Såfremt et salg af et hus eller en ejerlejlighed ikke er omfattet af den såkaldte "parcelhusregel", jf. herved Skattefri avance ved salg af hus , Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed og Skattefri avance ved salg af sommerhus, er en avance skattepligtig og et tab fradragsberettiget. Dette gælder også, hvor der er en fortjeneste eller et tab ved salget af en grund, herunder en sommerhusgrund. Se hertil Grunde og Sommerhusgrunde.
Beskatning af avance
En fortjeneste opgøres som forskellen mellem kontantværdien af afståelsessummen og anskaffelsessummen.1) Kontantværdien af anskaffelsessummen beregnes ved, at den kontante del af anskaffelsessummen lægges sammen med kursværdien af ejendommens gældsposter på anskaffelsestidspunktet.2) Kontantværdien af afståelsessummen beregnes ved, at den kontante del af afståelsessummen lægges sammen med kursværdien af de overdragne gældsposter på afståelsestidspunktet.3)
Anskaffelsessummen forhøjes med 10.000 kr. for anskaffelsesåret og for hvert af de efterfølgende kalenderår, hvori den skattepligtige har ejet ejendommen. Tillægget gives dog ikke for det kalenderår, hvori ejendommen afstås, medmindre afståelsen sker i samme kalenderår som anskaffelsen.4)
Anskaffelsessummen forhøjes endvidere med afholdte udgifter til vedligeholdelse eller forbedring, i det omfang disse har oversteget 10.000 kr. pr. kalenderår.5)
Avancen beskattes som kapitalindkomst.6)
Fradrag for tab
Et tab opgøres som forskellen mellem kontantværdien af anskaffelsessummen og afståelsessummen, jf. ovenfor.
Et tab kan kun fradrages i fortjeneste på salg af fast ejendom i det pågældende eller senere indkomstår.7)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mit hus er på en 3500 kvm stor grund og er derfor skattepligtig og dermed oogså fradragsberettiget ved et salg da grunden jo er over 1400 kvm som er det ene punkt i parcelhusreglen som kommer herunder....
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skattefri avance ved salg af hus |
 |
|
Såfremt man sælger et énfamiliehus - parcelhus el. lign. -, vil en fortjeneste være skattefri, hvis følgende betingelser er opfyldt (parcelhusreglen):1)
- Ejendommen har tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del af eller hele den periode, hvori denne har ejet ejendommen, og hvor ejendommen har opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit.
- Grunden er på mindre end 1.400 m2 eller grunden kan ikke udstykkes eller en udstykning vil medføre væsentlig værdiforringelse af restarealet eller den bestående bebyggelse.
Det er alene en betingelse, at huset har tjent til bolig for ejeren på et eller andet tidspunkt. Det er således ikke et krav, at huset tjener til bolig for ejeren, på det tidspunkt, hvor huset sælges.2)
Der er ikke noget krav om, hvor længe man skal have beboet et hus, før det vil kunne sælges skattefrit. Har man kun beboet huset i kort tid, kan der imidlertid stilles ekstra krav til dokumentationen for, at beboelse har fundet sted.
|
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Men læser jeg det rigtigt at jeg ville kunne få skattefradrag hvis jeg ville sælge nu... (med tab) da jeg jo købte hus da de lå højest i pris.
Det kunne jo bestemt gøre et tab mere udholdeligt..
Håber der er nogle kloge hoveder :-)
|