Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En revisor der vil hjælpe?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle! Først vil jeg sige undskyld hvis tråden er forkert placeret, jeg vidste simpelthen ikke hvilket emne jeg skulle starte den under.
Det er sådan at jeg er en ung dreng på 20, hvis forældre gerne vil lave et forældre køb af lejlighed til. Jeg har dog brug for hjælp af en revisor eller anden kyndig der kan forklare mig om beskatning af den leje jeg kommer til at betale, jeg forstår det ikke helt. Håber der er en som har lidt tid, der vil hjælpe mig :)
1. Hvor mange % skat bliver der trukket af den leje jeg kommer til at betale mine forældre?
2. Hvor stor en del kan så hives hjem fra fradrag osv igen?
Mine forældre betaler ikke topskat, de har ikke den største indkomst, bare lidt en side info.
- Skriver gerne alle de oplysninger i vil have, her på amino, så bare sig til :)
Tilmeldt 9. Feb 11
Indlæg ialt: 307
Skrevet kl. 08:15

Der er 3 forskellige måder I kan gøre det på - og ud fra det kommer det an på hvordan skatteforholdene ser ud.

Personbeskatning, virksomhedsskatteordning eller kapitalafkast.

Og alt efter dine forældres indkomstforhold er der fordele og ulemper ved alle 3.

Men hvis dine forældre ikke betaler topskat, så vil personbeskatning være ganske nem - der føres leje indtægten bare ind som personlig indkomst. Fratrukket udgifter til ejerforening og ejendomsskat. Og så skal de lade dig betale for el, varme og vand, så de ikke bliver beskattet af det. Lån og tilsvarende giver IKKE noget fradrag.

Men tag fat i din bank - de burde nemt kunne viser jer skattefordele/ulemper ved de forskellige ting.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:40
Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 10:43
Tak for hjælpen begge to! Har dog et spørgsmål mere, nu var jeg inde på skats hjemmeside og der står så at fællesudgifter og renter kan trækkes fra, og at det er overskudet man skal betale skat af. Vil det så betyde at hvis lejeindtægterne ikke stiger rente og fællesudgifterne, skal der intet skat betales? F.eks hvis der er en rente (inklusiv ejendomsværdi skat) på 4.000 månedligt og 2.000 fællesudgift = 6.000 og lejen bliver sat til 5.500 så skal der ikke betales skat, da der intet overskud er? Dog bliver der punget ud til afdrag self :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55

Jeg forstår hvad du skriver enver01 men bemærk ordet markedsleje - det betyder, at man ikke bare sætter lejen lig med renter og udgifter - den skal være som de øvrige tilsvarende i ejendommen. Normalt ville det jo blive set som en lidt skidt affære at købe en lejlighed som gav mindre i leje end renter, men det afgørende er, at det skal være - markedsbasseret leje - ellers får dine forældre skat af det som lejen korrekt burde ha været, og du kan få gaveafgift af det du sparer. Du har dog ret så langt, at HVIS markedslejen er 5.500 - og man skal ikke prøve at snyde der, det kan være dyrt - og omkostningerne er 5.500 ja så er der ingen skat at betale.

Vær også opmærksom på skat hvis lejligheden skal sælges og dine forældre ikke har beboet den.

HVIS dine forældre har lyst og råd kan du jo også give dig et et anfordringslån uden renter til udbetalingen eller mere (familelån med kort opsigelse) og du køber selv lejligheden (det forudsætter lidt at du har en indtægt som du kan trække renter fra i)

Forældrene kan så - helt uafhængigt af lånet gi dig en årlig gave per forældre på 59.800 kr i 2014 (og noget ligende fremover) og de penge kan du så blive glad for, at du bruger dem til at betale lånet tilbage med. Gaven kan evt gives som arveforskud hvis du har søskende der ikke skal stilles ringere på sigt.

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Nov 11
Skrevet kl. 21:45

Tusinde tak for svaret John! Med hensyn til markedslejen, er huslejenævnet så den eneste vej til at få oplyst hvor langt ned lejen kan presses? Eller er jeg så heldig at kommunerne på en bestem side eller noget, offentliggøre markedslejen pr.kvm årligt for de forskellige steder? Lejligheden er beliggende i Tåstrup, måske nogle herinde der kender markedslejen i disse områder? Lejligheden er mindre moderniseret, dog i dårlig stand, da tidligere ejer ikke har passet på tingene :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:49

Huslejenævnet måske, aner ikke om de giver sig af med at angive markedsleje, ellers andre lejemål i samme bygning eller m2 pris for tilsvarende i området. I værste fald, måske bindende svar fra skat (koster nogle få 100 kr .- men jeg ved ikke om de vil give bindende svar i forhold til markedsleje) - 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 22:10

I skal også være opmærksomme på om det er en ejerlejlighed eller om det er en andelsbolig, der er specielle regler ved andelsbolig.

Man kan heller ikke bare trække renterne fra indkomsten, da disse jo som udgangspunkt ikke er fradragsberretiget i personlig indkomst, men som kapitalindkomst(fradrag) og giver kun en skattebesparelse på 33%.

skal de fratrækkes i personligindkomst skal lejligheden indgå i en virksomhedsskatteordning! og her er der så igen specielle regler for en andelsbolig.

Dine forældre skal også være opmærksomme på at der kan komme en beskatning når lejligheden skal sælges, da den er købt med udleje for øje. Dog kan du købe til en speciel pris, kan ikke helt huske reglen.

men jeg vil anbefale at i tager kontakt til en revisor, og får korrekt rådgivning, samt en der kan hjælpe jer med virksomhedsordningen.

Fra Valby
Tilmeldt 15. Jan 14
Indlæg ialt: 158
Fra  Lean Controlling ApS Skrevet kl. 22:12

Cookie - John Hannover:

Huslejenævnet måske, aner ikke om de giver sig af med at angive markedsleje, ellers andre lejemål i samme bygning eller m2 pris for tilsvarende i området. I værste fald, måske bindende svar fra skat (koster nogle få 100 kr .- men jeg ved ikke om de vil give bindende svar i forhold til markedsleje) - 

Man burde da kunne bruge huslejenævnet, de sætter jo ret tid en husleje, for tiden har der da kørt en del debat om hvorvidt det er rimeligt at de kan overstyre en aftalt husleje mellem udlejer og lejer.

Så mon ikke de kan sætte en markedsleje :)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)