Hej Amino eksperter :) Nu har jeg søgt rundt herinde på forummet og på diverse fagforeningers websites, men jeg synes alligevel ikke jeg kan finde et svar eller et scenerie, der passer 100% på min problemstilling. Sandheden er nok den, at jeg ikke helt fatter alle reglerne, så jeg håber I kan hjælpe mig :) Jeg er i den situation, at jeg i januar blev fyret fra mit arbejde pga. nedskæringer. Indtil videre har jeg ikke haft det store held i jobsøgningen, så nu går jeg og overvejer muligheden for at blive "selvstændig som bibeskæftigelse". Jeg har en kammerat, som står lidt i samme situation, omend han selv har sagt sit job op. Derfor har vi tænkt på at få et cvr. nr sammen, så vi kan lave (eventuelle) opgaver sammen indtil vi finder fuldtidsjob. Vi har sågar fået tilbud om at få en midlertidig gratis kontorplads hos min kammerats tidligere arbejdsgiver, så vi ikke behøver at sidde hver for sig og arbejde. Det giver mening for os at starte firma sammen, da vi supplerer hinanden godt (Vi laver websites, jeg koder, min kammerat designer…) og kan deles om diverse udgifter. Jeg er (sådan nogenlunde) bekendt med diverse regler omkring det af være "selvstændig som bierhverv" - At man er aktiv jobsøgende og "står til rådighed" indenfor normal arbejdstid... En lille bonus info for at gøre det lidt mere kompliceret, så har jeg allerede et cvr. nr. Jeg har førhen lavet et par ekstra opgaver ved siden af mit fuldtidsjob, men vi snakker en årlig omsætning på max 15-20.000 kroner… Dette cvr. nr. vil jeg dog blot opsige hvis det giver problemer at have to…?! Men nu til mine spørgsmål - Kan jeg overhovedet starte et firma sammen med en kammerat og stadig være "selvstændig med bierhverv"…? |
lillarcor:1
Kan jeg overhovedet starte et firma sammen med en kammerat og stadig være "selvstændig med bierhverv"…?
2
- Har det nogen betydning, at vi har et kontor…? (Tænker, at det måske er i strid med det at stå til rådighed i normal arbejdstid...)
3
- Hvis vi nu får en "stor opgave" den første måned, bliver vi så automatisk "selvstændige med hovederhverv"…? Eller kan vi stadig få supplerende dagpenge i den næste måned, hvis vi nu ikke har nogle opgaver…?
4
- Og i forlængelse af ovenstående spørgsmål, hvis vi nu pludselig får masser af opgaver ind, kan A-kassen så komme og "kræve penge tilbage" hvis de mener, at vi arbejder og tjener for meget af at være "selvstændige med bibeskæftigelse"?
Der er ikke en facitliste for som du skriver, vil a-kassen ikke gi ok hvis ikke de føler de har kontrol over de timer du arbejder som bibeskæftigelse og din indtægt og din rådighed
1 vil sikkert gøre det klart vanskeligere da de kan ha sværere ved at bedømme hver af jer i I/S end som enkeltmands
2 Igen sikkert sværere, jo mere af det som man normalt har som fuldtid, som I også har, jo mere vil det tænke, at det måske ikke rigtig er bibeskæftigelse
3 . I vil slet ikke kunne regne med at arbejde fuldt en måned og så blive modregnet helt i dagpenge uden at overgå til slet ikke at få dagpenge, så nej I kan ikke gå ud og ind på den måde normalt
4 Ja helt klart, hvis de mener I har tjent mere end I på forhånd har stillet i udsigt og først og fremmest end i helt løbende indberetter, så vil de kunne kræve tilbage så hvis I ser arbejdsgaver komme så ved I jo også, at I skal ned i A kassen og fortælle hvad det betyder for arbejdstimer og indtjening
Læs evt her om BIBESKÆFTIGELSE OG DAGPENGE og se i øjnene, at ingen her kan svare jer korrekt, KUN hver af jeres fagforeninger/A kasser kan tage stilling ud fra det helt konkret I kan forklare dem og vær helt ærlige og åbne så I ikke risikere både tilbage betaling og det der er værre
god vind med det trods alt - det kan gøres, men nok lettest hver for sig og uden kontor
vh John H