Jeg har en forretning, jeg startede for 4½ år siden.. Men pga. helbredsmæssige årsager er jeg nu nødt til at afhænde den.. En af mine "konkulegaer" i den anden ende af landet, kunne godt være interesseret i at overtage forretningen eller muligvis kun min kundedatabase..
Det er jo rimelig nemt at prissætte aktiverne og varelageret, hvordan skal man lige prissætte sådan en kundedatabase..??
Det kan man gøre på flere forskellige måder. En af de mest brugte er DCF (discounted cach flow), basalt set så kigger den på hvor meget indtjening din goodwill (kundedatabase med mere) forventes at generere. Man kan ved at bruge sådanne modeller komme frem til et ca. tal for hvad det skal koste, men i sidste ende så vil det afhænge af en forhandlingssituation.
Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.
Man vil typisk brug flere år og så tildele dem en værdi, hvor det sidste år vil have den største værdi. Jeg vil dog anbefale, at skal I have lavet en beregning der giver jer et billede af værdien, så tag fat på jeres revisor, og få denne til at hjælpe jer med værdiansættelsen.
Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.