Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Plasma eller LCD?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal have et 50"-fladskærms-TV (gerne Samsung) og er virkelig kommet i tvivl om det skal være LCD eller Plasma, når vi er oppe i den størrelse. Jeg har læst mig frem til forskellige meninger og ved hverken fra eller til.

Er der nogen der har nogle gode argumenter og/eller modargumenter?

Klaus

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 15:05
Det kommer vist an på hvad den primært skal bruges til - hvis du ser en del TV og ikke har et digitalt TV signal så får du vist det bedste ud af en Plasma skærm. Jeg har dog lige købt en Sony LCD for nylig, her er kvaliteten fin nok til mig hvad angår TV - og når man ser noget i HD så savler man jo nærmest ;)

Søg eventuelt på flatpanels.dk, der er rigtigt meget god information at finde der inde.
Fra Horsens
Tilmeldt 28. Jan 07
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 07:59

Sune Christesen:
Det kommer vist an på hvad den primært skal bruges til - hvis du ser en del TV og ikke har et digitalt TV signal så får du vist det bedste ud af en Plasma skærm. Jeg har dog lige købt en Sony LCD for nylig, her er kvaliteten fin nok til mig hvad angår TV - og når man ser noget i HD så savler man jo nærmest ;)

Søg eventuelt på flatpanels.dk, der er rigtigt meget god information at finde der inde.

Den side forvirrede mig faktisk mere end den gavnede! Sad

Klaus

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 08:38

Jeg ville aldrig købe plasma. Holdbarheden er for ringe, og det har flere producenter også erkendt. Sony har eksempelvis helt droppet plasma og laver nu kun LCD fladskærme.

Fordelen ved plasma var primært, at det var billigere at producere i store størrelser, men efterhånden tror jeg ikke at der er den store forskel længere. Plasma skulle godt nok være bedre til at vise farven sort, hvilket typisk er et problem for fladskærme. Men jeg har set LCD skærme gøre det ligeså godt som nogle plasma. Man får vel hvad man betaler for...

mvh Carsten 

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 09:18

Køb klart et LCD-TV - med indbygget digitaltuner, så får du helt klart er godt billede. Plasma har også den "bagdel" at man kan se lys/genskær i den, hvilket man ikke kan på et LCD-TV og derudover er en plasmaskæm meget mere følsom (og bruger også mere strøm)..

// Jesper Skov

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 09:28
At man køber et TV med indbygget digital tuner er vist på ingen måde ensbetydende med at man får et godt billede ud fra hvad jeg har læst - for det første skal der være digitalt signal, for det andet findes der forskellige former for digitale tunere (de fleste LCD tv har en DVB-T tuner og TDC Kabel TV etc. kræver så vidt jeg husker en DVB-C tuner, hvis man vel at mærke har et digitalt signal) og for det tredje er den digitale standard vist endnu ikke helt fastlagt.
Fra København
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:51
www.taenk.dk har en ny test af fladskærme og giver gode råd om køb. De anbefaler et (udgået) 40" Sony KDL-40W2000 til 20.000 kr. Det kan i dag findes til 11.000 kr. på hifipriser.dk. Testen kan købes for 30 kr. eller du kan tegne et års interabonnement for 270 kr.
Torben Hammer
Fra København
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 09:53
Jeg glemte at skrive, at testens største TV er 40". Men de gode råd der gives gælder alle størrelser.
Torben Hammer
Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 10:00

Sune Christesen:
At man køber et TV med indbygget digital tuner er vist på ingen måde ensbetydende med at man får et godt billede ud fra hvad jeg har læst - for det første skal der være digitalt signal, for det andet findes der forskellige former for digitale tunere (de fleste LCD tv har en DVB-T tuner og TDC Kabel TV etc. kræver så vidt jeg husker en DVB-C tuner, hvis man vel at mærke har et digitalt signal) og for det tredje er den digitale standard vist endnu ikke helt fastlagt.

Selvfølgelig skal signalet man modtager være digitalt - men det sender dr og tv2 jo også ud i, og har man kabel tv - eller smart YouSee, er det vist heller ikke noget problem. Ydermere bliver der jo også lukket for det analoge signal i år 2009 - og ved at købe et tv med indbygget digital tuner, undgår man at skulle købe en lille træls boks eksternt. 

// Jesper Skov

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 10:17
Digitalt signal er ikke nogen selvfølge bare fordi man har kabeltv, ved f.eks. Stofa koster det ekstra og kan ikke fås alle steder - og de er vel at mærke en af de helt store danske udbydere af kabeltv. Og de fleste folk ser vel mere end DR/TV2 hvis de går op i signalkvalitet :)
YouSee som du nævner sender i øvrigt via DVB-C så vidt jeg ved, mens størstedelen af de indbyggede tunere er DVB-T tunere, hvilket vist også er grunden til at de og mange andre udbydere sælger deres digitale signal sammen med en modtagerboks.

At der skiftes til digitalt signal senere er ikke ensbetydende med at du er sikret ikke at skulle have en ekstern boks, når det ikke er fastlagt hvilken standard der vil blive anvendt i fremtiden for digitalt TV. Du kan derfor nemt blive tvunget til at købe nyt tv, en ekstern tuner eller andet udstyr for senere at kunne modtage digitalt tv (eller bare at anvende en modtagerboks fra udbyderen af TV signalet), afhængig af hvilken standard det ender med.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)