HeY! Jeg er med i et relativt nyt firma (www.kraab.dk) - vi er 4 indehavere, der sidste år købte en maskine til tekstiltryk, vores idé var at lave vores eget logo og trykke det på t-shirts og derefter tage ud i butikkerne og fortælle om vores produkt og ganske enkelt høre om de kunne være interesseret i at tage vores produkt ind i deres butik. Kundekredsen er unge skatere og andre i den dur. Da vi var inde i den første butik og høre, var de var meget interesserede, men ville gerne at vores site kom op og køre først og at vi lavede kataloger over vores produkter - siden da er der ikke sket det helt vilde, men vi er stadig alle super tændte på at få det op og køre. Nu vil vi sælge trykmaskinen, da det er billigere og bedre at få andre til at producere vores t-shirts, vi står stadig selv for designs. Pengene for trykmaskinen skal selvfølgelig geninvesteres i firmaet. Derfor er jeg kommet frem med denne plan, og vil meget gerne have input/konstruktiv kritik mm. 1. Vi skal selvfølgelig have lavet kataloger over vores produkt, hvilket vi er i gang med. 2. Vi skal have vores site op og køre m. online shop, forum osv. osv. Når vi har nået disse delmål, vil vi gå videre med: 3. Tage ud på en kæmpe charmeoffensiv i en masse butikker med kataloger, produktvisning, klistermærker mm. (klistermærker hører til i skater kulturen). Men vi må heller ikke virke så professionelle, da det hele er meget undergrund, så vi vil ikke komme med mapper, superfint tøj og virke meget overlegne. Det vi vil opnå med dette er at komme ind i bare et par enkelte butikker og derved tvinge os selv til at udvikle firmaet og komme fremad... Holder denne strategi? Desuden er vi lidt i tvivl om vi skal lave flere produkter, hvilket jeg ikke mener vi skal før vi er inde i varmen, hvad siger I? mvh. RENEGADE
|
Holder vores plan?
Med venlig hilsen
René Nielsen
Planen du fremstiller lyder fin på et meget generelt plan, men det lyder lidt som: "Jeg vil begynde at løbetræne" - men hvorfor og hvordan? Det er et udemærket udgangspunkt at lave en simpel beskrivelse af jeres forehavende, men I vil have stor fordel af, at konkretisere det noget mere - ellers er der stor risiko for at det løber ud sandet. Personligt ville jeg nok begynde lidt med at se på, hvordan Jeres produkt kan adskille sig fra konkurrende produkter, derunder om der kan bygges en historie og et image op på Jeres mærke. Derfor skal der naturligvis laves noget forarbejde. Jeg ved ikke hvad der er bedst, det er der nok andre der ved mere om, men et flashy website og en dyrkelse af klistermærkekulturen er nok et godt sted at begynde. Prøv evt. om i kan få kendte eller særdeles dygtige skatere til at krybe i jeres kreationer (udnyt Jeres netværk i kulturen). Overvej om skatere typisk har andre interesser: Er skatere hyppigt online-gamere, i så fald køb nogle bannere på gaming-websites. Læs også tråden om viral marketing her på sitet. Giv den del af planen noget tid og tillad lidt omkostninger, for det er ikke t-shirten folk køber men brand''et. Har i brug for penge, er det en god idé at sælge jeres maskine, og få t-shirts''ne trykt andetsteds fremover. Men få aftalt og skrevet ned, hvad i vil gøre helt konkret: "1. Maj ringer vi til skater-morten, og spørger om vi må sende en pose trøjer. 12. maj sponsorer vi Skate-Challenge 2005 i Brønshøj med produkter ..... " osv. En god idé er, at knytte personer til forskellige opgaver og få sat navn på de planlagte aktiviteter, for så bliver det gjort, da ingen er i tvivl om hvem der har ansvaret. Derudover lav et driftsbudget for jeres aktiviteter - altså skriv ned hvad i regner med at bruge i de enkelte måneder og hvad i får ind, således at i har føling med den økonomiske udvikling. Det er godt at stå i kontakt med forretninger der sælger produkter som Jeres - og lad Jer ikke slå ud over at de ikke køber de første gange i kontakter dem. Gør i forarbejdet godt, så kommer det lige pludseligt. En dag kommer skatere ind i butikkerne og spørger efter Jeres t-shirts, og hvis forretningen ved hvem i er, og har en brochure liggende, så varer det ikke længe før i har en ordre mere i bogen. Eventuelt kan i jo tilbyde, at stille varer til rådighed for nogle udvalgte butikker, og så kun afregne solgte varer med butikken, eksempelvis en gang om måneden - og så sende Jeres venner ind og købe hele lageret :) Men kort sagt, lav en mere konkret plan med deadlines, ansvarsfordeling og budget - og så bare give den hele armen. Held og lykke med det. |
Mvh. Joachim Lykke Andersen
Jeg havde faktisk samme ide en gang og det hele skulle sparkes igang ved at gå til ekstremerne. Dbh Martin som ligger med feber og derfor sikkert ikke kan stave |
hej, her er hvad der lige faldt mig ind: 1) Lav en guide med skatertips (tricks på skateboardet og sådan) som følger med jeres tøj eller som er gratis på jeres website, husk at udvælg nogle tips der har et niveau som ligger lidt over jeres markeds nuværende niveau, så de rent faktisk lærer noget af tipsne. Hvis folk kommer ind på jeres site for at lære et nyt fedt trick så tager de højst sansynligt også en kigger på jeres produkter. 2)Hvis i kender nogle specifikke skatere som andre i miljøet ”ser op til” så forsøg at få dem til at gå med tøjet, på den måde får ”levende reklamesøjler” ude blandt jeres marked. Pas dog på med at gøre det alt for åbentlyst da mange godt kan være skeptiske og ikke vil ”prakkes noget på”. 3)Inddrag butikkerne og brugerne i udviklingen af jeres produkter, hvis jeres kunder (butikkerne såvel som slut brugerne) får en fornemmelse af at de er med til at udvikle jeres produkt og at i lytter til dem og tager deres meninger og forslag seriøst så vil de få et mere personligt forhold til jeres produkt og det er imo en god måde at vinde et marked på. I kan kombinere 1 og 3 ved at give folk mulighed for selv at uploade deres tips/tricks. I kan så, en gang om måneden, udvælge den der har givet det bedste tip/trick og belønne dette med et af jeres produkter.. i kan også kombinere 1 og 2 ved at lade en respekteret skater lave de tips/tricks i uploader til jeres hjemmeside. Det behøves ikke nødvendigvis at være den mest hotte professionelle skater i miljøet da denne sikkert kræver en god betaling, prøv i stedet at finde en der er respekteret i miljøet og sprøg vedkommende om han har lyst til at lave skatertipsne med jer (mange ikke profesionelle vil nok føle sig en smule priviligeret og vil nok heller ikke kræve penge). Når i har fået en butik på krogen så kom jævnligt ud til dem om inviter evt. nogle af dem med til jeres julefrokost (eller hvad i nu kan finde på). Hvis i kan få jeres forhandlere til at føle sig lidt priviligerede så er der også større chance for at de vil foreslå lige netop jeres t-shirt frem for jeres konkurrent, når der kommer ind kunde ind og spørger efter en fed t-shirt. Håber at i kunne bruge mit råd og håber det går jer godt mvh Kristian kiehn holst |
HeY!
Vil egentlig bare takke for hjælpen, der er helt klart nogle af jeres forslag vi vil bruge, det har især vist sig at det er godt at dele opgaverne op blandt os... så mange tak :-) mvh. RENEGADE |
Med venlig hilsen
René Nielsen
Jeg forsøgte selv på et tidspunkt at lancere et udenlandsk skater mærke i danmark - men måtte stoppe efter ½ år. |
Hi!
Tjaa, det er gået lidt frem og tilbage... vi har faktisk kæmpet med vores leverandør af t-shirts, der simpelthen ikke har kunne tage sig sammen til at få sendt de bestilte t-shirts videre til trykkeriet, så det er der gået alt for lang tid med... de ankom faktisk først til trykkeriet for en uge siden og vi modtog dem for et par dage siden, ENDELIG! Så vi skal i hvert fald have fundet en ny leverandør af High Quality t-shirts. Hvad har vi så lavet imellemtiden? Vi har gjort alt hvad vi kunne mht. hjemmeside, webshop, klistermærker, kataloger, fået styr på distribution og ikke mindst lavet flere designs.
Nu skal vi så ud i butikkerne og have vores første produkt solgt, hvis alle butiksejerne er bare halvt så vilde med designet som de, der har set prototyper af vores designs så skulle vi gerne kunne komme ind i et par butikker... vi vil også prøve at komme ind i så mange webshops som muligt + sælge fra vores eget site.
Desuden skal vi have taget nogle lækre billeder af vores t-shirts til kalendere, annoncer osv.
Men alt i alt kan man sige at det er går stille og roligt fremad...
mvh. RENEGADE
|
Med venlig hilsen
René Nielsen
Dato: 12/15/2005 2:51:51 PM Forfatter: Centry
Jeg forsøgte selv på et tidspunkt at lancere et udenlandsk skater mærke i danmark - men måtte stoppe efter ½ år. Hvilket mærke forsøgte du at lancere og hvad gik galt?
By the way: "KRAAB" udtales "crap"
mvh. RENEGADE
|
Med venlig hilsen
René Nielsen
Så jeg droppede det til sidst - selvom deres priser var ret så gode må jeg sige! |
En god idé vil også være at få nogle scatere/grafittimalere til at lave et design, og så give dem provision på x% for hver solgt t-shirt - det kunne give jer gratis god omtale. |
Gode hilsner Ida Dyhr · Gesheft