I princip er design - som er unikt og fuldt originalt, beskyttet mod slavisk kopiering i hele EU inden for 3 år fra offentliggørelse. Du kan yderligere beskyttet ved at tegne en betalt beskyttelse fælles for hele EU og meget mere om det, i dette indlæg om VAREMÆRKE OG DESIGNBESKYTTELSE LINK
Ja du kan absolut få skriftlig af tale om, at Pakistaner producenten ikke må kopiere og sælge til andre end dig. Om du kan være 100% sikker på det overholdes, vil som med alle andre, afhænge af ærlighed, risiko for opdagelse og evt indtægt ved at sælge kopier. Jeg ville tro adidas og select bolde havde større umiddelbare kopi risk i starten i alle fald
ja som udgangspunkt- Der skal meget til for at få problem hvis man bruger noget totalt ubeskyttet som har været ude i over 3 år- men der findes mig bekendt stadigt muligheder hvis vi taler 100% slavisk kopiering i andre lovgivninger, men det er er ikke mit speciale (heller ) Loven om 3 års automatisk beskyttelse i EU af alle helt originale designs betyder 3 år og ikke mere, så med den lov i hånden kan man ikke gøre noget. De fleste større designs vil alle være beskyttede world wide. Hvis du taler adidas, puma, select inden for dit område forbolde, så er der ikke skygge af tvivl om, at de beskytter deres designs, helt samme med stelton, apple produkter og hvad ved jeg
De er ikke altid beskytter er type modetøj, hvor H&M f.eks mig bekendt ikke per standard betaler ekstra beskyttelse, men mener, at efter 3 år er ting ude af kollektionen for længst
Du må derfor udgå fra, at efter 3 år vil du ha klart besvær med at bruge alm designbeskyttelses lovgivning for masseproducerede produkter - for unika og enkeltmandsværker kan andre love anvendes end det der gælder for kommercielt masseproducerede produkter