Hej
Følgende er "Stjålet" fra
www.startguiden.dk som er Erhvervs- og Byggestyrelsen hjemmeside for iværksættere og mindre virksomheder. Håber det bringer dig videre.
Inden du starter for alvor og dermed får indtægter, er der som regel en række startudgifter. Mange af udgifterne kan fradrages i både skatte- og momsregnskabet. Det gælder fx udgifter til advokat, revisor, markedsundersøgelser, udstyr, husleje, telefon, løn og reklame. Det er en forudsætning for at få fradrag, at du har gemt regninger m.v. for indkøbene. Hvis virksomheden alligevel ikke kommer i gang, kan startudgifterne ikke fradrages, og man må senere regulere for fradragene.
Normalt kan du fradrage de udgifter, du har haft inden for de seneste 6 måneder før virksomhedens start, men jo tættere på starten udgifterne ligger, jo større er sandsynligheden for, at de kan fradrages.
Hvis du indsætter driftsmidler, som hidtil kun er brugt privat, kan du få skattefradrag for værdien af driftsmidlerne. Værdien skal opføres på det tidspunkt, da driftsmidlerne overføres til brug i virksomheden.
Udgifter til forsøg, forskning, patentret og markedsundersøgelser kan fratrækkes, også selv om de er afholdt mere end 6 måneder før virksomhedens start.
Du kan fradrage sådanne udgifter fuldt ud i det indkomstår, hvor virksomheden er startet. Udgifter til forsøg og forskning kan i visse tilfælde fradrages, allerede inden virksomheden er startet. Du kan også vælge at fradrage udgifterne med lige store beløb over en 5-års periode fra og med det indkomstår, hvor virksomheden starter.
Hvornår er virksomheden startet?
Det kan være svært at vurdere, hvornår virksomheden er startet. Men man kan tage udgangspunkt i, at:
- en butik er startet, når forretningen åbner for kunderne
- en fungerende virksomhed er startet på overtagelsesdagen
- en produktionsvirksomhed er startet, når produktionen sættes i gang.
***