Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kravspecifikationen....?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 24. Apr 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

 Vi har ideen, ved præcist hvordan sitet skal fungere og skal "bare" have skrevet den kravspecifikation,

således vi kan få hentet nogle konkrete og seriøse tilbud hjem.

 Men vi har jo aldrig prøvet at skrive sådan en kravspecifikation førTongue Tied

Findes der hjælp at hente?

Eksempler man kan se? Guider at følge? Osv.

Det kunne da være rigtig rigtig fedt at se en "ægte" kravspecifikation!

På forhånd tusind tak. 

 

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en lille guide til hvad man skal tænke over når man skal krav-spec'e en webshop... jeg ved ikke om det er en webshop I skal lave, men måske nogle af rådene alligevel kan bruges.

Hvordan man får en billig Webshop

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

De fleste folk har ikke indsigten eller erfaringen til at lave en kravspecifikation - Så jeg vil anbefale jer at i laver den i samarbejde med det designfirma i har valgt til opgaven.

De vil typisk kunne sige noget om hvad der kan svare sig og hvad der ikke kan svare sig i forhold til ønskede funktionalitet og budget.

Alt er jo muligt, det eneste der begrænser er budgettet - og her kan dem med teknisk indsigt hurtigt vurdere hvad der kan betale sig i forhold til funktionalitet og økonomi (som dermed er et tradeoff).

Hvis i søger sparring på opgaven skal i være velkomne til at kontakte mig på email@redweb.dk

 

Fra Flensburg
Tilmeldt 23. Sep 07
Indlæg ialt: 574
Fra  SunTzuGames Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej der,

Tag en kigger her: http://search.freefind.com/find.html?id=81004168&lang=da&pageid=r&mode=ALL&n=0&query=kravspecifikation - .... CM - Forum, søgt på kravspecifikation.... (cmforum.dk)

Jeg ville lave det mest selv, og så få et par kompetente folk til at se den efter for fejl eller faldgrupper...
Og husk endelig den visuelle del af det hele.... selvom det skal kunne fortælles med ord, så er det virkelig vigtigt at have visuelle referencer på alt. Så finder man hurtigere sammen om den rette løsning.

Held og lykke :)

Venlig hilsen Emil Larsen
Vild med brætspil? - Sun Tzu Games

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har skrevet en artikel om emnet:

 http://mc-solutions.dk/Hvordan%20skrives%20en%20god%20kravspecifikation.html

 Og du maa meget gerne sende den endelige kravsspecifikation saa skal jeg give dig en god Amino pris, vi har haft rigtig mange kunder som dig der staar og skal lave et stort projekt for foerste gang :)

Fra bagsværd
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Som erfaren udvikler og projektleder er en kravspecifikation alfa og omega, den svarer til din forretningsplan, den indeholder en masse spørgsmål der skal besvares inden nogen kan gå i gang med at omsætte din ide til virkelighed. Men som det er med en forretningsplan, sådan er det også med en kravspecifikation, den er alt for deltaljeret og dræbende at komme igennem.

Mit råd er, få fat i en dygtig udvikler og få ham/hende til at hjælpe dig med at få afklaret de tekniske ting der skal være på plads for at projektet kan realiseres, hvilket programmeringssprog skal anvendes og hvorfor, skal løsningen kunne hostes sammen med eksisterende løsninger udelukker det måske valg af server og dermed begrænser det også valget af programmeringssprog.

For at sikre at dit/jeres projekt ikke løber løbsk skal du/I sikre jer at I får etableret nogle rammer som I og leverandøren kan arbejde under, skal der være daglige statusmøder, skal der være ugentlige kodefremvisninger, i bund og grund handler det om at du skal have ro i maven og tro på at en evt. leverandør også forstår dig.

Vi arbejder på den måde at vi får afklaret de tekniske ting der har indflydelse på valg af programmeringssprog, hvor skal løsningen hostes, hvem skal vedligeholde den osv. Der efter udarbejder vi en prototype sammen med kunden, en visuel beskrivelse af det der skal laves, til dette bruger vi hhv. Axcure (svinedyrt program) eller Ruby On Rails afhængig af projektet. Men brug hvad du har ved hånden, papir og blyant kan også bruges, men ellers er power point ganske fint, det handler ikke om at lave et færdigt design, det handler om at afklare hvad der skal ske når man klikker på "sumbit" (meget firkantet sagt ;) )

Når det er på plads aftaler vi det videre forløb, så kunden føler sig sikker i leverancen, og så sørger vi for at der i projektet er plads til at tingene ændrer sig undervejs, jeg har endnu ikke oplevet en kunde der har holdt sig indenfor sin oprindelige projektbeskrivelse, efterhånden som tingene udvikler sig dukker der nye ønsker op og nye muligheder viser sig, så sørg for at der er plads til dem, det giver et langt bedre resultat og en langt større tilfredshed.

Sig til, vi hjælper gerne videre her fra.

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

 Kristian: Det passer ikke det du siger, jeg ved ikke hvem der har bildt dig ind at en kravsspecifikation skal være svær at lave eller at den skal være teknisk og detaljeret. Jeg tror du bytter rundt på projekt-specifikationen og krav-specifikationen. Sidst nævnte er den som kunden giver dig, først-nævnte er den du på baggrund af kundens materiale samt samtaler med samme skriver og giver til din udvikler.

Jeg har oplevet enkelte kunder der var ude af stand til selv at lave en kravsspecifikation men det har været folk som har haft deres daglige rutiner så meget på rygraden at de simpelthen ikke kunne forklare hvad de lavede mere men udelukkende VISE det. En kravsspecifikation kan sådan set koges ned til et svar på spørgsmålet "Hvad ønsker du af dit kommende system?", kundens svar på dette spørgsmål udgør som sådan din kravsspecifikation. Du skal herefter indhente uddybende svar på mange af spørgsmålene og vores artikel gør simpelthen bare det at den spørger om de fleste af de spørgsmål på forhånd :)

 Anyway, jeg finder det ret problematisk at der bliver brugt ord på en faktuelt forkert måde, det er med til at forvirre trådstarter endnu mere. Jeg ved at der findes firmaer, også herinde, som tager mindre formuer for at hjælpe en kunde med at udvikle en kravsspecifikation og derfor er det selvfølgelig i deres interesser at det skal lyde svært at lave en kravsspecifikation. Men det er altså ikke tilfældet :)

Fra bagsværd
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer meget an på hvilken type kravspecifikation vi taler om, taler vi om din egen hjemmelavede kravspecifikation, eller taler vi om skabeloner til kravsspecifikation som kan hentes på nettet på samme måde som du kan hente en forretningsplan? Jim efterspørger noget der kan hentes, en guide eller lign. Teknologisk institut havde en kravspecifikation liggende man kunne downloade, den er der desværre ikke mere, men dette "officielle dokument" mindede meget om det de studerende på div. uddannelser blev præsenteret for når de skal lære at arbejde med kravspec. jeg kan i hvert fald huske det fra min egen studietid.

At du så har lavet en kravspecifikation som fungerer for dig er jo bare fint, det ændrer ikke ved min holdning om at en langt mere visuel afklaring af projektet gør det langt mere konkret for begge parter - en grafisk prototype indeholder de use cases der skal til for at en udvikler kan få en ide om hvad det er kunden forventer, foreligger opgaven han skal løse som ren tekst, er det min erfaring at det åbner op for langt flere spørgsmål end det afklarer.

Det er min erfaring at der som leverandør ligger en økonomisk gevinst i at tilbyde denne form for projekt håndtering, den tætte dialog og den visuelle prototype er langt bedre til give ideerne frit løb hos kunden fordi de kan se slutresultatet langt tidligere i forløbet. Og at ideerne får fritløb igennem hele processen betyder at nye ting dukker op, og nye funktioner = flere penge for projektet, så enkelt kan det siges.

Så mit råd til Jim er fortsat, find en form der giver dig ro i maven og se stort på hvad du kan finde af "officielle" dokumenter.

Jeg fandt efterfølgende dette link http://www.info-ark.dk/article.php?alias=kravspec det er den form for kravspecifikation jeg taler om.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)