Hej Alle, Vi har igennem de seneste mange år brugt UPS til at fragte fra Kina/HongKong og hjem til os. Jeg er nu igang med at kigge på mulighederne for at skifte helt eller delvist til søfragt, og har været i kontakt med Leman, DSV og Primecargo. Problemstillingen er at vi gerne skulle konsolidere vores forsendelser. Vi har forsendelser fra ca. 3-5 leverandører hver uge. Samlet set er det nemt 2m3, men individuelt rangerer de fra 0,3 til 2m3. De fleste vel omkring 0,5m3. Efter at have snakket med alle tre, bliver det hurtigt klart, at de lokale omkostninger i Kina slår det hele ihjel. Vi skal give ca. 1700,- for en 2m3 forsendelse Kina Havn til vores Dør. Men de lokale omkostninger bliver 1000-1500,- PR LEVERANDØRFORSENDELSE (200-300 USD). Så hvis vi samler 3 leverandørforsendelser á 0,7m3 til en 2.1m3 forsendelse vil den lige pludselig koste 4700-6200,- (1700 + 3 x 1000 eller 1500) ! ... Til sammenligning vil en tilsvarende forsendelse koste os 7200,- med UPS (18 kr. / kg og 1m3 = 200kg). Så der er ikke meget besparelse at snakke om der. Jo jo - vi kunne jo bare få FOB priser - men alle Kineserne vi handler med kører kun EXW. De er fint villige til FOB, men kræver at vi står for de lokale udgifter alligevel. Er jo også ganske logisk. Hvis de skal dække lokale omkostninger, må de enten opkræve direkte hos mig, eller hæve prisen. Svaret fra Speditørerne er lidt; Få FOB eller glem det. Men er der noget jeg misser her ? Kan det passe at vi simpelthen ikke kan køre LCL Søfragt, bare fordi vores gods er splittet op i flere leverandører ? Er der nogen smart måde hvorpå man vil kunne få et setup som vores til at fungere på Søen ? Håber at høre fra alle jer med erfaring på Søfragt! |
Naturligvis er det dyrt når en speditør skal have en bil ud til hver enkel af dine producenter, Kine er jo et meget stort lang med nogle lange afstande. Så det kan blive dyrt at hente en forholdsvis lille godsmængde. I mange tilfælde vil dine producenter Kunne levere FOB billigere ( de burde have andre kunder som køber FOB) end hvis du får din egent speditør til at afhente godset. Få en FOB pris fra dine leverandører så du kan se om det ser mere fornuftigt ud.