Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ophavsret - at bruge andres billeder i kunst

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odder
Tilmeldt 25. Oct 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål som i måske kan svare på. Jeg maler og laver det man kalder pop art. Nu er jeg blevet spurgt om jeg vil sælge et af mine billeder. Det er jo rigtig skønt. Men nu er jeg pludselig i tvivl om jeg overhovedet må sælge det og i det hele taget bruge det motiv jeg har brugt. Det er et billede jeg har fundet på nettet, det har jeg altered i Photoshop, lavet det til en silhouette og brugt en projektor og tegnet og malet det op på et lærred. Jeg bruger også gamle bogsider, noder og andet papir på mine billeder. Må jeg det iflg. loven om ophavsret

Jeg tænker at rigtig mange kunstnere bruge eksempelvis Marilyn Monroe. Hvordan får man tilladelse til det? 

Kan i hjælpe mig? 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 00:41

a) Den med silhouetten, må du gerne - såfremt det er umuligt at se en lighed - da du selv har tegnet det.

b) brug af andres billeder, tekster, noder, print er ikke tilladt iflg. ophavsretsloven.
Du må altså ikke klippe noget ud, og genbruge det på dine egne billeder - heller ikke selvom du laver det om i photoshop.

Du må til gengæld gerne tegne af efter en original, såfremt du gør det i hånden, og ikke bruger originalen til andet end inspiration.

I sjældne tilfælde kan selve tegningen være mønsterbeskyttet - som f.eks. burberry tern, men det gør kunsterne sjældent, til gengæld gør virksomheder det ofte på alt muligt..... 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra Odder
Tilmeldt 25. Oct 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 18:25

Super - 1000 tak for svaret :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:44

Jan Deleuran:
Du må til gengæld gerne tegne af efter en original, såfremt du gør det i hånden, og ikke bruger originalen til andet end inspiration.
det er jeg så ikke enig i. Du må godt tegne efter til eget hyggebrug, men du må ikke reproducere uanset hvordan du gør og erhvervsmæssigt udnytte andres ting - Jeg synes den med - bruger til andet end inspiration kan være farlig. Det er ikke bedre at tage et værk og i hånden tegneefter end at photoshoppe det, når formålet er at bruge for fortjeneste

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Feb 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:48

Ved ikke men den gang jeg tog webintergrator uddannelsen. lærte vi at vi måtte bruge alle billeder fra nettet af så længe vi ændrede 25% af billedet 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ChristianOS-2:
Ved ikke men den gang jeg tog webintergrator uddannelsen. lærte vi at vi måtte bruge alle billeder fra nettet af så længe vi ændrede 25% af billedet
modig eller uvidende underviser. Man kan sige at design kopiering bruger fingerregel ca 15% ændret, men jeg ville aldrig turde bruge dem om at stjæle billeder eller tekst som fast rettesnor - 25%

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)