Hej Alle, jeg kunne godt bruge et par kritiske øjne på vores nye hjemmeside www.gl-bedsted.dk Vi syntes jo selv den er noget så flot, men nu er jeg kommet i tvivl??? ER den overskuelig?
hvad med menuerne? Før jeg får for mange skæld ud, jeg ved gost at fanen "Hulplader" ikke kører endnu (p.g.a program besvær/ny platform) og Intranet delen er heller ikke påbegyndt.
Men bortset fra det, jeg kunne godt tænke mig et hints m.h.t brugervenlighed og "totaloplevelsen".
|
Lidt anmelder hjælp til ny hjemmeside?
I det hele taget er det en rigtig god idé at teste ens hjemmeside i forskællige browser, der er jo lidt trist hvis folk lukker siden med det samme, fordi deres browser ikke kan vise den ordentligt. |
Den er god ved øjnene, og det ser ud til der er en masse relevant information på den (brugte lige 2 minutter på at scanne den igennem) Sjovt nok går jeg altid igang med fejlsøgning, og det jeg lige faldt over under mit korte besøg var en lille fejl i menuen. Som CBW siger er den en browser specifik fejl. For it vekommende er det i Firefox den går galt. Det er i menuen "Møbler" hvor undermenuerne (i 2. niveau) kommer til at ligger over hinanden når menuteksten fylder 2 linier. Det er en lille ting, men det kan være der er flere af den slags småting der liuge kan rettes. Men generelt er det en flot og umiddelbart brugervenlig side. Måske sidder der en usability ekspert der kan gå lidt i dybden med området? |
Den ser lækker ud og ret moderne, og godt intuitivt opbygget. Jeg oplever samme problem med dobbelt linjerne, men jeg bruger også firefox :-) Jeg kan godt lide at hele siden er i en firkant i midten af skærmen, således man kan overskue hele siden uden at skulle rulle op og ned. Det er også vældig godt med billeder på alle ''over'' siderne, det virker dog lidt irriterende, at underkanten begynder at hoppe op og ned, når undersider, der ikke har billeder på vælges. Hov, nu kom konen, og hun er jo altid så klog: "Det virker underligt, at det der er de samme menu punkter for oven og til venstre. Der er ingen grund til at de skal være der to steder. Hvorfor er forsiden anderledes ifht. de andre sider, de skal være ens. Det er rigtig pænt, at menuen folder sig ud, som den gør ovre til venstre, det virker struktureret og overskueligt. Hvorfor står nyheden om hjemmesiden to steder på forsiden, og hvorfor står kontakt oplysninger både i en kasse og i bunden? En enkelthed og overskuelighed er vigtigt på en hjemmeside." Hun er så dejlig direkte :-) Mojn Rune |
Hej Alle, foreløbigt mange tak, bliv endelig ved, det er en rigtig stor hjælp! 1) jeg har taget fat i vores bureau og bedt dem kikke på menuerne, jeg har faktisk selv haft samme rod i IE, så det skal rettes.
2) Jeg kan sagtens følge kritikken, det er at af mine også, overfor bureat, men de er jo så kloge!
3) Ideen med grafikken er (forside er layout for sig) , på menuerne + 1 menu er der et topbillede med billeder (relevante) og
4 slagord der kører random. I 2. menu er der ingen billeder, men sommetider relevante links med billeder. Det
er med den bagtanke, at vi på 2 menu + relevante er mere eller mindre inde i "nørde" afdelingen.
Men som sagt, virker det således på brugerne, jeg er i tvivl og jeg kan sagtens følge den med 2 menu sider der "hopper"!
Så et godt råd, tak, vil det virke bedre med topbilleder på 2 menu sider også mon? Eller bliver der for meget "tivoli"
over det? Hvad mener I? |
Jeg tror du har ret i, at det kan blive for meget tivoli, specielt hvis der ikke kan lave relevante billeder, der passer med teksten. Men selvom der ikke kommer billeder på undersiderne, mener jeg det er vigtigt, at siden har samme størrelse på hele tiden. Er der for meget tekst til at det kan være i den fast definerede, så må det løses med en rulle-bar i det område der er brug for det, og ikke for hele siden.
Se evt. min meget spæde start på en hjemmeside: www.bblsolutions.com, hvor jeg forsøger at holde siden på samme plads lige gyldig hvor på siden man er. Siden er meget spæd, så se det mere som principiel forklaring af hvad jeg mener.
Helt overordnet skal der dog lægges vægt på, at jeg synes siden er lækker og interessant, måske fordi jeg selv er maskin ingeniør, er gift med datteren af den tidligere ejer af Floulev Maskinforretning.
Hilsen
Tjarls
|
Hej Kanon flot. Min eneste anke er at din tekstopbygning i undersiderne er meget stereotyp, dvs. du bør variere formen noget mere (alle har 1-3 tekstafsnit i ens størrelse). Men flot grafik og sund opbygning, og alle relevante detaljer er der. |
Meget flot og tiltrækkende. Hvis jeg skulle nævne en lille ting, så er det super når musen rammer "feltet" i øverste meny (forside, info osv.)
Men det gør den ikke i menyen til venstre, der skal man ind og ramme teksten.
Men ellers en side jeg har gemt under mine fortrukne.
Hilsen Abrahamsen. |
Når man vælger en side hvor topbilledet måske er lidt lang tid om at loade (hvis man f.eks. sidder med en langsom forbindelse) så virker drop-down menuen ikke før billedet er helt færdigt med at bliv hentet. Hvis man placerer musen over menupunktet før billedet er hentet, så åbner menuen sig først når 1: Billedet er hentet, 2: Man flytter musen væk fra menuen, og derefter ind over den igen. Man kan dog stadig godt trykke på hovedpunktet og blive ledt videre af den vej. Det er bare en detalje :-) Og det er ikke sikkert at det behøver at blive rettet. Som regel vil man jo alligevel lige læse lidt på siden før man navigerer videre, med mindre man allerede ved at man er gået til den forkerte side. I øvrigt, så er jeg uenig i at siden skal beholde samme størrelse, og at en evt. scrollbar så skal placeres inde i designet! Det er dårlig usability efter min mening. Det gør det svært for brugeren at scrolle i teksten (f.eks. et det pain in the ass at bruge den slags sider med en laptop) , og det bliver også svært at printe relevant information ud, fordi en del af teksten er skjult. Ydermere så vil det smadre det pæne design i browsere der ikke understøtter styling af scrollbaren, der så bare vil komme til at se utroligt malplaceret ud. Interenettet er et dynamisk medie, og ikke et A4 ark, så behold endelig jeres nuværende design. |
Det grå felt i venstre side hvor der normalt er en undermenu står og ser lidt "handicappet" ud. Som om der skulle have været noget, men det bare ikke er lykkedes at hente det. Måske ville det hjælpe at lave en anden farve end grå på disse foto sider? Evt. en blå der passer ind i resten af designet? Så vil det se mindre akavet ud :-) EDIT: Har lige set at der mangler både logo og søgebar i det felt hvor det plejer at stå. Hvis bare disse inkluderes, så tror jeg det vil se helt fint ud... |