Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

LCL Konsolidering fra Shenzhen - kan det lade sig gøre?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Vi har igennem de seneste mange år brugt UPS til at fragte fra Kina/HongKong og hjem til os. Jeg er nu igang med at kigge på mulighederne for at skifte helt eller delvist til søfragt, og har været i kontakt med Leman, DSV og Primecargo.

Problemstillingen er at vi gerne skulle konsolidere vores forsendelser. Vi har forsendelser fra ca. 3-5 leverandører hver uge. Samlet set er det nemt 2m3, men individuelt rangerer de fra 0,3 til 2m3. De fleste vel omkring 0,5m3.

Efter at have snakket med alle tre, bliver det hurtigt klart, at de lokale omkostninger i Kina slår det hele ihjel. Vi skal give ca. 1700,- for en 2m3 forsendelse Kina Havn til vores Dør. Men de lokale omkostninger bliver 1000-1500,- PR LEVERANDØRFORSENDELSE (200-300 USD). Så hvis vi samler 3 leverandørforsendelser á 0,7m3 til en 2.1m3 forsendelse vil den lige pludselig koste 4700-6200,- (1700 + 3 x 1000 eller 1500) ! ... Til sammenligning vil en tilsvarende forsendelse koste os 7200,- med UPS (18 kr. / kg og 1m3 = 200kg). Så der er ikke meget besparelse at snakke om der.

Jo jo - vi kunne jo bare få FOB priser - men alle Kineserne vi handler med kører kun EXW. De er fint villige til FOB, men kræver at vi står for de lokale udgifter alligevel. Er jo også ganske logisk. Hvis de skal dække lokale omkostninger, må de enten opkræve direkte hos mig, eller hæve prisen.

Svaret fra Speditørerne er lidt; Få FOB eller glem det.

Men er der noget jeg misser her ? Kan det passe at vi simpelthen ikke kan køre LCL Søfragt, bare fordi vores gods er splittet op i flere leverandører ? Er der nogen smart måde hvorpå man vil kunne få et setup som vores til at fungere på Søen ?

Håber at høre fra alle jer med erfaring på Søfragt!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12903
Skrevet kl. 11:40

Naturligvis er det dyrt når en speditør skal have en bil ud til hver enkel af dine producenter, Kine er jo et meget stort lang med nogle lange afstande. Så det kan blive dyrt at hente en forholdsvis lille godsmængde. I mange tilfælde vil dine producenter Kunne levere FOB billigere ( de burde have andre kunder som køber FOB) end hvis du får din egent speditør til at afhente godset.   Få en FOB pris fra dine leverandører så du kan se om det ser mere fornuftigt ud. 

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 12:54

Har fået FOB priser fra 3 af vores største leverandører, og det er stort set samme surdej. De tager en smule mindre i transport, men ellers er det meget ens.

Der er ikke en tredje mulighed som vi overser ?

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 13:15

Jeg kan ikke se så mange andre muligheder, det skulle dog være hvis du køber større mængder gods hjem pr. gang så kan du måske forhandle lidt med dem om prisen.

En anden løsning kunne måske være almindeligt luftfragt, men vil jo afhænge af hvor langt de er fra en lufthavn.

Fra Odense M
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 31
Fra  PHAM Logistics ApS Skrevet kl. 14:24

Jeg ser to muligheder.

1.
Som Ravn skriver kan du bestille større mængder af gangen.
3-5 forsendelser per uge og hvis det er fra de samme leverandører hver gang og det er de samme varer, så kunne du overveje fx at bestille 4 gange så meget af gangen og nøjes med 1 sending om ugen?

2.
Du kan have held til at overtale en af dine leverandører til at samle godset fra dine andre leveandører, den leverandør sender det hele samlet under hans eksport papirer, den vej rundt betaler du kun 1xexport customs (de 300 USD du nævner)
Ellers skal du lede efter en mellemmand/trader som tager procenter, EXW prisen er dyrere, men du skulle gerne spare på fragten

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 20:35

jan@phamlogistics.dk:
Du kan have held til at overtale en af dine leverandører til at samle godset fra dine andre leveandører, den leverandør sender det hele samlet under hans eksport papirer, den vej rundt betaler

den løsning vil jeg nok holde mig fra, da det kan give alt for meget bøvl hvis noget går galt. 

Hvad mener du med at EXW prisen er dyrere?

Fra Odense M
Tilmeldt 12. Feb 13
Indlæg ialt: 31
Fra  PHAM Logistics ApS Skrevet kl. 07:04

Ravn

Vedr EXW pris bliver dyrere ved brug af en mellemmand (som ikke har noget med det at gøre idag).
Hvis Kenneth bruger de samme leverandører idag, men finder en mellemmand til at stå for eksport papirerne selvom vedkommende ikke har noget med varerne at gøre, så skal han have procenter.
For eksempel hvis varens pris er 1 USD EXW, så vil mellemmanden fx tage 5% = EXW 1,05 USD.
Og så kommer eksport papirernes omkostning så oven i.

Og ja, det er korrekt der kan opstå bøvl, det mest sandsynlige er at Kenneth har varer fra 3 leverandører som skal sendes samlet. De to indleverer til tiden og den tredje er forsinket.
Enten skal der ventes til alt er samlet eller skal det sendes i to omgange, hvor ideen med at samle godset så ryger.
Dog er dette generelt problem for konsolideringer fra flere leverandører.

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 12:43

Go-to løsningen ville som i foreslår selvfølgelig være at øge mængden, og bestille hver 4 uge fremfor hver uge. Men alene det at overgå til sø fragt vil med de ekstra 5 ugers levering koste ca 700 tkr der skal bindes i varer på søen. Så hvis Vi samtidig skal ligge yderligere 3 uger på lageret så kommer Vi over 1 mio Vi skal ligge - og det er bare kapital Vi ikke har. Men kan selvfølgelig blive den sidste løsning på bordet.

Ifht luftfragt så er det jo det vi har lige nu med UPS, og der er ingen af speditørerne der kan komme i nærheden af UPS priser desværre.

Jeg vil nok aldrig få en leverandør til at samle gods for mig, særligt ikke fra konkurrerende leverandører.

Den med en mellemmand lyder spændende. Forsinkelser er intet problem. Når vi bestiller hver uge så har Vi jo også afgang hver uge. Så hvis en bliver forsinket, så kommer den jo ba

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 13:54

Bare med i næste uge. Tror dog 5% oveni også hurtigt vil ødelægge ideen for os da Vi handler forholdsvis dyr elektronik. En m3 har en værdi omkring 10.000 USD vil jeg tro. Så der vil jo alene være 500 USD til mellemmand.

Tilmeldt 3. Feb 06
Skrevet kl. 19:41

Kenneth R.J.:
Men alene det at overgå til sø fragt vil med de ekstra 5 ugers levering koste ca 700 tkr der skal bindes i varer på søen. Så hvis Vi samtidig skal ligge yderligere 3 uger på lageret så kommer Vi over 1 mio Vi skal ligge - og det er bare kapital Vi ikke har. Men kan selvfølgelig blive den sidste løsning på bordet.

Kapitalbindsproblemet vil i formodentlig kunne løse ved at betalingen forgår via en remburs, så vil i formodentlig kunne få 30 eller 60 dags kredit. Prøv at forhandle med Jeres leverandører, jeg formoder ikke de er interesseret i at miste jer som kunde.

"Ifht luftfragt så er det jo det vi har lige nu med UPS, og der er ingen af speditørerne der kan komme i nærheden af UPS priser desværre"

Det lyder lidt mærkeligt at ingen speditør skulle kunne matche deres pris, prøv f.eks at få Jeres leverandør til at få en pris hos Primecargo eller DSV i kina. 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)