Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Råd til køb af webshop

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle Amino-brugere (og læsere)

Min kompagnion og jeg er ved at købe veletableret internetshop. De har et godt mærke og navn. Den handler med mærke-tøj.

Kan nogen af Jer skrive lidt om hvilke info vi skal trække ud af ejeren, når vi skal til møde med ham i næste uge? Evt. der sidder nogen finansmennesker her på Amino, som ved hvad vores bank har brug for af info.

Beløbet er omkring 1.5 mil.dkr. og det er ikke en udfordring for os.
Men for ikke at købe katten i sækken, vil jeg mægtig gerne hører fra Jer..
Vi vil jo gerne investere i en shop som har vækst & indtjeningspotientiale.

På forhånd tak!

Antistress

Fra Hvidovre, Danmark
Tilmeldt 12. Jan 06
Indlæg ialt: 403
Skrevet kl. 09:29
Det kan være meget svært at sige noget om.

Hvis i har pengene så er banken jo nok (næsten) ligeglad med hvad i giver til dem.

Har i 1.500.000 kr. så vil i gerne have dem forrentet med en eller anden procent. Det kan f.eks. være 10%. Så skal i have et overskud på 150.000 kr. om året i shoppen (givet i ikke selv skal arbejde med den men have ansatte til at køre den).

I skal vel forlange at se kundedatabasen, købsfrekvens af eksisterende kunder, antal nye kunder pr. dag/uge/måned, besøgsstatistikker, regnskaber fra tidligere år (er det et ApS eller et A/S kan jeres revisor trække dem via E&S eller nnerhverv).

Mvh, Lars Brink

Projekt: LatinoNews.dk events, koncerter m.v.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:47

Ja, jeg er enig med Lars om obs-punkter, men jeg ville også se på shoppen som et teknisk produkt:

• Er shoppen udviklet af nuværende ejere?
  • Er det en færdigkøbt (og anerkendt) shopløsning?
  • Kan I overtage shoppen som den er, eller er den afhængig af en supporter/programmør?
  • Hvor er den hostet - kommer I til at betale dyrt for hosting ved nuværende ejere?
  • Kører shoppen på egen server eller delt server? Kan I supporterer egen server?
- bare for at nævne forhold der lige popper op for mine øjne...

mvh Carsten

Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 09:56
Der er også den mulighed, at I hyrer en virksomhedsmægler. Det koster selvfølgelig, men det giver tit afklaring på en masse ting, som man ikke lige tænkte over. Men uanset hvad så skal I selvfølgelig have adgang til regnskaber, og dem skal I analysere.  På følgende link er der en række værktøjer, som I kan benytte ( http://www.virk.dk/VirkPortal/Elementer/Startguiden/SubSites/GenSkifte/Vaerktoejer.aspx ). Derudover er der en række andre forhold, I skal vurderer såsom leverandøre og imaterielle værdier.
Fra Bryrup
Tilmeldt 25. Jan 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 10:35

Enig i alt det ovenstående....

Det skulle vel aldrig være Smartguy?? Det vil du nok ikke ud med, men du skulle se erhvervsbladet i sidste uge så....de får pænt meget kritik af deres hjemmeside....(godt forhandlingspunkt)

Er selv i gang med at etablere et tøjfirma på nettet, dog ikke konkurrerende med det I vil have, og efter en grundig research, ses der i disse dage et boom i tøjsalg over internettet....så har shoppen en godt navn med kunder der har en fornuftig købsfrekvens, lyder det som en kanon ide....

Fra Vanløse
Tilmeldt 9. Apr 05
Indlæg ialt: 1798
Skrevet kl. 10:42
Jeg tror ikke at det er smartguy.dk, de virker temmelig store og har dattersites, så jeg tror de koster lidt mere...
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 166
Skrevet kl. 12:14
Altså analysen af forretningen er jo den samme uanset om det er en alm. forretning eller en webshop

Omsætning - hvordan har udviklingen været de sidste x antal år
Indtjening - tjener virksomheden penge og er dette beløb stigende
Udgiftsprofil - hænger virksomheden f.eks. på nogle langvarige leasingaftaler, lokaleleje osv.

Herudover er det jo bare en klassisk analyse af driftsbudget og balance. Købes der nogle værdifaste aktiver eller er hovedparten af summen betaling af goodwill. Er der gæld i virksomheden, til bank, til leverandører osv.

Og så er det jo et spørgsmål om I synes der er uudnyttet potentiale. Altså vil det være muligt at hæve omsætningen markant - at forbedre indtjeningen, optimere driften osv.

Og de klassiske spørgsmål om HVORFOR ejeren vil sælge virksomheden er jo også gode! Altså hvis det er en pengemaskine hvorfor så sælge?

JH

Fra Bryrup
Tilmeldt 25. Jan 06
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 12:35

Ja...det kan måske være....men havde svært ved at se hvilken butik det så kunne være, hvis de har et godt navn...for dem synes jeg ikke rigtig der er nogle af...

Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:27
Takker for alle de gode råd.. Synes ikke det er vigtigt at tale om hvilken butik det er..  vil bare gerne hive så meget positive ideer ud af Jer som muligt - og I er satme skarpe.

Så - har i mere på hjertet, så bare skriv.
Men, vi behøver ikke tale om hvilken det er.

Skal nok gøre masser af reklame til 01.04. hvor den officielle overtagelse sker.
Og årsagen til salget er private - for ejeren. Altså, jeg kender den, og ved det er af menneskelige grunde og ikke forretningsmæssige.

Pft.

Martin
Tilmeldt 15. Jun 05
Indlæg ialt: 294
Skrevet kl. 14:32
Dato: 1/26/2006 9:47:01 AM Forfatter: Carsten Jacobsen

Ja, jeg er enig med Lars om obs-punkter, men jeg ville også se på shoppen som et teknisk produkt:

• Er shoppen udviklet af nuværende ejere?
  • Er det en færdigkøbt (og anerkendt) shopløsning?
  • Kan I overtage shoppen som den er, eller er den afhængig af en supporter/programmør?
  • Hvor er den hostet - kommer I til at betale dyrt for hosting ved nuværende ejere?
  • Kører shoppen på egen server eller delt server? Kan I supporterer egen server?
- bare for at nævne forhold der lige popper op for mine øjne...
mvh Carsten

Personligt ville jeg ikke ligge meget vægt på ovenstående. Det er i hvertfald langt nede på listen, fordi det er langt fra det primære. En af Danmark største og bedst kørende tøjbutikker på nettet, Trendybaby, kører på DanDomains shop. Og om det koster 500kr eller 1000kr om måneden er praktisk talt ligegyldigt - det ændrer ikke på prisen. Det vil selvfølgelig have en indvirkning på prisen, hvis shoppen har kostet en ½ mio. at udvikle, og der afskrives på dette. Men alt i alt er det ting der kan optimeres efter en overtagelse, men som ikke er vanvittige vigtige for selve overtagelsen og prisen - især når vi er oppe i det prisleje. Jeg ved selvfølgelig ikke om overnævnte pris er incl. et varelager på fx. 1 mio., og hvordan prisen er opgjort. En pris på en virksomhed opgøres som regel vha. den bogførte værdi og value gab''et. Value gab''et er de imaterielle værdier, som ikke præcist kan opgøres, og det er også kun virksomheder i en vis størrelse, der forsøger at opgøre de imaterielle værdier i virksomhedens regnskab. Personligt vil jeg meget gerne vide, hvilke imaterielle værdier en virksomhed har, før jeg vil investerer i den, fordi det tit er her konkurrencefordelene gemmer sig. Du skriver, at det er mærketøj, og det er faktisk lidt svært at definerer mærketøj, men hvis det fx. er en virksomhed, som www.fashionfactory.dk så kunne det tænke sig, at der er nogle leverandørrelationer, som er ret vigtige for virksomhedens eksistens, hvis de skal have lov til at købe restlagre. Derudover er der selvfølgelig kunderelationerne, som der også tidligere er nævnt. Jeg kan kun anbefale jer at få proffesionel rådgivning, så I får et klart billede af, hvad prisen er på den bogførte værdi, og hvad I giver for goodwill''en.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)