Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor er EURO dyrere end alm. valuta?

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål... det er lidt pinligt, men jeg kan simpelthen ikke regne det ud selv og håber nogen hér ved lidt om dette.

Vi har fået nogle priser fra den fabrik der skal lave vores produkter i Polen - men når vi eks. ser pristags på andre babytekstiler i eks. H&M eller Name IT, kan vi se at prisen i Danske kroner er 24,95 kr men på samme prismærkat står prisen til 3,95 Euro som er ca. 29,50 kr ????

Er der noget basalt jeg har overset hér eller hvorfor skal produktet være dyrere i Euro?

Jeg tænker så bare at hvis jeg beder fabrikken om at sende mig kostpriserne i polske ZL i stedet for Euro - så vil prisen være en del mindre hvilket har stor betydning når der skal bestilles eks. 1000 dele hjem!!!

Mvh Sue

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46627
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Det giver ikke i sig selv fornuft med mindre de har noget vekslegebyr eller en anden kortindløser for Euro end for DKK - men det burde så nok være modsat, nemlig at DKK var lidt "dyrere".

Der er også den mulighed at de har en kursfejl, i så fald mest sandsynligt i DKK, hvorfor det vil være om at købe i DKK. Der er ikke en umiddelbar god grund till det

Endeligt er der mulighed for at spørge dem, men hvis det er en fejl så koster den nok 29,50 DKK dagen efter :)

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

John her er jeg nu ikke helt enig med dig.

Mon ikke snare der er tale om en konkurrence-messig forskellig pris.

Den samme vare saleges sandsynligvis i flere forskellige lande, og det er billigere for producenten at klistre 1 prisskilt paa, med priser i baade EUR DKK USD osv.

De vurdere herefter at det er muligt at saelge varen til fx 25 DKK, men i tyskland kan man eksempelvis godt tage hvad der svarer til 29DKK (blot i EUR) for den samme vare.

Normalt vil man nok ca ramme samme pris, da nogle forbrugere vil foele sig "snydt" af en lavere pris paa et andet marked (valuta), men hvor mange tyskere mon kender prisen paa en DKK? :-)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12920
Skrevet kl. 12:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sue:
Jeg tænker så bare at hvis jeg beder fabrikken om at sende mig kostpriserne i polske ZL i stedet for Euro - så vil prisen være en del mindre hvilket har stor betydning når der skal bestilles eks. 1000 dele hjem!!!

Det vil ikke nødvendigvis være en fordel for dig at betale i Zloty, da købskursen for Zloty kan variere betydeligt fra dag til dag så du kender ikke den faktiske pris før du har købt din valuta.  Hvorimod Euro har et meget lille kursudsving overfor den danske krone, så her vil du ikke opleve nogen overraskelser mht. din købskurs.

Hvis i har indtægter i Euro, vil det være en fordel for Jer at få en Euro konto, så i senere kan betale med de Euro. 

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 12:30

Jeg er helt sikker på det ikke er en fejl John.. for det går igen i alle butikker hvor jeg har kigget nærmere på deres pristags.

Men måske ER det blot for at sikre sig imod for store kurs sving?

Har i nogen erfaringer omkring om det er bedre at bestille sine varer i deres lokale valuta end i Euro?

Mvh og TAK for svar :)

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 12:33

Tak Ravn - det var måske en god idé så - da jeg slet ikke har tænkt på at Euroen svinger meget mindre.

En Euro konto ville nok være at foretrække når vi fortrinsvis har EU som marked.

Tak for hjælp... jeg blir da lidt klogere :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42

jo det kan være konkurrence mæssigt men så ville det normalt ikke være begge priser på samme hjemmeside, og hvis det er for at sikre mod kursudsving, så giver det ikke mening da DKK er knyttet til Euro med 2,5% bånd og generelt svinger langt mindre og hvis det er større udgifter ved DKK som mindre brugt og højere gebyr i veksling, så burde DKK være dyrere end Euro og ikke omvendt, så jeg kan ikke se det er sving mellem Euro og DKK som gør det fornuftigt

Det kunne det være med SKK eller NOK, men DKK som er i princip fast mod Euro og så en så stor forskel kan ikke forklares med dække mod svingninger i sig selv

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:54

John, hvad mener du med "jo det kan være konkurrence mæssigt men så ville det normalt ikke være begge priser på samme hjemmeside," ??

Hvis der er tale om meget store beloeb, og at virksomheden i polen af den ene eller anden aarsag er villig til at saelge dig varerne betydeligt billigere i PLN fremfor EUR eller DKK, kan det maaske svare sig at indgaa en valutaterminsforretning med din bank. Dette er en aftale hvor du koeber et bestemt antal PLN for en bestemt maengde DKK paa en fremtidig dato (datoen for betalingsfristen fx.)  -Paa den maadke kender du noejagtig den pris i PLN du kommer til at afregne.

Dog tager bankerne nok et realtivt stort spread for saadan en handel, specielt hvis det er et lille beloeb (alt under under 100.000.000 DKK vil nok betegnes som smaat, men vil da tro at man kan faa en fornuftig-ish pris, hvis man har ca for 10.000.000 DKK)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:10

EnNyIde:

John, hvad mener du med "jo det kan være konkurrence mæssigt men så ville det normalt ikke være begge priser på samme hjemmeside," ??

Hvis der er tale om meget store beloeb, og at virksomheden i polen af den ene eller anden aarsag er villig til at saelge dig varerne betydeligt billigere i PLN fremfor EUR eller DKK, kan det maaske svare sig at indgaa en valutaterminsforretning med din bank

Jo men her er det jo en meget stor forskel, var det ikke ca 12-15% billigere i DKK end i Euro og Zloti er jo ikke indblandet i den prisgivning og veksler vel ens stabilt i forhold til Euro og DKK

citat:  men når vi eks. ser pristags på andre babytekstiler i eks. H&M eller Name IT, kan vi se at prisen i Danske kroner er 24,95 kr men på samme prismærkat står prisen til 3,95 Euro som er ca. 29,50 kr ????

Jeg forstår derfor ikke en forskel på langt over 10% i en valuta som er helt tæt knyttet og dermed også helt tæt knyttet med samme værdi til PLN om ikke jeg misser noget

Jeg kan forstå at H&M og NameIt har hver sin pris i hvert sit land, men med de to nævnte valutaer og de er stand alone med 24,95 mod 29,50 som vel veksler ret ens over til PNL? 

Om noget, så KUNNE det ha været lidt dyrere at håndtere DKK mod PLN hvis det skal ende i den valuta, end Euro, men så skulle DKK prisen jo være højere end Euro ville jeg mene, og de kan vel ikke lave valuta terminsforretning langsigtet for store beløb hvor de får 12% bedre forhold for DKK end for Euro?

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:44

Valutaterminsforretningen var myntet paa traadstarter der maaske oenskede at handle med nogen der var villige til at saelge til en lavere pris i PLN end DKK eller EUR.

Kan ikke se hovrfor det er saa kontroversielt at det koster lidt mere i EUR. De vurdere vel at varen kun kan baere en pris paa DKK 25, men omregnet til EUR kan den paa et andet marked (kan fx vaere findland) baere en pris paa hvad der svare til 29 DKK, grundet lidt lavere konkurrence eller hvad ved jeg.

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)