Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening og timer, karantæne ?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa Aminoer

Nu findes der jo forskellige ansættelsesmetoder, men hvordan er reglen med timeansat ?

hvis der ikke står ca 37timer om ugen og timelønnen, hvordan undgår man så karantæne ved en fyring ?

Min kammerat har 200timer om måneden og frygter af bede om en fyreseddel, da han så vil få karantæne, men er det kun ved fast timeantal på ansættelsespapiret, eller gælder det bare fra 37 timer og frem ?

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:50

tror ikke spørgsmålet er let at forstå, men dels skal man være berettiget til dagpenge ved optjening og dels har det intet med ansættelsen at gøre om man kan få dagpenge når man slutter . man SKAL være regulært opsagt og så får man ikke karantæne uanset timeløn, funktionær eller andet, når man er fuldt dagpengeberettiget.

Siger man selv op, er man ikke berettiget.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 08
Indlæg ialt: 1023
Fra  Juul-s media Skrevet kl. 01:14

Hvis han selv siger op, for han 3 uger karantæne (111 timer), karantænen træder i kraft fra han er meldt ledig ved jobcenter og a-kassen, hvis han holder ferie, starter timetælling igen efter ferien er slut, så det er effektive 3 uger der tælles. 

Der vil også blive set på hvor mange timer der er "optjent" som overarbejde og de skal afholdes først, førend der kan udbetales dagpenge. 

Der findes dog situationer hvor man kan opsige sit job uden at få karantæne, men det nok bedst han lige vender den med sin a-kasse

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Skrevet kl. 11:56

Det var totalt vulapyk det jeg fik skrevet :)

Når man bliver opsagt, skal man afspadsere overarbejdstimer inden du er berettiget til dagpenge

Men hvordan regner de ud hvad overarbejdstimer er ?

Han får 115,- i timen fra start til slut uanset om det er 2 eller 13 timer han arbejder om dagen.. og nogle måneder har han som sagt +200 timer :)

Men hvis han nu skulle blive fyret, hvordan regner de så ud hvad der er overarbejde ? skal det fremgå af lønseddel, eller tager de pr automatik alt over 37 timer på en uge som overarbejde ?

Mvh

Fra Ringsted
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 188
Fra  Security Danmark Skrevet kl. 12:02

Christian:

Det var totalt vulapyk det jeg fik skrevet :)

Når man bliver opsagt, skal man afspadsere overarbejdstimer inden du er berettiget til dagpenge

Men hvordan regner de ud hvad overarbejdstimer er ?

Han får 115,- i timen fra start til slut uanset om det er 2 eller 13 timer han arbejder om dagen.. og nogle måneder har han som sagt +200 timer :)

Men hvis han nu skulle blive fyret, hvordan regner de så ud hvad der er overarbejde ? skal det fremgå af lønseddel, eller tager de pr automatik alt over 37 timer på en uge som overarbejde ?

Mvh

Alt over 37 timer for normalt ansatte er overarbejde , dog kan man undtagelses vis have 48 timer ( mener jeg det er ) enkelte uger uden det er overarbejde, dog ikke mere end 148 timer / måneden

Mvh Daniel

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Skrevet kl. 12:04

Okey..

Dvs selvom der ikke står timeantal i kontrakten og han får sin alm løn fra start til slut, så er det stadig over 37timer om ugen man anser for overarbejde ?

mvh

Fra Ringsted
Tilmeldt 8. Oct 13
Indlæg ialt: 188
Fra  Security Danmark Skrevet kl. 12:12

Christian:

Okey..

Dvs selvom der ikke står timeantal i kontrakten og han får sin alm løn fra start til slut, så er det stadig over 37timer om ugen man anser for overarbejde ?

mvh

Ja . det er hvad jeg har fået af svar fra fagforeningen engang , alt over 148 om måneden er overarbejde og normalt er det jo 37 om ugen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26

Christian:
Dvs selvom der ikke står timeantal i kontrakten og han får sin alm løn fra start til slut, så er det stadig over 37timer om ugen man anser for overarbejde
ja det kan det være, men det afhænger af arbejdet og kontrakten, ex om der er flex tid osv hvor nogle måske i visse uger arbejder langt mere,for i andre uger at arbejde langt mindre +  der kan være jobs hvor arbejdstiden ikke er afgørende hvis det er kontrakt aftalt - og hvor ex en chef sagtens kan arbejde 50 timer om ugen uden at kunne kræve overarbejdsbetaling.

HVIS man har ret til betaling for overarbejde så skal man kræve det løbende og ikke komme med det udelukkende i forbindelse med en evt opsigelse, man skal sørge for at være med fra starten så og man skal huske at hvis man generelt har arbejdet over, så vil alle timer ud over de 37 betyde dagpenge karantæne ind til overarbejdet er tjent af - for overarbejde modregnes i dagpenge ret (nok for at modvirke overarbejde fra fagforeningers side bl.a.)

vh John

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Dec 13
Skrevet kl. 12:35

Tak John :)

Det var nemlig det vi er ude i :) nemlig at der bliver modregnet :)

Men kigger de på de enkelte måneder, eller tager de et gennemsnit af alle timer for hele ansættelsen ?

mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03

givet ikke fra hele ansættelsen men for en periode som jeg ikke kender

vh

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)