Hej, Det kan godt være det her bliver lidt teknisk. Er det korrekt forstået, at beskatning af ETF'ere i et APS følger lagerbeskatningsprincippet? Altså samme måde hvorpå ETF'ere beskattes på fx et ratepensionsdepot? Så tænker jeg, at såfremt man allerede udnytter den maksimale indbetaling på en ratepension, så er det en fordel at spare yderligere op i et APS i det tilfælde, at man udelukkende ønsker at investere i ETF'ere ... Alternativet er at lade pengene beskatte, og så investere i ETF'ere for frie midler - og så rammes man af den skæve beskatning, der er af investeringsbeviser og ETF'ere for frie midler. Hvis der er noget jeg har misforstået glæder jeg mig til at blive korrekset. VH. Anders |
Jeg vil først sige, at jeg ikke ved om EFT behandles som aktier og obligationer men mon ikke og i så fald lagerbeskattes de hvert år i et ApS
Du skal huske at en sag er hvordan de beskattes i et ApS og en anden at du jo ikke kan få "pensionen" ud af det ApS uden at betale udbytteskat af den og derfor kan jeg ikke lige gennemskue hvor fordelen skulle ligge. Andre må endeligt melde ind
Lagerbeskatningen PAL i pensionsdepotet er ca 15% mod selskabsskattens ca 25 - og jo så udbytteskat når pengene skal ud.
En livrente kombineret med raten kan måske være en overvejelse. De fleste livrente produkter ligner i dag meget raten hvad angår udbetalingsmodeller - og tager du indbetalingen over 10 år er der jo ingen grænse - idet jeg formoder, at dit spørgsmål må gå på at undgå topskat
vh John H