Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal, skal ikke?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 20. Dec 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Overskriften på dette indlæg kan måske virke lidt underligt? Men bygger på mine overvejelser og tanker om mit firma lige nu. Indlæget skriver jeg da jeg gerne vil give mit bidrag og erfaringer til Aminos debatsider, som jeg selv har haft så stor glæde af.

For at starte med begyndelsen startet jeg som iværksætter på fuld tid, for præcis 2 år siden. Et ønske jeg gennem mange år har haft og i en alder af 50 år skulle det så være. Havde forberedt mig grundigt både økonomisk, organisatorisk og mentalt (troet jeg), og med kompetencer inden for hardware/software udvikling kunne det i dagens Danmark da kun blive en dans på roser....

Samtidig besluttet jeg også, at efter 2 år skulle der laves en evaluering af hele projektet og her giver overskriften så pludselig mening. Herunder kan du så læse lidt om hvilke tanker, erfaringer og oplevelser jeg har haft som iværksætter.

Lidt om mig: Der er nok mange mennesker der ligesom jeg, ikke kan affinde sig med et enkelt specifikt job. Tit er der ikke udfordringer nok og når målet er nået er der nye idéer der presser sig på. En adfærd der absolut ikke passer ind i et lønmodtager job. Det er det som holder mig i gang og giver mening. Jeg lever når jeg får lov til at få mine idéer til at blive til virkelighed. I mange år har jeg arbejdet i et højtlønnet job uden at trives, muligvis er det min alder og erfaring som siger mig at dette ikke er godt nok? eller også har jeg bare ikke været klar over hvem jeg var og hvad jeg ville?

Erfaringer som iværksætter: For pokker da hvor har det været en spændene og oplevelsesrig periode. Hvor har jeg dog været meget igennem og blevet mange erfaringer rigere på de 2 år. I starten var det min oprigtige opfattelse at jeg var godt forberedt og klædt på til at starte som iværksætter, der var fandeme ingen der kunne lære mig noget der. Intet var mere forkert og efter blot ganske få måneder måtte jeg investere i div. kurser og hjælp for at få viden omkring regnskab, marketing, salg, planlægning m.m.m. Der var faktisk kun to ting som jeg havde gjort rigtigt fra starten, nemlig det at starte samt have en god stor pose penge med til projektet.

Netværk, noget af det vigtigste for en iværksætter, men også farligt. Min erfaring med netværk er mange artet. Netværk er ikke noget man får ved at melde sig ind i en netværksgruppe, netværk er noget man langsomt opbygger gennem sine relationer og venskaber. Det har kostet mig adskillige tusinde kroner i netværks kontingent at erfarer at de andre gerne vil have, men ikke kan tilbyde noget som helst. Tilgengæld må jeg konstatere at største delen af min omsætning nu stammer fra folk jeg kender.

Læg ikke hjertet i projektet. Dette skal forstås på den måde at det ikke altid er sådan at andre syntes lige så godt om idéen som dig selv eller kan se det smarte i den. Her kan der være flere forklaringer. Idéen er dårlig, tiden er ikke er moden endnu, eller blot at man ikke har fået solgt idéen rigtig. Det har taget mig langt tid at acceptere, at folk kan finde på at smide ens ny trykte reklame flyer i skraldespanden uden at have læst den.

Jeg fandt ret hurtigt ud af at der er mange ting som jeg er dygtig til og lige så mange ting som jeg ikke er dygtig til. Og der er kontant afregning som selvstændig. Denne bevidsthed er helt afgørende for fremtiden

Alt det positive: Tænk at få lov til - på fuld tid - at lave det man brænder for. Blive opslugt at projekter og freelance opgaver samt syntes det er ærgerligt at man også skal bruge tid på at sove engang imellem. Et samarbejde med et andet lille firma har bragt mig rundt i verden og givet mig erfaringer og oplevelser som et lønmodtager job aldrig ville give mig. Hvor er jeg heldig. At kunne få lov til at se sine idéer vokse og blive til virkelighed, se andre bliv interesseret i dem, oveni købet så meget at de vil betale mange penge for dem. Så kan det efter min mening ikke blive bedre.

Og så lidt maleurt i bægret: Sidder nu på mit fine kontor, kikker ud i lokalet, her er kun mig! Øh hvornår har jeg sidst set/snakket med en anden person? Det er vist længe siden. Føler mig lidt som den skibbrudne på den øde øen fra musicalen Skatteøen.

Min konklusion: Om den videre drift af firmaet er efter mange overvejelser således. Hvis jeg skal fortsætte bliver det i et kompagniskab med andre. I dette regnestykke er 1+2 3 men 1+2 > 4. Det vil jeg nu gå i gang med og giver mig selv 6 måneder til at finde partner. Finder jeg det ikke lukker jeg firmaet ned.

Så hermed en opfordring til andre der med lignende erfaringer kunne tænke sig at lave et fællesskab.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steen, hvad beskaeftiger din virksomhed sig med?

Dine overvejelser og erfaringer slaar mig som ganske "typiske" for en med erfaring, der vil ud i noget nyt -i dette tilfaelde ivaerksaetterri.

En ung gut paa 15, var sprunget direkte ud i tingene og ikke skaenket netvaerk mv en tanke. -Men helt natuligt snakket med mange folk, bl.a herinde fra.

Folk med erfaring og uddannelse, vil hvis de moeder en knap de ikke ved hvad skal bruges til paa fx. facebook (som de netop har oprettet en profil hos), vil lede laenge efter en manual der kan forklare dem hvad den skal bruges til. De vil, hvis de er lidt fremme i skoene, forsoege at google sig til en forklaring. Derefter vil de soege paa hvilke erfaringer folk mon har med at trykke paa denne knap, samt om dem der har trykket paa den, mon har fortudt det. De vil, hvis de er endnu mere fremme i skoene, maaske soege paa TrustPilot, for at faa brugeranmeldelser af denne knap. -Til sidst vurdere personen maaske at det ikke er risikoen vaerd at tykke paa knappen.

-Den 15-aarige vil se paa knappen, og straks tykke paa den -gerne 2 gange!

Godt gaaet du er sprunget ud i ivaerksaetteri. Kunne godt taenke mig at vide lidt mere om hvad du har startet op.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)