Hej jeg har et lille firma som skriver et par faktura en gang i mellem - og er momsregistreret. Jeg bruger Deniro til at holde mit regnskab. Jeg har bare skrevet regninger ud og holdt pengene på min bankbog - jeg har ikke turde tage nogen ud til mig selv eller købe noget for dem - da jeg simpelthen ikke føler jeg ved nok om bogføringen mm. til at gøre noget. Men hvordan udbetaler jeg til mig selv? Skal jeg bare hæve pengene og lade stå tilbage så jeg kan betale min moms og skat? Skal jeg så derefter angive det på min selvangivelse? Nu er der snart 30 dage til jeg skal angive min moms.. Er der nogen steder jeg kan aflæse på Deniro hvad jeg skal indberette? |
Maunus:Men hvordan udbetaler jeg til mig selv? Skal jeg bare hæve pengene og lade stå tilbage så jeg kan betale min moms og skat? Skal jeg så derefter angive det på min selvangivelse?
Ja, det er en fin fremgangsmåde. Sørg for at der er penge til moms og skat.
Men du må hæve så meget ud til dig selv som du vil. Bare du husker, at skat skal have deres penge uanset. Du skal ikke lave en lønseddel eller lignende! Bare bogføre beløbet som "hævet privat" eller hvad den konto nu hedder hos dig.
Jeg ved ikke så meget om Dinero, så jeg kan ikke svare dig. Men går det helt galt, så bladrer du alle dine bilag igennem og så tæller du al din udgående moms (salgsmoms) sammen. Altså al moms, der er på dine fakturaer.
Derefter tæller du al din indgående moms (købsmoms) sammen, altså al moms der er på de regninger, du selv har betalt.
Og så trækker du de to beløb fra hinanden. Hvis du har mest udgående moms, skal du angive beløbet og SKAT skal have differencen. Har du mest indgående moms, skal du angive beløbet som et minusbeløb og så er det dig, der får penge tilbage.
Selv om det ikke føles sådan, er det bedst, når man skal af med moms. For det viser at man har tjent penge