Hej Amino'er :o) Jeg har fulgt debatter herinde gennem nogle måneder og fået en masse ud af det.- Nu har jeg så selv brug for et par svar, og håber nogle kan hjælpe. Jeg står overfor at tage skridtet fuldt ud og få CVR nummer og opstart af en enkeltmandsvirksomhed. Branchekode er fundet, jeg har fået produceret adskillige prototyper på mit produkt (som jeg gerne afslører mere om i et senere indlæg :o), lyttet til feedback og rettet til og nu fundet de forskellige typer og størrelser som skal rigtigt i produktion. Og det er her jeg har et spørgsmål: Produkterne er enkle og i rustfrit stål, og en god ven af huset er smed og vil gerne lave en "opstarts-mængde" af hver af de 3 produkter omkostningsfrit. Måske i omegnen af 15 stk af hver, hvilket jo er fantastisk da det giver mulighed for at få prøvet produktet endnu mere af uden omkostninger. Som jeg ser det er det vel ikke et problem at når firmaet startes så forefindes der allerede et lille varelager? Jeg mener, Skat bliver jo ikke snydt for noget, tværtimod, idet jeg jo ikke har en indkøbspris på varerne jeg får lavet som så trækkes fra? Men hvordan i regnskabet- vil det se underligt ud at der sælges noget der ikke står indkøbt nogle steder, eller hvordan kommer jeg omkring det på den rigtige måde. Med håb om gode svar :o) Bedste hilsner Gitte |
Det er ikke forbudt kun at ha salg og ikke indkøb. Der kan være lidt dril for den der producerer og tale om at du skal betale for værdien skattemæssigt, men det ville jeg nu vove at se ud over, og skrive, at du har fået produceret tingene gratis som prototyper uden værdi, og i og med du så sælger og betaler skat af det, så kan jeg ikke lige se, hvor skat skulle få noget i klemme, så bare kør på
Havde du betalt for det, så skulle du tage det ind i regnskabet men så længe du betaler fuld skat af hele salgsprise, så mener jeg ikke skat vi ha noget at blive sure over - og jeg ser ikke en type "transferpricing" med sorte penge dukke her heller
vh John Hannover