Hej alle jeg kunne godt tænke mig at vide om I er medlem af en a -kasse eller i har valgt det fra når I er selvstændige??? jeg overvejer meget selv at melde mig ud. god aften morten |
Jeg vil sige det sådan, at man med fordel kan blive i a.kasse men man skal jo sikre sig, at man vil kunne udnytte det, hvis det en dag mod forventning skulle vise sig, at gå galt og man måtte lukke
Reglerne er ret komplicerede. Personlig virksomhed skal ud fra både omsætning og resultat anskueliggøre, at man har arbejdet fuldtids. Ejere af selskaber har lidt samme regel de første 3 år og så har de andre mere faste regler. Som udgangspunkt vil jeg anbefale selvstændige at vælge en a kasse for selvstændige ASE eller DANA f.eks., da disse har større indsigt i selvstændiges vilkår.
Hvis man kan se, at man ikke vil kunne vise fuld tid, så er det meningstløst at stå i akasse men det ved man vel først efter en vis periode. Du kan læse en masse her om at være SELVSTÆNDIG OG I A KASSE? som kommer ind på muligheder og begrænsninger
vh John Hannover