Jeg håber, nogen kan hjælpe mig med en lille sag, hvor jeg selv kommer til kort, når jeg prøver at finde svar!
Jeg tilmeldte mig et fitnesscenter i januar, hvor jeg betalte for medlemsskab den første måned og opsatte en betalingsordning over netbank samtidig.
Jeg var så bortrejst i februar og kommer hjem til en regning for ubetalt medlemsskab og en rykker. Betalingsordningen har altså ikke virket - og medlemskontrakten tager forbehold for sådan noget og lægger al ansvar ved kunden. Æv.
Jeg udmelder mig sidst i februar af fitnesscenteret og får en bekræftelse tilbage. Jeg betaler så forrige måneds medlemsskab + rykkergebyr og én måned ekstra (i overensstemmelse med kontrakten) først i marts.
Én uge efter modtager jeg en rykkerskrivelse fra et inkassofirma.
De vil gerne have lov at opkræve min gæld.
Fitnesscenteret har altså overgivet sagen til inkasso, og der har været et “overlap”, hvor jeg har betalt mit udestående og indtil inkasso har fået sendt et brev afsted til mig.
Så jeg har to spørgsmål, jeg ikke har kunne finde svar på selv:
1. Har jeg et udestående med inkassofirmaet? 2. Kan inkasso opkræve inkasso-omkostninger? 3. Hvor stort må beløbet på omkostninger være?
Er der nogen, der kan søge svar frem, hvor jeg ikke selv kunne, eller har erfaring med sådan en lille sag?
og opsatte en betalingsordning over netbank samtidig.
Husk altid at: Betaleren er selv ansvarlig for at overvåge at betalinger rent faktisk finder sted. Den ofte anvendte undskyldning om at pbs overførslen ikke fungerede holder kun i tilfælde af decideret systemnedbrud hos pbs. Det er faktisk kundens ansvar at holde øje med at de respektive betalinge man har på pbs aftale rent faktisk bliver lagt klar til betaling på korrekt tidspunkt.
Olemedkjole:
Jeg var så bortrejst i februar og kommer hjem til en regning for ubetalt medlemsskab og en rykker
og opsatte en betalingsordning over netbank samtidig.
Husk altid at: Betaleren er selv ansvarlig for at overvåge at betalinger rent faktisk finder sted. Den ofte anvendte undskyldning om at pbs overførslen ikke fungerede holder kun i tilfælde af decideret systemnedbrud hos pbs. Det er faktisk kundens ansvar at holde øje med at de respektive betalinge man har på pbs aftale rent faktisk bliver lagt klar til betaling på korrekt tidspunkt.
Det er jeg klar over, som jeg skriver: "Betalingsordningen har altså ikke virket - og medlemskontrakten tager forbehold for sådan noget og lægger al ansvar ved kunden. Æv...... Jeg betaler så forrige måneds medlemsskab + rykkergebyr"
Den første rykker er som beskrevet fra træningscenteret. Jeg betaler rykkeren, men ikke rettidigt.
Jeg modtager først senere en rykker fra inkassofirmaet og er derfor usikker på følgende:
1. Har jeg et udestående med inkassofirmaet? 2. Kan inkasso opkræve inkasso-omkostninger? 3. Hvor stort må beløbet på omkostninger være?
Det er rigtig surt, men mange firmaer er i dag begyndt at køre den slags indkrævningen helt efter bogen uden at give køb på et par dage til eller fra. Du kan derfor faktisk være havnet i den situation, at der på rykkeren var angivet en betalingsfrist, og dertil en anmærkning omkring hvad der vil ske hvis skyldneren(du) ikke betaler til tiden. Dette vil typisk være at sagen uden videre overgives til inddrivelse gennem et inkassoselskab med deraf følgende ekstra omkostninger for dig. Du kan derfor sagtens have et udestående med inkassofirmaet. Selvom den oprindelige regning er betalt kan du stadig blive nød til at betale de påløbne inkassoomkostninger.
Regler herfor er i store træk således: Se dette link fra en af dem der lever af at opkræve https://www.intrum.com/dk/blivgaeldfri/Love-Regler/ Der er ikke så meget at komme efter på denne side. Der må opkræves 100 kr. pr. rykker. Der må rykkes 3 gange, med 10 dages mellemrum. Der må tilskrives yderligere 100 kr. gebyr for at overgive sagen til inkasso. Inkassofirma må opkræve gebyr jvf. tabellen du kan se på linket.
Jeg modtager først senere en rykker fra inkassofirmaet og er derfor usikker på følgende
Hvis du har betalt fitness før inkasso skrivelse er dateret, så ville jeg forslå at du skriver til inkassofirmaet med angivelse af at du er uforstående over for deres skrivelse, da fordringen er betalt den x.x. 2014.