Mit skattefradrag for 2014 er ca. 98.000 kr (har andelsboliglån mv.). Vil det så sige at hvis mit overskud i 2014 er 98.000 eller derunder, at jeg kun skal betale 8% i arb. bidrag til skat og intet andet i skat? Jeg skal ikke beskattes udover de 8%?
Lad os så sige at hvis jeg så fx. så får et overskud på 120.000 i 2014, vil jeg skulle betale 8% arb. bidrag + 37% (min trækpct.) af 22.000 (120.000 - 98.000) og intet mere i skat?
Jeg prøver sådan set bare at finde ud af, om jeg, indtil jeg har et overskud på 98.000, kan trække 92% af disse penge ud til mig selv som løn og gemme 8% til arb. bidrag. Og om jeg først skal til at lægge penge til side til at betale skat (37%) når mit overskud overstiger de 98.000 kr.
Det skal lige siges at jeg indtil d. 31. dec. 2013 har haft fuldtidsarbejde, og skiftede over til at være selvstændig pr. 1. januar (derfor den store konfusion nu). Jeg har en kone som har fast lønarbejde. Ved ikke om det har noget at sige i forhold til mit skattefradrag. Alle vores lån mv. er optaget i mit navn, og derfor har jeg det højeste fradrag, hvor min kone har alm. fradrag.
Det bedste for dig er at bruge skat forskudsopgørelse som regnemaskine, så får du ikke fejl ved at måske rentefradraget ikke slår igennem på al indtægt, men ellers næsten ja - hvis der står 98.000 kr i fradrag på dit hovedkort så betaler du kun am bidrag af det og af alt over betaler du så 44% - 45% (ikke din trækprocent da den er teknik mellem fradrag og andet) så ca 44% skat af alt over det du ellers tjener