Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fri telefon - spørgsmål

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Dec 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg driver en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed fra mit eget hjem ved siden af et universitetsstudie. Er det korrekt, at jeg er tvunget til at betale skat af fri telefon? Sådan læser jeg i hvert fald nedenstående fra skats hjemmeside:

• Du bliver beskattet af fri telefon, hvis du driver din virksomhed fra din private bolig
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:40

Hvis virksomheden har en telefon, så ja. For så har du også adgang til at bruge den, og du har ingen chef, du kan aflevere den til, når arbejdstiden ophører - altså har du rådighed over telefonen, og det er det, som udløser beskatningen.

Hvis man har adgang til at bruge virksomhedens telefoner privat, skal man beskattes af 2.600 kr. (2014). For selvstændige betyder det, at man i praksis lige så godt kan trække alle sine telefon- og internetudgifter fra i virksomhedens skattemæssige regnskab (mens momsen skal deles). Kan man kun bruge telefonen en del af året, f.eks. hvis man er nystartet midt i året, så gælder det forholdsmæssigt for de måneder, hvor man kunne bruge telefonen privat. Man tæller i hele måneder.

Dbh.
Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 1. Dec 11
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 19:13

Hej Anette

Tak for svar. I og med det er en enkeltmandsfirma, der drives fra hjemmet, og at jeg naturligvis har en 'privat' telefon, som jeg også havde før, jeg oprettede virksomheden, er jeg så forpligtet til at betale skat af de 2.600?

Altså, jeg kan så ikke have en privat telefon?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:15

Jo, du kan godt have en privat telefon. Men hvis du har en (anden) telefon, hvor firmaet betaler omkostningerne, skal du beskattes af fri telefon. Hvis din virksomhed er sådan organiseret, at du stort set ikke bruger telefon i firmaet og derfor ingen udgifter til telefoni har i virksomheden men betaler det hele privat, skal du ikke også beskattes af fri telefon.

Dbh.
Anette

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)