Hej alle aminoer, Jeg har netop ansat min første timelønnede medarbejder og det er jeg rigtigt stolt af taget i betragtning at min virksomhed ikke har eksisteret længe og vi befinder os på et marked med meget hård konkurrence, samtidigt med at jeg selv er under uddannelse og ikke selv kan arbejde på fuld tid. Det går derfor lynende stærkt lige nu og det er jo rigtigt rart. Men hvad nu? Jeg har aldrig prøvet at ansætte før, og føler at jeg står lidt på bar bund. Hvad har I andre gjort første gang I har ansat? Jeg skal jo have udformet en ansættelseskontrakt, lønadministration, timeregistrering osv. Men det er jo ikke kun det praktiske, hvad med ledelsesstil? Hvordan har I grebet den første medarbejder an? Jeg leder ikke efter nogen som kan gøre det for mig, men jeg vil selv/kan selv |
Hej Henrik
Tillykke, det lyder som om det går dig godt. Med hensyn til inspiration til det praktiske og administrative, er der nogle gode links her:
Men hensyn til ledelsesstil osv: Det er nærmest umuligt at udtale sig om, sådan helt generelt. Jeg tror, hver enkelt arbejdsgiver udvikler sin egen stil, og man kan blive inspireret af andre (og ledelsesbøger), men det er først og fremmest ens egen personlighed, der har betydning.
Lønsystem: Danløn, danløn, danløn....
Et par gode råd:
-
Vær klar i din kommunikation, så din nye medarbejder ved, hvad du forventer. Heller ikke nyansatte er tankelæsere.
-
Husk at rose. Det, man roser, får man mere af.
-
Lav målbare mål for din medarbejder, dig selv og din virksomhed. Det kan være mål vedr. omsætning, produktion, overskud eller kvalitet i din hverdag. Skriv dem ned og evaluer om et par måneder.