Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejdende ægtefælle?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Aug 07
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle...

Jeg driver et enkeltmandsfirma, indenfor Illustration og grafisk design. Min Kone er udlært Mediegrafiker og skal på et tidspunkt være med i firmaet.
Så langt så godt!

Er der nogen herinde der har erfaring med den slags... hvad skal man passe på? ....er der mulighed for at hun kan få supplerende dagpenge i opstartsfasen.. bliver hun ansat i firmaet eller bliver hun bare selvstændig som jeg?
Jeg håber der er nogen der kan dele deres erfaringer med mig på dette felt! På forhånd mange mange tak

Hilsen Bent
Illustration og grafisk design
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:40

Hej!

Hvis din kone skal arbejde som medhjælpende ægtefælle, vil hun ikke kun få udbetalt supplerende dagpenge, idet

hun A-kasse mæssigt bliver betragtet som selvstændig erhvervsdrivende/ansat.

/Peter

Tilmeldt 2. Aug 07
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 13:06
hej!

Da jeg i sin tid startede ud som selvstændig fik jeg supplerende dagpenge fra HK, dog kunne jeg kun få dette i 18 måneder, men det var en gevaldig hjælp til at komme igang. er denne gode blevet fjernet, eller gælder det ikke for en medarbejdende ægtefælle?
Illustration og grafisk design
Fra Thisted
Tilmeldt 16. Oct 06
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 15:25
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det bedste sted, du kan spørge, er hos ASE eller DANA. De kender reglerne.

Din kone kan både blive "ansat" og bare dele overskuddet med dig, men der er nogle grænser der, som du bedst diskuterer med din revisor, men giver firmaet et pænt overskud, kan du overføre mere løn til hende på en "ansættelsesaftale" ,end når I deler overskuddet.

Du skal være opmærksom på, at selv om hun bliver ansat, så er hun ikke lønmodtager i gængs forstand, og heller ikke dækket ind som en lønmodtager er. Hun skal selv tage en større risiko, alternativt selv tegne diverse forsikringer.

I skal også være opmærksomme på, at hvis I, selv efter en kort periode, finder ud af, at I alligevel ikke kan/vil arbejde sammen, så skal hun selv ud at finde sig et stykke regulært lønmodtagerarbejde, før hun igen er dagpengeberretiget (spørg igen ASE/DANA).

Dette sidste var en af grundene til, at jeg ventede "for" mange år med selv at blive medarbejdende ægtefælle, og dermed vil jeg netop fortælle dig, at der jo bestemt også er fordele forbundet ved, at man arbejder sammen mand og kone. Jeg har nu arbejdet med i firmaet i 10-11 år nu, og det eneste, jeg savner, er mine "gamle" og mine "egne" arbejdskammerater. Den økonomiske tryghed i at være lønmodtager tænker jeg ikke så meget på mere.

Hvis I skal have en blid start på det hele, kunne det måske være en idé at undersøge, om hun kan bevare sit lønmodtagerarbejde på deltid til en start.

Jeg håber, I finder en god løsning, der passer jer begge.

Lisbeth Toft Jensen, FISKEHUSET Thisted
eButik: www.fiskehuset.com + alm. hjemmeside på fiskehuset.dk. Se også opskriftermedfisk.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)