Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørebog med meget privatkørsel

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Mar 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kloge hoveder,

Jeg er lidt i vildrede over, hvordan jeg fører kørebog, da min situation er lidt kringlet. Jeg har en bil, som jeg primært kører privat i, men af og til har jeg perioder, hvor jeg kører en del lange ture i erhvervsmæssig øjemed. Og disse ture vil jeg gerne trække fra i mit regnskab eller blive godtgjort for på anden måde. 

Så vidt jeg har forstået, skal samtlige ture registreres, men da der af og til går flere måneder, hvor jeg slet ikke kører erhvervskørsel, vil jeg meget nødigt sidde notere alting ned i en papirbog eller starte en app på telefonen, hver gang jeg starter bilen. Kan jeg nøjes med at notere kilometertællerens start og slut ned (eventuelt med foto af kilometertælleren), når jeg kører mine erhvervsture?

For at gøre det hele endnu mere bøvlet, så hører min erhvervskørsel til i to forskellige regnskaber. Jeg har et ApS, som jeg bliver aflønnet af, hvor ca. halvdelen af turene hører hjemme. Og så har jeg musikvirksomhed, som er B-indkomst, hvor den anden halvdel af turene hører hjemme. Kan jeg bruge samme kørebog til disse to "virksomheder"?

Hvad vil I iøvrigt anbefale til min situation? En papirkørebog? En app til telefonen? En GPS-enhed med abonnement?

Bedste hilsner Nikolaj

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46764
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

vi kan starte med at sige, at loven kræver fuld oversigt over privat og firma - så de KAN kræve begge dele fremgår. Omvendt tror jeg praksis klart er at man klarer sig med at firma er helt klart angivet - men som sagt, loven er ikke helt bag det

Du køb føre en bog om du vil tror jeg bestemt men du skal gøre det så det er let helt klart at se hvad der er hvad, så jeg ville bruge to. Formålet skal også meget klart angive hvorfor for og hvornår det er det personlige og hvornår ApS ved at kundenavn eller andet klart viser dette, så det ikke kan se ud som om du tager det ud fra skattevalg

I din personlige virksomhed skal du ikke tage pengene ud men lave skattetregulering af dit årsregnskab sammen med andre skattejusteringer som gaver, bespisning osv - således at beløbet for denne virksomhed trækkes fra dit resultat og derved bliver til fradrag i personlig indkomst

I dit ApS skal de udbetales og indberettes med lønnen og de må kun udbetales når løn udbetales (og står i rimeligt forhold) ikke uden løn.

Læs evt om KØREPENGE - FIND SELVSTÆNDIG OG ANSATTE LIDT NEDE 

VH John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)