Hej kære aminoer, jeg stiller dette spørgsmål for en bekendt som ikke har en bruger herinde. "Jeg har en enkelmandsvirksomhed, som jeg startede i 2010. Der er dog sket det, at jeg ønsker at lukke det firma nu, da der ikke var så meget gang i udlejningen som håbet.
I november 2011 købte jeg (altså firmaet) en hestetrailer til udlejning på afbetaling. Den kostede knap 65.000,- incl moms. Da jeg fik en kvittering på det totale beløb med det samme, trak jeg momsen i momsregnskabet.
Da firmaet havde afdraget ca 10 mdr á 1209 kr, besluttede jeg mig for at betale det fulde resterende beløb privat.
Nu er mit spørgsmål så: firmaet har fået hele momsen tilbage på traileren, men det er egentlig mig der har betalt størstedelen af traileren privat. Hvordan laver jeg regnskabet så det passer, nu hvor jeg vil lukke firmaet?
Synes det er lidt træls at skulle købe traileren ud af firmaet, for så har jeg jo betalt den to gange - omvendt så er der jo selvfølgelig noget moms der skal betales til skat. Selve traileren er jo i sig selv blevet mindst de 10X1209 kr. mindre værd på de 2,5 år - både fordi nyprisen nu er 10.000 kr. mindre end hvad jeg gav, men så også fordi den nu er brugt. Så den vil nok ligge på en 30-35.000 i værdi i dag incl moms.
Jeg har læst mig frem til at momsen afskrives med 25% hvert år - kan jeg bare betale det resterende beløb ind til skat så? "
Mvh Thomas
|
th123:Synes det er lidt træls at skulle købe traileren ud af firmaet, for så har jeg jo betalt den to gange
Du kommer jo ikke til at betale den 2 gange. Den del som du selv har betalt er et tilgodehavende som du har i din virksomhed. Når du nu udtager traileren til eget brug så nedbringes dit tilgodehavende i virksomheden.
Du skal finde en pris som afspejler markedsprisen for en trailer i samme stand, alder mv. Lav en faktura fra firma til digselv med moms. Momsen indgår i dit momsregnskab og beløbet ex moms nedbringer dit tilgodehavende i firmaet.