Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af bil, men ingen løn

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Feb 14
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg har lige startet op som selvstændig, og er i fuld gang med at drive min virksomhed til noget forhåbentligt stort. 

Nu ligger det sådan at jeg og kæresten har en bil i privat regi, men har tanker om at sælge bilen til min virksomhed, og dermed 

blive beskattet af den. Dog ligger landet sådan at min virksomhed endnu ikke er så stor at jeg kan udbetale løn til mig, men trækker 

kun en mindre andel kørselspenge ud.

Hvordan skal jeg forholde mig skattemæssigt til det, når jeg har en beskatning af noget men ikke en løn at tage beskatningen fra ?

Med Venlig Hilsen 

Aksel Rømer 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2111
Skrevet kl. 18:55

Hej CCK

Jeg overvejrede det samme, men min. grundlag for beskatning er kr. 160.000,00. Hvis det er en diesel ca. 5.500,00 pr. måned. Min bil er blevet vurderet til ca. kr. 75.000,00. Altså en dårlig forretning. Derfor er det måske en god ide, at leje den ud?

Kørepenge kan være en bedre forretning, da du får "fuld" optil km. 20.000,00. Derefter den "lave" takst.

Men der er jo et par stykker eller flere, der er skarpere end mig her på Amino!

Johnny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:01

Pythonrap:
Kørepenge kan være en bedre forretning, da du får "fuld" optil km. 20.000,00. Derefter den "lave" takst.

Ja, bortset for at landsretten har slået fast at der ikke kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse uden at der også er udbetalt løn. Det er en praksis som SKAT følger.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:06

Jeg går ud fra det er som enkeltmands virksomhed - personlig virksomhed du driver den. Du kan som sådan godt tage bilen ind og køre VSO og alt muligt andet, men forklar lige hvad du vil opnå så er det nok lettere at svare

Du vil blive pålignet skat af 160.000 kr mindst og ellers 25% af værdien, og vil det ikke være langt dyrere end at føre kørebog omhyggeligt og så trække statens takster fra i din personlige indkomst  (som så bliver minus)

Du må ikke trække kørepenge ud i princip - du skal føre den kørebog og når året er slut skal du lave en såkaldt skatteregulering af dit resultat af driften

Det er f.eks. at lægge 75% på for udgifter til gaver, på for udgifter til repræsentation og andet som der ikke er fuldt skattefradrag for OG det er at trække statens takster for bilkørslen efter den nøje førte kørebog fra. 

Dit underskud kan så fremføres eller sambeskattes hvis I bliver gift. Det skal dog være DIN bil og DIG der har alle omkostningerne ved den for at du kan tage statens takster - Dog mener jeg MÅSKE at samboende med fuld fællesøkonomi måske kan modtage det (som ægtefæller men tør ikke vurdere konkret

Ejer virksomheden bilen og du bliver sat i skat af 160.000 eller mere per år, så bliver det tillagt dit resultat. Hvis det var minus 10.000 så ville resultatet i stedet hedder + 150.000 kr som du vil få b skatte opkrævninger for skatten af.

Husk at se at stil efter det overskud der - for skat har i 2014 fokus på mindre virksomheder der over år drives uden overskud og med negativ moms, for at fange hobby virksomheder o.l.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Feb 14
Skrevet kl. 08:34

Hej 

Tak for jeres besvarelser. 

Jeg er nok nød til at komme med lidt flere informationer for at sætte det rigtige billede op for situationen. 

Det ligger således at jeg ejer en bil, men skylder 140.00 på den til banken (ikke bilfinansierings selskab). 

Jeg kører ca. for 3500 månedligt i dieselomkostninger, samt jeg afbetaler 3000 på bilen månedligt. 

Grunden til at jeg overvejer dette med at få bilen ind er at jeg ser det således:

Mine private omkostninger på bilen er:

3500 Diesel

3000 Afdrag

Vægtafgift (2770 halvårligt)

Forsikring 4000 årligt.

= 7295 kr i månedlig omkostninger for at have bilen privat. Jeg skal tjene godt 10.000 før skat for at have til betaling af dette beløb. 

Sælger jeg bilen ind i virksomheden, vil udgifterne være de samme jeg skal blot ikke betale trække skatteberettiget kapital ud af min virksomhed for at betale regningerne, dermed er prisen altså den reelle pris 7295. 

Jeg vil selvfølgelig blive beskattet af fri bil for 160.000 som jeg kan beregne mig frem til svarer til en beskatning på 47500 årligt, hvilket 

svarer til lige knap 4000 månedligt. 

Er der nogen her der stadig kan følge med i regnestykket og forklarer mig om det giver mening, og om jeg har forstået tingene korrekt ?

På forhånd tak !

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:41

Ja du har et par fejl.

1 - afdrag er ikke en omkostning der kan trækkes fra - det er bare at bytte gæld ud med afdrag og få mindre gæld

2 - jeg tror du regner skatten på de 160.000 kr forkert - de kommer på toppen af din nuværende indtægt og vil koste ca 44% eller 70.400 kr pa.a. / 5.866 per år. De 29% du bruger er fra skattekortet, men det er fordi de inkluderer alle fradrag - din "marginalskat" er 44-45%

vh John H

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:40

Skatten af fri bil beregnes af 25% af kr. 160.000, d.v.s. af kr. 40.000. Skatten udgør derfor ca. 19 - 24.000 pr. år.

Sagt med andre ord svare beskatningsgrundlaget på de kr. 40.000 til en lønindkomst på samme beløb.

Enig med John, at afdrag ikke er en omkostning ligesom der ej heller er medtaget eventuel kørselsgodtgørelse.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:06

Tak Tonny   -selvklart er skatten jo som du skriver fast % 25 og ja - alternativet kørselsgodtgørelse skal da bestemt regnes med

Fra Aarhus
Tilmeldt 26. Feb 14
Skrevet kl. 11:23

Takker for svar, og er da glad for jeg fik spurgt om det ! 

Jeg beholder bilen i privat regi og får lavet et system omkring kørepenge !

Tusind tak for svar, og fedt at der er hjælp at hente :-)

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2111
Skrevet kl. 12:36

Henrik Koudahl:
landsretten har slået fast at der ikke kan udbetales skattefri kørselsgodtgørelse uden at der også er udbetalt løn.

Hej Henrik

Hvornår er den afsagt?

Johnny

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)