I forbindelse med, at vi har brugt en del tid på, at undersøge, hvordan man juridisk og økonomisk stifter en enhed der kan varetage flere personers fælles interesse, så vil jeg gerne bede om råd eller erfaringer fra andre med samme problem. Sagen kort: Vi er 5-8 fotografer/filmfolk der sammen er på udkig efter at leje nogle lokaler, hvor vi kan udøve vores hobby. Vores primære motivation er derfor hobbymotiveret og deraf er den non-profit. Det helt konkrete er nu, at vi har mulighed for, at leje nogle meget velegnede lokaler til en husleje, som vi personligt og ud af vores privatøkonomi ikke har råd til at betale. Dette p.g.a., at vi ikke har nogen indtægt i.f.t. den aktivitet lokalerne skal bruges til. Vi har derfor diskuteret, om det er muligt, at stifte en forening eller et selskab, hvor huslejen forsøges dækket delvist af timeudlejning til andre fotografer, der måtte have brug for at leje lokaler til fotografisk erhvervsvirksomhed eller hobbyvirksomhed? Hvis vi kunne få dækket den halve husleje af andre brugere end os selv ville vi hver især have mulighed for, via indbetaling af kontingent til foreningen, at dække den resterende halvdel af huslejen. Så setup ville være noget der ligner en forening med delvis erhvervsmæssigt sigte dog uden, at formålet med dette er, at skabe et overskud. Hvis dette scenario er umuligt p.g.a., at vi i det tilfælde blive skattepligtige både hvad angår udlejningen samt også i.f.t. det indbetalte kontinget til foreningen, så har vi overvejet et alternativ til ovenstående. Er det muligt, at man stifter en forening, hvor der er 2 typer medlemskaber af foreningen? Vi tænker på, at os der stifter foreningen (og dermed har penge i klemme overfor udlejer i form af depositum, forudbetalt husleje m.v.) har et type medlemskab mens andre og udefra kommende fotografer kunne optages i foreningen på et b-medlemskab - et medlemskab, hvor de bidrager til fællesskabet på anden måde end os der har stiftet foreningen? Vi har i øvrigt læst lidt om S.m.b.a. selskaber men da det ser ud som om, at disse selskaber ikke kan stiftes mere, så overvejer vi ikke den type selskab. Den aller sidste ting angår hæftelse overfor udlejer af lokalerne. Lige nu har vi det problem, at udlejer kun vil have én person på lejekontrakten, da vi har fået oplyst, at det er for besværligt for udlejer, at skulle opkræve huslejen på 6 eller flere forskellige personer. Vi tænker det sådan, at det vel må være en fordel for udlejer, hvis vi opretter en forening eller et selskab, hvor det fremgår, at der, til enhver tid, er solidarisk hæftelse blandt foreningens a-medlemmer (a-medlemmer d.v.s. dem der har skudt penge ind i projektet for depositum, forudbetalt husleje m.v.). Er der nogen som ved, om denne løsning ville være lige så god for udlejer som, hvis det bare var én person fra medlemskredsen som stod skrevet på lejekontrakten personligt? Vi er meget i tvivl om, hvad der er den rigtige løsning og undskylder på forhånd, hvis vi ikke har fået alle relevante detaljer beskrevet. Jeg opdatere gerne mit indlæg, hvis sagen ikke kan vurders udfra ovenstående. På forhånd tak. |
For mig lyder det som om en forening vil være den rigtige løsning. Jeg vil dog ikke anbefale den solidariske hæftelse hvis I kan komme uden on den. Jeg vil anbefale at I on muligt nøjes med at skrive at foreningen kun hæfter med sin formue.
Ja - det vil være muligt at have forskellige former for medlemskaber med forskellige kontingenter og rettigheder. Adm. og pligter er langt mere enkelt og fleksibelt i en forening end i et IVS.