Jeg er ved at starte et lille tøjfirma, og har i den forbindelse en del papkasser rundt omkring i mit private hjem som fylder en del. Kan jeg købe en reol til alle mine ting, og så trække momsen fra ? Reolen vil stå i mit private hjem, men kun bliv brugt til firmaet.
- Kim -
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
det kedelige er at det altid vil være kanttilfælde . en reol til et privat hjem som kan bruges privat men ikke bliver brugt . kan den overhovedet trækkes fuld
Ja hvis det kan påvises at du ikke kan bruge den privat, ellers vil selve muligheden at du KAN bruge den kunne bruges mod dig - og samme med evt delt moms hvis reolen kan købes som ren firmating
Var det en metal lagerreol i et lokale du kun havde firmating til så helt klart ja ville jeg sige, og står den i sit eget lokale og kun er fyld med firmating så går det formentlig men det er kantfald med reol i eget hjem - en der måske står i rum der bruges til andet og kan bruges til andet så jeg tror ikke nogen kan sige sikkert hvad der er konkret med selv fradrag og derfra delt moms eller ikke - reol privathjem - desværre. Skat kan givet give bindene svar, men hvis det kan forventes negativt vil de fleste jo nok fraråde det :)
Så hvis man driver sin virksomhed fra hjemmet, lyder det som om på dig, at det vil være svært at trække ting fra.
Pakke papir som jeg sender pakker med, står jeg også her hjemme på køkkenbordet og pakker. Vil det pakke papir, tape osv også være tvivlsomt, om jeg kan trække fra ?
www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer
I teorien ja, i praksis nej: du kan få en masse bøvl ud af en enkelt reol. Vi lever i et land hvor man nærmest er dømt skyldig på forhånd udi forsøg på at unddrage moms & skat. Virksomhedsdrift fra privaten er næsten altid forbundet med bøvl med told&skat. Det er alt lige fra el-regning til affaldsgebyrer, kaffeposer, køleskab, dørmåtter, papir og tape. ( det er så min kedelige erfaring at selvom man har gjort alt for at holde tingene adskilt, så mistænkeliggøres man alligevel ned til den mest latterlige detalje: Eks. Indkøb af kaffefiltre; Mon ikke der er brugt en pose eller to i privaten, man tror det er løgn, men det er sandt )
Momsen er kun en lille del; Anskaffer du en reol anskaffer du faktisk inventar til firmaet, formentlig koster en reol ikke mere end at den kan tages som en driftsomkostning uden afskrivning, dog tilhører den stadig firmaet. Fordelen er, at reolens kostpris nedbringer dit overskud, og du derved ikke skal betale skat af reolens pris <=> du betaler kun reolens reelle pris. Momsen du kan trække fra er som sådan ikke andet end at du kan få det betalte momsbeløb modregnet i hvad du skal erlægge i salgsmoms. Har du slet ikke solgt noget endnu bliver din første momsangivelse negativ, og du skal have penge tilbage - den slags er ikke altid et godt udgangspunkt ;-)
Hvorfor skulle der ikke være momsfradrag for en reol indkøbt til firmaet? Hvor finder du det i momsloven John?
Fradragsregler for moms følger ikke nødvendigvis praksis fra skatteretten.
Enig Henrik
Det er formålet og anvendelsen, som er afgørende her. Ydermere er der nok ikke tale om et designmøbel, når det skal anvendes til varer og papkasser m.v..
@trådstarter - Ja, du kan fratrække momsen og få skattemæssigt fradrag for reolen. (Ellers har jeg også et problem med mine reoler i min virksomhed)
Nu er prisen jo nok lidt ligegyldig, men det drejer sig om en Ikea reol til 500 kr, så jeg kan smide mine papkasser ud og få mit tøj der skal sælges, lagt på hylder.
- Kim -
jamen jeg vil bestemt bakke Henrik og Tonny op - vil dog sige stadigt, at en reol (eller en sofa) til privaten ikke nødvendigvis holder hvis man siger den kun siddes i af kunder/firma - og min tanke var lidt samme med en reol - netop hvis den skal stå i dagligstuen og være pæn samtidigt - men bruges den 100% fordeling firma er moms jo altid 100% firma så den er jo klar nok, og jeg vil så også bakke op om skattefradrag da det jo ikke lyder som om den reol står i stuen og kan bruges privat men er rent til firmatøjet