|
Hej Jeg har lige startet tre firmaer i et med en hovedbranche inden for et service fag og underbrancher som sælger og kunstner. Nu vil jeg høre jer om de skal bogføres hver for sig eller sammen. Jeg kan på en dag være beskæftiget i alle tre firmaer. Jeg har et CVR. NR. til alle tre. Der ud over vil jeg høre hvordan det foregår med kørsel i privat bil, jeg skriver kørebog med dato, hvad jeg laver og hvad triptælleren står på : skal jeg skrive privat kørsel også ( deler bilen med min kæreste ) ?. Skal jeg skrive adresser på alle de steder jeg besøger på en dag ( det kan være mange )?. Hvor tit bogfører man denne kørebog? Mvh Charlotte |
hvis du har ET CVR nummer fælles til alle tre skal du som du som udganspunkt har ET regnskab - med mindre du har registreret SE numre og evt selvstændig moms - men det ved du jo selv om du har
Kørebog skal føres og faktisk er kravet at de private km også skal føres - men i alle fald du skal føre den helt præcist hver dag for hver kørsel - fra - til sted og kunde navn/formål km- dato - hver gang du har kørt med det samme. At få statens takster for kørsel forudsætter det er din bil og at du ejer bilen og har alle dens omkostninger - du vil ikke kunne få det hvis det er en anden person der ejer bilen og betaler omkostninger
Du skal så når du har afsluttet dit regnskab lave en skattekorrektion så du trækker et beløb fra din indtægt svarende til at du fratrækker det beløb du har ret til at fradrage for din kørsel - så du på den måde for det som fradrag i din personlige indkomst - se også http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html
vh John H
Bliv gratis medlem