kan du faktisk ikke oprette nye brugere, og du kan også risikere at din egen bruger-signatur slettes af den der så ér administrator her. Faktisk har jeg oplevet, at en medarbejder (kontordame) blev gjort til administrator på nets-danid.dk for en virksomhed, uden at virksomheden havde givet lov hertil. Tilsyneladende var årsagen, at den tidligere administrators signatur løb ud.  

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)