Hej Aminoer, Har efterhånden læst mig til rigtig meget viden herinde. Og nu blev det så min tur til at stille et spørgsmål. Kort intro: Jeg har haft et personlig ejet selskab i 3 år nu, som jeg har drevet alene. Nu står jeg så og skal være en del af et andet selskab i en periode med mit eget CVR nr. for efter noget tid så at skulle overtage dette selskab. Mit spørgsmål! Jeg påtænker at lave et IVS selskab i stedet, da det på sigt vil være mere fordelagtigt for mig og have den "nye" virksomhed som et ApS. Jeg skal jo så arbejde i virksomheden i et år eller to, og derefter overtage. Når jeg skal overtage har jeg selvfølgelig brug for noget kapital. Her tænker jeg så at overtale min far til at indskyde noget, enten fra hans ApS eller ham personligt. Men har han nogen evt. skattemæssige fordele, eller anden grund til at skulle gøre dette for mig eller kan jeg ligeså godt gå i banken? Jeg tænker jeg kan vel undgå renter osv. osv. Beløbets størrelse er ikke noget han ikke ville kunne undvære, men det er sådan hos os at man ikke bare "får" noget. Så jeg skal betale pengene tilbage til ham, men uden nogen tjener noget på det. Håber jeg har formuleret mig forståeligt. Lad os symbolsk antage at jeg skal give 100.000,- for overtagelse af firmaet, og jeg skal bruge en investor til det fulde beløb, og derefter afdrage 10000,- om året. |
Læs gerne lidt om IVS her, så du kan beslutte om det er værd at gå den vej eller om du skal gå direkte til ApS IVS FORKLARET
Din far må gerne låne dig 100.000 kr uden renter - men der er ikke nogen skattefordel for ham. Han må ikke låne dig pengene fra sit ApS da du er i den kreds af nær familie hvor det vil være et ulovligt aktionærlån, så det skal være fra ham personligt - og gerne uden renter i nær familie. Så kan du betale det tilbage til ham uden skatte konsekvens med egne beskattede midler. Hvis han i stedet låner pengene til dit selskab skal der rente på svarende til markedsrente men selskabet kan betale tilbage med overskud efter skat.
Jeg ville nok tage en revisor ind over til den helt konkrete rådgivning, men håber at ha givet lidt første svar
vh John H