Jeg er ved at købe en webshop som drives i personlig regi af sælger. I forbindelse med købet vil jeg gerne sikre at alt går korrekt til for at salget bliver en succes for både køber og sælger.
Er der nogen som har erfaring med dette - jeg tænker her især på om I evt. har en standardkontrakt vi kan tage udgangspunkt i ?
Det er primært blot webshoppen som skal handles og naturligvis kundekartotek, leverandøraftaler og øvrige rettigheder.
Jeg vil naturligvis ikke overtage nogle af sælgers forpligtelser (evt. moms gæld, leverandørgæld osv.). Men jeg vil gerne have hjælp til at alle omregistrering sker korrekt (net, quickpay osv.).
Jeg håber at få lidt input og glæder mig til at høre fra jer.
Når du overtager en personlig virksomhed - så er det ikke virksomheden du overtager, men derimod dens aktiver og goodwill
Du betaler således for varene og f.eks. et ekstra beløb for goodwill = værdi af kundeliste, og f.eks. hjemmeside som er vel indført og andet. Aftaler overtager du ikke, og du hænger ikke på tidligere moms og skat.
Det at du ikke overtager aftaler, betyder også, at du skal ha nye aftaler - eller forlænget gamle, med alle leverandører, betalingsservice med mere. Der KAN de f.eks. kræve, at det gamle sælgende CVR inden har indfriet al gæld, for at ville indgå en ny aftale med dig, men som udgangspunkt hænger du kun på den gæld du selv stifteer og indgår aftale om.
Sælger bliver beskattet af den pris I bliver enige om og kan så lukke sin virksomhed
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER