jeg er begyndt at modtage nyheds-mails fra en dansk leverandør jeg aldrig har været i kontakt med ... - ulempen herved er jo beskeden, men jeg er bestemt ikke tilfreds med at ´nogen´ har ´fisket´/udleveret min mail-adr. fra en helt anden sammenhæng, hvor den er afleveret i forventning om, at de behandler udleveret info som fortroligt materiale - så, hvilke muligheder foreligger i dk ? - for at forfølge sagen, rent juridisk ? - hvad skal der til for at foretage en anmeldelse ? hvem anmelder man det til ? mhp. at skabe fremdrift i sagen - til en start sender jeg ham selvfølgelig en pæn mail hvor jeg forhører mig hvor han har min mail-adresse fra ... - og, får blot en´klassiker´ retur med en undskyldning og masser af ´sweet-talk´ - og, ligeledes at ´det var ikke ham selv´ der stod for mailing-listen, og at han/de ikke helt kunne huske i hvilken sammenhæng at de havde fået min mail-adr. fordi de havde samlet mail-adr. fra flere kilder ... - nogle uprofessionelle søforklaringer der står i klar kontrast til den tilsendte mail, der udgør en særdeles professionel og gennemarbejdet lancering af en ny ydelse (dette giver mig fornemmelsen af, at ´spam-mailen´ er udsendt med tanke på en nøgtern afvejning af mulige ulemper og muligheden for blot at kunne sige ´undskyld, vi gør det aldrig mere ...´ - efter yderligere opfordringer til at forfølge sagen, og dermed opspore kilden, vælger leverandøren at undlade at besvare tilsendte mails - grundlæggende har jeg ingen interesse i at genere leverandøren med et evt. sags-anlæg, medmindre det er nødvendigt og vil kunne bidrage til at opspore kilden - min interesse er primært at få sporet kilden der ´lækker´ mail-adr. fordi det er en branche hvor der netop er fokus på at have en høj moral og demonstrere sine værdier i praksis
- så, hvad kan man gøre, rent juridisk, formelt - i dk ?
hilsner dann s.
|
Hej Dann
Hvis du ikke vil genere leverandøren, vil det nok ud fra en ren profitoptimering bedst kunne betale sig for dig at lade sagen falde og koncentrere dig om at skaffe nye kunder istedet. At finde synderen vil måske hjælpe på din retsfølelse, men det er tvivlsomt om det vil gavne forretningen. I min verden er en email adresse ikke noget man kan holde hemmeligt for omverdenen og den eneste reelle mulighed for at dæmme op for spam er at anmelde dem der udsender mails.
Du kan formentligt anmelde spam udsendelsen på forbrug.dk. Det vil formentligt udløse en bøde til leverandøren, og meget mere efterforskning skal du nok ikke regne med at der bliver lagt i det. Man kan selv begrænse skadevirkningen af spam, ved ikke at bruge for meget tid på det.
Mvh Jesper