Med en gæld til SKAT samt til banken og et par andre mindre kreditorer og med planer om at oprette et anpartsselskab:
1
- Kan kreditorer, herunder SKAT og banken tage udlæg/pant i min anpart?
2
- I så fald, kan de så få fat i værdierne/indestående i selskabet/på bankkonti eller er det KUN ved salg/opløsning?
3
- Kan jeg fortsat udbetale udbytte til mig selv, selv om der er taget udlæg/pant?
4
- Kan de kræve tvangssalg/-opløsning af selskabet for at realisere at værdierne?
uden at være jurist tør jeg da godt vove et svar. Ud over at skat kan kræve sikkerhed for kommende momsperiode ved stiftelse vil jeg mene at:
Tager de pant i aktierne kan de udnytte panten til at bestemme over selskabet og dermed på generalforsamling styre udbytte samt beslutte om evt lukning som ellers er muligheden de har for at få fat i aktiever
Det sidste har de ikke interesse i normalt, hvis du driver det, så du får penge til at betale skat/moms og evt kreditorer med - Skulle de gå så langt som til at udnytte panten til at overtage selskabet, så kan de det samme som du kan som ejer og kan beslutte om udbytter, lukning osv. så er selskabet deres.
Jeg ville tro de undlod at udnytte en pant i alle fald - hvis du driver selskabet så de får deres tilgodehavende over tid - og din løn i selskabet vil blive behandlet som al andet løn, og udbytte, som vil komme af overskud efter skat, næppe alene er nok til at de vil udnytte pant.
Omvendt kan du forestille dig hvis du var kreditor, og du så en løn på 300.000 og et udbytte på 1 mio - så ville du nok kræve pant og udnytte den, hvis ikke du fik et god luns "kød" tilbage
vh John H