Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af løn til lille enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Nov 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

jeg har et lille firma som skriver et par faktura en gang i mellem - og er momsregistreret.

Jeg bruger Deniro til at holde mit regnskab.

Jeg har bare skrevet regninger ud og holdt pengene på min bankbog - jeg har ikke turde tage nogen ud til mig selv eller købe noget for dem - da jeg simpelthen ikke føler jeg ved nok om bogføringen mm. til at gøre noget. 

Men hvordan udbetaler jeg til mig selv? Skal jeg bare hæve pengene og lade stå tilbage så jeg kan betale min moms og skat? Skal jeg så derefter angive det på min selvangivelse?

Nu er der snart 30 dage til jeg skal angive min moms.. Er der nogen steder jeg kan aflæse på Deniro hvad jeg skal indberette?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:09
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maunus:
Men hvordan udbetaler jeg til mig selv? Skal jeg bare hæve pengene og lade stå tilbage så jeg kan betale min moms og skat? Skal jeg så derefter angive det på min selvangivelse?

Ja, det er en fin fremgangsmåde. Sørg for at der er penge til moms og skat. 

Men du må hæve så meget ud til dig selv som du vil. Bare du husker, at skat skal have deres penge uanset. Du skal ikke lave en lønseddel eller lignende! Bare bogføre beløbet som "hævet privat" eller hvad den konto nu hedder hos dig.

Jeg ved ikke så meget om Dinero, så jeg kan ikke svare dig. Men går det helt galt, så bladrer du alle dine bilag igennem og så tæller du al din udgående moms (salgsmoms) sammen. Altså al moms, der er på dine fakturaer.

Derefter tæller du al din indgående moms (købsmoms) sammen, altså al moms der er på de regninger, du selv har betalt.

Og så trækker du de to beløb fra hinanden. Hvis du har mest udgående moms, skal du angive beløbet og SKAT skal have differencen. Har du mest indgående moms, skal du angive beløbet som et minusbeløb og så er det dig, der får penge tilbage.

Selv om det ikke føles sådan, er det bedst, når man skal af med moms. For det viser at man har tjent penge Smile

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:12
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:22

Du har jo sådan set fået hvad du behøver af svar - men har også selv fattet synes jeg, at der er ikke noget der hedder løn i personlig virksomhed Alt du hæver sker via status - mellemregning - hævning ejer i egenkapitalen og det påvirker ikke dit overskud og dermed heller ikke din skat. 

Hævning har således ikke spor betydning for skatten, det har kun dit resultat - læs her om http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html så du forstår at du må hæve alt det du vil, det er dine penge og din evt gæld - og det påvirker ikke overskud og skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Nov 10
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 10:52

hvad med AM bidrag

hvordan kan jeg regne ud hvor meget jeg kan hive ud til mig selv? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:19

tommelfingerregel når det er en indtægt som kommer på toppen af din øvrige indtægt er at du kan hæve 56% af det dit regnskab viser i overskud - de 44% skal gå til skat i am bidrag og alm skat. Hvis du forskudsregistrerer dit overskud, som du skal, så vil du automatisk få trukket skatten som du skal og slipper for renter og strafrente året efter. http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-ved-personlig-indtjening.html viser hvordan din skat trækkes når du har andet arbejde og har virksomhed - men i alle fald, bare indlæg dit forventede overskud i forskudsskema (du skal ha udvidet forskud) så ser de med det samme hvad det betyder for skat

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)