Hej
Lige et par bemærkninger:
Nightfall - Jeg tror, du er gået lidt galt i byen her. Se Lejelovens § 94, stk. 2, hvoraf fremgår: "Udlejeren kan ikke påberåbe sig de i § 93, stk. 1, litra a-f, nævnte forhold, hvis de er rettet, inden udlejeren hæver lejeaftalen." Det betyder, at det, at der er sendt påkrav med orientering om, at lejemålet kan ophæves (ikke det samme som opsiges), såfremt der ikke betales senest 3 dage efter (ikke det samme som "inden 3 dage"), at påkravet er kommet frem, ikke uden videre medfører, at lejer kan udsættes. Hvis lejer betaler restancen, også selvom betalingen først sker efter 3 dages fristen, kan han ikke udsættes. For at lejer skal kunne udsættes, kræves det, at udlejer først har ophævet lejemålet, og det skal være sket, inden lejer betaler restancen. Der er i den henseende ingen forskel på bolig- og erhvervslejemål.
Peter - Jeg tror også, du er gået lidt galt i byen. At lejer betaler inden møde i Fogedretten, medfører ikke, at udsættelsesforretningen nægtes fremme. Hvis lejemålet er ophævet inden udsættelsesforretningen, vil der ske udsættelse, og dette kan lejer ikke afværge ved at tilbyde betaling, jf. § 94, stk. 2 modsætningsvist. Selvom der ikke er sendt en ophævelsesskrivelse inden udsættelsesforretningen, er der retspraksis for, at fremsendelse af en fogedrekvisition med anmodning om udsættelse kan anses som udtryk for ophævelse af lejemålet. Heller ikke i disse tilfælde vil lejer således kunne afværge udsættelsn. Måske du tænker på den situation, hvor udlejer blot har sendt restancen i Fogedretten med henblik på foretagelse af udlæg, altså hvor udlejer ikke har ophævet lejemålet, hvilket ikke er det samme som at sende sagen i Fogedretten med anmodning om udsættelse af lejemålet?
Hvorom alting er, er jeg enig med Peter i, at det nok var en god idé at rådføre sig med en advokat (med speciale i lejeret).
Mvh Jacob