Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udgifter i forbindelse med opstart

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er sammen med et par stykker ved at starte et Aps op, men inden vi opretter selskabet, så vil vi gerne se, om vores leverandør kan levere det lovede, hvorfor vi venter med at oprette Aps''et indtil første leverance er godkendt.
 
Hvordan er det med de udgifter vi så har i starten, inden Aps''et er oprettet, han de bringes ind i Aps''er når det er oprettet, således vi kan få det ind i skatte og moms regnskabet?
 
Hilsen
Rune
Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 403
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Nu skal en revisor nok svare på det

Jeg mener ikke du må trække noget som helst fra som har en dato før den dato dit CVR-nummer gælder fra.

Du kan gøre det at du laver et enkeltmandsfirma som så senere kan omdannes til et ApS men det kan være besværligt.

Det bedste er vel at få nogle klare aftaler med leverandørene.

Mvh, Lars Brink

Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.

Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Tak for svaret. Og du har ret, klare aftaler og lidt tillid kan aldrig skade.
 
Hilsen Rune
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Jeg ved det ikke helt sikkert, men jeg tror da godt du kan udgiftsføre omkostninger fra før etableringen, dog ikke momsfratrække dem. Jeg er selv interesseret i dette, da min kone er ved at starte noget op, som vi kører ind over mit firma, hvis det tager ved.
 
Derfor må du egentlig gerne smide et svar, når du finder ud af hvad det korrekte svar er.
 
Mvh,
 
Thomas
Tilmeldt 14. Oct 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Citerer:

"

Inden du starter for alvor og dermed får indtægter, er der som regel en række startudgifter. Mange af udgifterne kan fradrages i både skatte- og momsregnskabet. Det gælder fx udgifter til advokat, revisor, markedsundersøgelser, udstyr, husleje, telefon, løn og reklame. Det er en forudsætning for at få fradrag, at du har gemt regninger m.v. for indkøbene. Hvis virksomheden alligevel ikke kommer i gang, kan startudgifterne ikke fradrages, og man må senere regulere for fradragene.

Normalt kan du fradrage de udgifter, du har haft inden for de seneste 6 måneder før virksomhedens start, men jo tættere på starten udgifterne ligger, jo større er sandsynligheden for, at de kan fradrages.

Hvis du indsætter driftsmidler, som hidtil kun er brugt privat, kan du få skattefradrag for værdien af driftsmidlerne. Værdien skal opføres på det tidspunkt, da driftsmidlerne overføres til brug i virksomheden.

Udgifter til forsøg, forskning, patentret og markedsundersøgelser kan fratrækkes, også selv om de er afholdt mere end 6 måneder før virksomhedens start.

Du kan fradrage sådanne udgifter fuldt ud i det indkomstår, hvor virksomheden er startet. Udgifter til forsøg og forskning kan i visse tilfælde fradrages, allerede inden virksomheden er startet. Du kan også vælge at fradrage udgifterne med lige store beløb over en 5-års periode fra og med det indkomstår, hvor virksomheden starter.

Hvornår er virksomheden startet?
Det kan være svært at vurdere, hvornår virksomheden er startet. Men man kan tage udgangspunkt i, at:

  • en butik er startet, når forretningen åbner for kunderne
  • en fungerende virksomhed er startet på overtagelsesdagen
  • en produktionsvirksomhed er startet, når produktionen sættes i gang."
 
 
Tilmeldt 14. Oct 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 14. Oct 05
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay - citatet forsvandt

Kig på "boks" nr 8 - Intet momsfradrag før datoen for momsregistrering.
 
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hmmm, jeg synes citaterne er lidt modsigende, da startguiden siger:
"Inden du starter for alvor og dermed får indtægter, er der som regel en række startudgifter. Mange af udgifterne kan fradrages i både skatte- og momsregnskabet. "

Men Skat siger
"Du skal momsregistreres fra det tidspunkt du starter virksomheden, dvs. hvor du foretager de første indkøb til virksomheden. Hvis du har foretaget indkøb til virksomheden før datoen for momsregistrering, har du ikke momsmæssigt fradrag for disse udgifter."

Dvs. at vi skal have momsregistreret et I/S fra dag 1, således udgifter kan komme med i momsregnskabet. Når vi så har fundet ud af, at underleverandøren er god nok, så skal vi have ændret I/S''et til et Aps.
Kan det umiddelbart lade sig gøre uden det koster for meget i revisor og advokat salær?

Tak for de gode svar.
Tjarls
Tilmeldt 14. Jun 05
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvorfor vente? I kan købe et selskab (ApS) for kr. 2.000 og blot lukke det ned igen, hvis det viser sig, at jeres forretningsgrundlag (leverandør) ikke holdt i virkelighedens verden
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Følgende er "Stjålet" fra www.startguiden.dk som er Erhvervs- og Byggestyrelsen hjemmeside for iværksættere og mindre virksomheder. Håber det bringer dig videre.
 

Inden du starter for alvor og dermed får indtægter, er der som regel en række startudgifter. Mange af udgifterne kan fradrages i både skatte- og momsregnskabet. Det gælder fx udgifter til advokat, revisor, markedsundersøgelser, udstyr, husleje, telefon, løn og reklame. Det er en forudsætning for at få fradrag, at du har gemt regninger m.v. for indkøbene. Hvis virksomheden alligevel ikke kommer i gang, kan startudgifterne ikke fradrages, og man må senere regulere for fradragene.

Normalt kan du fradrage de udgifter, du har haft inden for de seneste 6 måneder før virksomhedens start, men jo tættere på starten udgifterne ligger, jo større er sandsynligheden for, at de kan fradrages.

Hvis du indsætter driftsmidler, som hidtil kun er brugt privat, kan du få skattefradrag for værdien af driftsmidlerne. Værdien skal opføres på det tidspunkt, da driftsmidlerne overføres til brug i virksomheden.

Udgifter til forsøg, forskning, patentret og markedsundersøgelser kan fratrækkes, også selv om de er afholdt mere end 6 måneder før virksomhedens start.

Du kan fradrage sådanne udgifter fuldt ud i det indkomstår, hvor virksomheden er startet. Udgifter til forsøg og forskning kan i visse tilfælde fradrages, allerede inden virksomheden er startet. Du kan også vælge at fradrage udgifterne med lige store beløb over en 5-års periode fra og med det indkomstår, hvor virksomheden starter.

Hvornår er virksomheden startet?
Det kan være svært at vurdere, hvornår virksomheden er startet. Men man kan tage udgangspunkt i, at:

  • en butik er startet, når forretningen åbner for kunderne
  • en fungerende virksomhed er startet på overtagelsesdagen
  • en produktionsvirksomhed er startet, når produktionen sættes i gang.

***

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)