Jeg har netop erfaret at en anden webshop, som handler med nogle af de samme produkter som jeg, har kopieret nogle af mine fotos direkte. Kan man gøre noget ved det ? Skal man gøre noget ved det ? Er det bare ærgerligt, at man selv investerer tid i fotografering, redigering osv og andre så er så "smarte" at kopiere dem, eller hvad ? I de tilfælde hvor man henter produktfoto hos leverandøren, vil billedere selvfølgelig være ens hos alle som sælger netop de produkter og alle er kommet "ærligt" til dem. Men i dette tilfælde kan jeg tydeligt se, at billederne er de selvsamme som jeg har brugt tid på at fotografere, redigere osv. Det synes jeg ærligtalt er frækt og rigtig dårlig stil - hvad synes i ?
Smid et vandmærke med dit firmanavn i alle dine billeder, så burde det være meget tydeligt at det er dumt at kopiere dem.
Jeg har netop gjort det med vandmærke, det førte til at jeg fik 2 henvendelser fra 2 andre webshops som ønskede at købe billeder så de kunne bruge dem :-))
Alt hvad du smider på nettet, er jo som udgangspunkt copyright. At folk ikke forstår det, er blevet mere og mere udbredt.
Du kan jo altid tage kontakt til dem der benytter billederne, og bede dem tage dem af deres shop, eller betale et beløb for at bruge disse billeder. Dog kan du løbe i et problem der, da det så kan blive påstand mod påstand, såfrem vedkommende nægter begge dele. Men det er da et forsøg værd. Og så kan det jo være han tænker sig om en anden gang.
Hvis man har beholdt original billederne, der formendligt er i højere opløsning end dem på web. Skulle det være en smal sag at bevise at man har retten til billederne. Og så er det jo bare at sende en regning, sådan nogle billeder kan jo være dyre.
Tak for jeres indput. Måske er det forsøget værd at tage kontakt til "synderen". Men jeg tror desværre jeg har smidt de fleste af originalbillederne ud i en (lidt for) effektiv oprydning på computeren - må lige tjekke om jeg har brændt dem på en cd.....for ellers kan det selvfølgelig nemt blive påstand mod påstand.
Tak for det - du har allerede svaret på mit næste spørgsmål ang evt. prissætning af billeder
Og så må du da gerne uddybe, hvad du mener der kan gøres ved topbanneret - jeg har en standardshop (hvis ikke du havde regnet det ud ), så det er ikke noget jeg selv umiddelbart kan lave om, men det kan selvfølgelig købes for penge...
Og så må du da gerne uddybe, hvad du mener der kan gøres ved topbanneret - jeg har en standardshop (hvis ikke du havde regnet det ud ), så det er ikke noget jeg selv umiddelbart kan lave om, men det kan selvfølgelig købes for penge...
Jo jeg er godt klar over det er en standart webshop :-) men det topbanner kan udskiftes på 30 sek. Jeg skal med gælde gøre det for dig. Det jeg syntes der mangler i dit topbanner er stil og så fungere den gule farve bare slet ikke.