Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Søger svar og bekræftelse på diverse spørgsmål vedr. fradrag, moms, su, arbejdstelefon og forskudsopgørelse

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jul 13
Indlæg ialt: 9
Fra  Nodex IT Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

*Det her er blevet lidt langt efterhånden og jeg håber der er nogen derude der kan overskue at læse det igennem. Noget af det jeg har skrevet kan godt virke overflødigt men jeg har uofficielt i mindre grad OCD eller bare behov for at skære ting ud i pap godt og grundigt.*

Jeg været til informationsmøde på skattecentret og har også i fritiden prøvet, at sætte mig ind i alle disse nye regler m.m. men har stadig nogle spørgsmål. Derudover søger jeg også bekræftelse på noget af det som jeg er usikker på, så det ville være super hvis i kunne af- eller bekræfte. Om du kun kan besvare dele af det så sætter jeg stor pris på det, tak på forhånd.

Lige hurtigt til info så er jeg studerende - modtager SU - og har startet en enkeltmandsvirksomhed i forbindelse som studiejob og har dermed også et CVR nr. og er registreret for moms.

Som jeg har forstået det og læst på SKATs og SUs hjemmeside så må jeg i mit tilfælde tjene 10.701 kr. pr. måned ved siden af min SU og mit fribeløb er på ca. 130.000 kr. Der står at det er efter AM-bidrag men før SKAT.

- 1. Spørgsmål: Er fribeløbet på de ca. 130.000 kr. eller 10.701 kr. pr. måned inklusiv moms?

Jeg skal have ændret min forskudsopgørelse eftersom jeg nu regner med at få mere end blot SU. Er det korrekt forstået at jeg skal rette rubrik 10 og give et bud på hvad jeg regner med at tjene før skat og ekskl. moms men efter AM-bidrag (minus 8% af hele beløbet). Derudover har jeg fået af vide at dette beløb være inkls. SU som jeg allerede kan se under rubrik 306, skal jeg blot lægge det til som det er?

Eksempel: Jeg regner med at tjene 50.000 kr. og efter AM-bidrag 46.000 kr. men dette beløb er før skat og ekskl. moms. De 46.000 kr. + 34.000 kr. som står i rubrik 306 under ‘Fortrykt’. Dermed indtaster jeg 80.000 kr. ind i rubrik 10?

Jeg har læst her på forummet og hørte også noget vedr. det på mødet med at der skal betales 2.600 kr. når der er tale om arbejdstelefon. Jeg synes dog jeg har lidt svært ved at fange den.

- 2. Spørgsmål: Er der nogen som kan uddybe hvad dette - de 2.600 kr. mht. arbejdstelefon - drejer sig om? Til info så har jeg to mobiltelefoner og den ene benyttes udelukkende til arbejde og jeg har virksomhedsadresse hjemme.

- 3. Spørgsmål: Er der noget krav om, at hvis man har arbejdstelefon, at det skal være et erhvervsabonnement? Kan jeg benytte en arbejdstelefon med et almindeligt privat abonnement og stadig få fradrag?

- 4. Spørgsmål: Hvordan fungere det med at få fradrag for services som fx webhosting fra udlandet, fx USA. I mit tilfælde ville dette være virksomhedsrelateret men hvordan fungere det og er der eventuelt forskel mht. om det er i Danmark eller USA?

- 5. Spørgsmål: Hvad betyder det at få fradrag? Får jeg lavere trækprocent og dermed betaler mindre i skat? Jeg synes at have hørt noget om at man alligevel i ‘sidste ende’ ender med at betale det hele. Nogen der kan uddybe hvad dette drejer sig om?

- 6. Spørgsmål: Hører en bærbar computer under drifts- eller anlægsudgifter? For mit vedkommende ville bærbaren vedrøre den løbenden drift men hvad menes der med “Anlægsudgifter er indkøb af for eksempel maskiner...” taget fra skats hjemmeside http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1648476. Hvad menes der med “maskiner”?

Er det korrekt forstået at hovedkortet kun må benyttes af én arbejdsgiver og at det er bedst der hvor der tjenes mest? Burde jeg kontakte SU og bede dem om at benytte mit bikort? Vil det ændre eller have indflydelse på min SU?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46626
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

1 kan ikke de konkrete beløb men fribeløb og alt den slags er uden moms . moms er slet ikke del af dit resultat som er indtægter minus udgifter uden moms

2 Hvis du lader din telefon betale af virksomheden og dermed trækker udgiften fra, så skal du lægge 2600 kr på din skatte indtægt for fri telefon

3 ja hvis du indberetter de 2600 kr i skat af fri telefon som i http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html som fortæller hvordan og hvilken rubrik

4 nej ingen forskel kun momsmæssigt men du lyder som om du kunne ha fordel af at få ekstern hjælp fra en regnskabsmand. Det er ikke så dyrt, han/hun kan sidde eksternt og bare se dine bilag via nettet / dropbox - søg tilbud som gratis uforpligtende på www.agera.dk 

5 du har vel fradrag allerede og kan jo se hvad de betyder. Indtjening, løn eller andet op til fradrag betaler man ikke skat af og over fradrag - skat

6 anlægsudgift men formentlig som straksafskrivning - du må søge afskrivninger og andet  eller igen få konkret hjælp man kan ikke i et forum få alle skatteproblemer forklaret helt fra bund desværre

Hovedkort bruges til hovedindtægten, der hvor fradraget skal bruges og nej det er fint nok at SU bruger det og du skal opgive dit forventede overskud til forskudsopgørelsen og så giver det sig selv -. eller igen få økonomimennesket til at hjælpe dig

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)