Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At lægge ud for sin virksomhed

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 145
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey dejlige Aminoer!

Min bank er lidt sløv i betrækket, med at få oprettet min erhvervs konto i min enkeltmandsvirksomhed.

Jeg vil virkelig gerne igang med at få købt mit domæne og mit template, så jeg kan komme igang med at lave min hjemmeside.

Er der mulighed for, at jeg selv kan købe det, gemme kvitteringerne og bogføre det når jeg har fået min bankkonto og derved kan sætte penge i mit firma?

Hvis svaret er ja, hvordan skal det så bogføres?

På forhånd mange tusind tak!

MVH

Jesper - ham der ikke kan vente med at komme igang :)

MVH

Jesper Schlosser - http://lystfiskerblog.dk

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 12:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du lægger ud med dine egne midler - dette kan du bogføre på almindelig vis som ethvert andet købsbilag i dit firma.  Når du betaler med egne midler bliver der selvfølgelig ikke trukket på firmaets bankkonto, men din egen.  Derfor skal du blot modpostere på en mellemregningskonto der i dit regnskab vil ligge ( eller kan oprettes) i passiver - således denne konto til hver tid udviser hvor meget firmaet skylder dig ( et passiv ).  Når du får din erhervskonto på plads kan du overføre det skyldige beløb fra regnskabssystemets bankkonto til din mellemregningskonto - denne går så i nul.  Samtidig overfører du pengene fra din erhverskonto til din privatkonto.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:16

Ja, efter min mening kan du da også sagtens bogføre det med det samme.

Hvis jeg af en eller anden grund er nødt til at købe en ting til firmaet via min private konto (skal bruge visakort, har ikke fået firmaets dankort med, firmaets dankort virker ikke, osv. osv.), så køber jeg det da bare på mit private kort/med kontanter og bogfører det ved at bruge min private konto som modkonto.

Altså modsat af, hvis jeg hæver penge ud til mig selv og konterer dem som hævet privat.

Men jeg bruger selvfølgelig helst firmaets konto, for at holde tingene så adskilt og overskuelige som muligt.

Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 12:33

Vil det sige, at når jeg køber f.eks. webdomænet, så debiterer jeg min omkostnings konto der hedder "Web/hosting" og krediterer min mellemregningskonto?

MVH

Tilmeldt 27. Feb 14
Indlæg ialt: 276
Skrevet kl. 12:36

Jeps - kredit din mellemregningskonto i stedet for din bankkonto.

Du er godt på vej ;-)

Fra Odense
Tilmeldt 9. Feb 12
Fra  Nystalgi Skrevet kl. 12:39

Mange tak for hjælpen!

Jeg elsker det her sted :)

MVH

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47178
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21

Jep - eneste bemærkning skal være, at min revisor efterhånden har fået banket godt og sollidt ind i hovedet på mig, at mellemregningskonto er et gammelt begreb der burde udgå. I dinero hedder den et flot kompromis Mellemregning med ansatte og ejer - men pointen er, at kontoen bør beskrive netop formålet, at det er gæld fra virksomhed/selskab til ejer (og selskaber skal huske den aldrig må bestå af gæld fra selskabet til ejer)

Lidt som min revisor ikke er vild med en konto som øvrige omkostninger der samler alt muligt man ikke kan finde plads til op Big Smile 

Nå - men ja - som gæld til dig og når du har penge i virksomheden, så krediterer du den konto og debiterer firma banken når pengene går derind

Alle regulære omkostninger der hører til virksomheden vil skat i øvrigt acceptere bogført i virksomheden når de ligger op til MAX 6 mdr inden og er klart virksomhedsrelaterede OG du ikke inden har faktureret uden for virksomheden (uden moms) se evt HER 

God vind med projektet  John H

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)