Hej Amino'er Jeg har i et par år haft en enkeltmandsvirksomhed. Ved opstart i 2011 investerede jeg i en bærbar PC og en navigations-GPS til bilen (sammenlagt under 4000 kr) som er det eneste der er købt til firmaet. Da jeg i 2013 fik fast job og regner med at blive ved at have det vil jeg lukke firmaet. De to småanskaffelser vil jeg tage ud til privat brug. På følgende side kan jeg læse om hvad jeg skal gøre ved lukning: https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2068153&vId=0&lang=DA Men jeg er i tvivl om hvad en skatteopgørelse og avanceopgørelse egentlig indeholder/består af og hvordan opgør jeg værdien af tingene og hvad indberetter jeg hvor? Er det noget man selv kan klare eller skal jeg ud og have fat i en revisor i et par timer? Mvh Heidi |
du skal bare afslutte din virksomhed ved at du køber de to aktiver ud - MED moms fra virksomheden til markedspis og da det er så nyt, så lad det være ikke så langt fra indkøb
Så laver du regnskab i den virksomhed du lukker , med moms og fortjeneste på de dimser du havde købt og nu selv vil overtage, helt som hvis du havde solgt til 3.mand , og så lukker du din tidl. personlige virksomhed ved at indberette moms for de hanlder (og evt anden moms) og tager det resultat det giver med i dit resultat ved lukningen, og opgiver helt normalt til moms og helt normalt resultat i årsopgørelsen rubrik 111
vh John H