Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Patentdomstol vil tage livet af iværksættere og start-ups.

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 6 person

Lad det være sagt med det samme, der er INGEN fordele ved, at Danmark tilslutter sig den fælles Patentdomstol, som der er folkeafstemning om den 25. maj samtidigt med valget til Europa-Parlamentet.

Der er kun ulemper, med mindre man selv er i patentbranchen.

Et JA til Patentdomstolen vil betyde, at danske virksomheder bliver omfattet af mindst 10 gange patenter årligt, som hidtil. Du tænker måske, at det er ligegyldigt, fordi du ikke krænker nogens patenter og producerer noget simpelt, men du kan blive sagsøgt for hvad som helst. De mere kendte eksempler er 'computer-implementerede opfindelser', som vi andre kalder 'software-patenter'. Den Europæiske Patentorganisation (EPO) har udstedt patenter på faneblade og indkøbskurve

Uanset om du syntes det er latterligt og uanset hvor grundløst et patentkrav er, så kan det knække dig. Du skal lade dig repræsentere af en advokat ved Patentdomstolen og du får ikke dækket dine omkostninger, selvom du vinder. En patenthaver med en stor pengetank skal nok få statueret nogle eksempler ved at køre retssager, herefter skal iværksættere og start-ups nok forstå det er billigere at betale f.eks. €1.000 i licens for en patentkrænkelse de ikke selv forstår. Når så nogen er store, stærke eller principielle nok til at modsætte sig betaling vil dine licensbetalinger blive brugt som bevis for patentets gyldighed.

Et NEJ til Patentdomstolen betyder, at danske iværksættere og start-ups ikke kan sagsøges for Patentdomstolen og bibeholde et relativt beskedent patentniveau i Danmark. Der vil altså dels være et mindre antal danske patenter og patenthaveren vil skulle sagsøge dig foran en dansk domstol - det gider han ikke og du kan roligt passe din forretning i Danmark.

Begynder du at operere på udenlandske markeder, så kan du stadig komme i fedtefadet i Patentdomstolen i lande, der har indført den, men indtil da kan du sove roligere om natten og koncenterere dig om din forretning.

Hvis du tænker, at du gerne vil hjælpe danske 'opfindere' eller selv vil have et patent, så er prisforskellen på et JA eller et NEJ under 6.000 kroner. 

Glem alt kampagnesnak om at "Patentreformen vil hjælpe små virksomheder". Det er ren markedsføring.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 31. Mar 14
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er trist at se tiltag som dette der kvæler de små og fremmer de store. 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

De har arbejdet på dette projekt i årevis, men alt sælges som "fremme af innovation" og "hjælp til små virksomheder". Det første er politisk vedtaget, at patenter fremmer innovation, mens det andet er rent salg.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:
Et JA til Patentdomstolen vil betyde, at danske virksomheder bliver omfattet af mindst 10 gange patenter årligt, som hidtil.

Hej Jesper. Da spørgsmålet med patenter ikke har haft relation til mig, er jeg nok skøjtet let hen over indlæg som dit. Men nu ER det trods alt gået op for mig, at vi skal stemme inden så længe, så jeg fandt lige dit indlæg frem for at nærlæse det. Men jeg forstår ikke ovennævnte sætning. 

Vil du ikke lige uddybe?

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birte

Jov, det vil jeg meget gerne og tak for spørgsmålet.

Det nuværende system er således, at en hver virksomhed (også amerikanske) kan få et Europæisk Patent (EP-patent) men dette gælder først i hvert enkelt land når det er valideret der. Patenthaveren skal derfor lave en ansøgning og betale et gebyr og i nogle lande oversætte til landets sprog. 

Selvom patentet kan indleveres i Danmark på engelsk og blive gyldigt mod betaling af cirka 6.000 kroner, så vælger cirka 90% ikke at gøre det.

Hvis Danmark tilslutter sig patentdomstolen, så bliver disse patenter automatisk gyldige i Danmark uden yderligere betaling.

For alle danske virksomheder, der ikke selv har patenter, er det helt entydigt en ulempe uden nogen fordel. Nu kan de opkræves licensbetalinger og der kan anlægges retssager imod dem, selvom de ikke har noget eksport.

For en dansk virksomhed, der tager et patent, er det en besparelse på 6.000 kroner, der ellers ville ryge i statskassen. Beløbet er fuldstændig ligegyldigt, fordi det patent koster flere hundrede tusinde kroner i udarbejdelse m.v.

Tag et kig på http://patentdomstol.eu/bureaukrati-og-gebyrer-ved-ja-eller-nej/ hvor du kan se tallene, der er de officielle.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Helsingør
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 26
Fra  SETA Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Godt indlæg og er helt enig i dine betragtninger. Det er klart, at patentdomstolen er en gave til de store virksomheder, da de kan spare på advokatregningerne til at opretholde og beskytte deres patenter når der er én central domstol. Det vil dog, som du selv nævner, ikke være fordelagtigt for langt de fleste SMV'er.

Er det ikke grundlæggende det samme som med alle tidligere EF/EU-afstemninger? Ja-partierne fortæller halve sandheder og garanterer at EU ikke tager hele armen når vi rækker dem lillefingeren?

-Træt af administrative tidsrøvere? -Brug for hjælp til bogføring eller økonomistyring? Kontakt SETA i dag - info@seta.dk

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Robin

Jeg ved ikke hvad de sagde i de andre afstemninger, for dér gik jeg ikke så meget i materien.

Mht. patentdomstolen, så vil jeg kalde alt hvad de siger for løgn, forstået på den måde at de bevist siger ting der skal misforstås og manipulerer. I dag er jeg igen blevet nægtet aktindsigt i deres egne tal fra patentredegørelsen. Den er baggrund for stort set hele ja-sidens påstande, men intet kan åbenbart bakkes op.

En detalje er, at det denne gang ikke er EU der får magten, men en privat og udemokratisk organisation. Patentdomstolen bliver ikke en EU-institution, så der er ingen demokratisk indsigt eller indflydelse. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Helsingør
Tilmeldt 10. Jun 13
Indlæg ialt: 26
Fra  SETA Skrevet kl. 14:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er begrundelsen for at de ikke vil give aktindsigt?

Som du selv siger, det bliver ikke engang et rent EU-organ (som om det ikke havde været nok) det bliver en slags stat i EU-staten. Der vil uomtvisteligt blive en lang række underlige patenttvister, da juristerne som bliver ansat, jo skal retfærdiggøre eksistensen af deres egen arbejdsplads.  

-Træt af administrative tidsrøvere? -Brug for hjælp til bogføring eller økonomistyring? Kontakt SETA i dag - info@seta.dk

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

De har flere kreative ting. Først sender Erhvervs- og Vækstministeriet mig til Patent- og Varemærkestyrelsen. Her får jeg aktindsigt i noget totalt ligegyldigt som de selv fortolker sig frem til (sender mig de offentliggjorte tabeller og figurer i ustylet format, som så betragtes som rå data). Mht. det væsentlige starter de med at sige, at de ikke er i besiddelse af en liste over xxx, hvor xxx er den præcise formulering jeg har anvendt.

Så beder jeg om den liste de har sendt til Danmarks Statistik i præcis det format de har lavet. I telefonen kan jeg  høre, at han bliver meget nervøs og vil spørge sin chef. Da jeg dagen efter sender et krav om aktindsigt svarer de, at de vil behandle sagen inden for 7 arbejdsdage i henhold til forvaltningsloven. De 7 dage er så gået nu, hvor de giver mig afslag, fordi deres liste indeholder navne på kontaktpersoner bla bla bla... som de naturligvis bare kunne slette og sende mig listen over virksomheder. Problemet er, at jeg har en god formodning om hvad listen indeholder og den vil udstille deres arbejde som tendentiøst.

Med andre ord, så stemmer vi den 25. maj om dansk suverænitetsafgivelse på baggrund af en redegørelse, som er hemmelig, og som folk i PVS har personlige økonomiske interesser i.

Jeg laver en pressemeddellelse om det senere, men den bliver nok ignoreret. Men kan da poste den her på Amino :)

Patentdomstolen bliver en guldgrubbe for patentbranchen, det er utivlsomt. Dels har de monopol og dels sætter de selv priserne. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:
Da jeg dagen efter sender et krav om aktindsigt svarer de, at de vil behandle sagen inden for 7 arbejdsdage i henhold til forvaltningsloven. De 7 dage er så gået nu, hvor de giver mig afslag, fordi deres liste indeholder navne på kontaktpersoner bla bla bla... som de naturligvis bare kunne slette og sende mig listen over virksomheder. Problemet er, at jeg har en god formodning om hvad listen indeholder og den vil udstille deres arbejde som tendentiøst.

Hvorfor dælen får du så ikke omgående sendt en klage i ombudsmandens kontor over den manglende aktindsigt?  

Hvad med at du allierede dig med en journalist f.eks fra ingeniøren eller Weekend avisen, så er jeg ret sikker på at der nok skal ske noget.

Ravn

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)