Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra I/S til Aps - bogføring ved årsskifte

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 62
Fra  synack.fo Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey med jer :)

Vi startede vores selskab som i/s med det formål, at tjene penge nok til et aps. Efter at vi havde snakket med vores revisor, blev det besluttet at det nye selskab (aps) skulle købe i/s lige over, for derefter at lukke det ned. Vi forsætter derfor i et nyt selskab med et nyt cpr. nr.

Jeg er nu igang med at betale de sidste regninger og bogføre det sidste hos i/s, med henblik på at lukke det ned snarest. Der er dog en enkelt faktura sendt i 2014 og en regning som er betalt i december, da den forfald den 26.12.13, men hvor det er betalt for perioden januar 2014.

Jeg håber, at der er nogen af jer som vil vejlede mig lidt, da jeg er meget i tvivl medhensyn til bogføringen, vi bruger e-conomic.

Egenkapital i det nye selskab

* Kredit - anpartskapital, debit - Bank

Køb af selskab

* Da vi har fået skrevet en kontrakt med hensyn til købet af i/s, hvor det nye selskab overtager alle debitorer og forpligtelser, skal denne vedlægges som bilag men hvordan skal jeg postere købet i regnskabet?

* Hvordan skal jeg forholde mig til den nye faktura som vi har udsendt i 2014, og fakturaen som vi har betalt for perioden januar 2014?

Sætter stor pris på det, hvis nogen har et input til ovenstående :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:45

Jeg ville mene at du risikerer lidt for meget rod ved ikke at få konkret svar fra den revisor der rådgav så egentligt er det fjollet jeg spekulerer lidt, men det vover jeg alligevel.

Dels mener jeg du må afslutte jeres I/S 31/12-2013 regnskab helt normalt for at I kan lave jeres personlige 2013 skat - og så et lukke regnskab for den dato du rent faktisk lukker det som omfatter jan fakturaen og og den faktura som omfatter noget i har købt med lev i jan 2014 - med mindre disse elegant kan sælges over i det nye aps - hvilket burde være muligt let at se for revisor

Så er der debitorer som overtages hvilket også kan indebære, at det nye ApS må købe dem for deres værdi og betale det beløb til det gamle I/S så det bliver istand til at lukke sin status også -

Jeg kan ikke se andet, end at der skal fulde penge transaktioner til for det hele, for at I kan lukke jeres I/S korrekt

Jeg går ikke ud fra der er noget med skattefri virksomhedsomdannelse i det i har besluttet

Anpartskapitalen som jo skal være indbetalt i forbindelse med stiftelsen af det nye ApS - for at det kan stiftes - er vel så indbetalt på en sådan bekræftet konto ved stiftelsen og nu frigivet og derfor ja til kredit anpartskaptial og debet bank

Husk hvis selskabeet har betalt stiftelsesomkostninger, at evt stiftelsesomkostninger ikke skattemæssigt tæller med i udgifter og derfor skal skattekorrigeres for ved næste års afslutning - moms på stiftelsesomkostninger er der moms"fradrag" på

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Fra  synack.fo Skrevet kl. 20:10

Tusind tak for dit fine svar :)

Jeg har måske været lidt upræcis i min indledning, det beklager jeg.

Det som du skriver er rigtigt og det samme som vores revisor anbefallede. Vi skrev en kontrakt hvor alle ejerne skrev under og hvor det fremgik, at det nye selskab overtog alle forpligtelser og gæld. I vores kontrakt står det, at vi køber alle debitorer, kreditorer, varelager og moms den 08.01.2014. For at det skulle være nemt, blev dette gjort som du siger, med det fulde beløb, f.eks. det samlede beløb for debitorer

Omtalte faktura har fakturadato 06.01.2014 og er desværre ikke medregnet.

Jeg er enig med dig, at det er nemmest at lukke 2013 og så afslutte regnskabet for 2014 ved sidste transaktion. Mit problem er så, hvordan bogfører jeg pengerne som er tilovers i det gamle selskab ind i det nye? Skal jeg evt. gøre som følgende da alt er afregnet i det gamle selskab:

Kreditere - Ekstraordinære indtægter u/moms, debitere - bank

Dermed får jeg reg. i regnskabet for aps, de indtægter/overskud som jeg har fået fra vores i/s efter at alt er afregnet, da det jo er talen om et køb af et selskab.

Vedrørende egenkapitalen, så tog vi og overførte 80.000 kr. fra banken i i/s til en konto hos Aps. Her er jeg i tvivl om, hvilken modpost man evt. kan bruge i regnskabet hos vores i/s?

Det var ikke muligt at få en skattefri omlæggelse da vi ikke havde nogle aktiver, vi brugte derfor overskudet fra selskabet til at få et aps.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:27

det bliver for "farligt" for mig at skyde svar ind i detaljer, men vær opmærksom på, at i jo ikke bare kan bruge bankens penge i jeres I/S til at skyde ind da det jo i alle fald skal være beskattede midler.

I kan jo som sådan sagtens hæve de penge i jeres I/S hvis I har dem tilgode privat i form af tidl. privat indskud men ellers er det som står i banken jo ikke beskattede penge og det som skal ind i jeres ApS som anpartskapital skal jo være penge efter skat - Modposten til de hævede 80.000 kr i banken i I/S må derfor være privat hævning - for hver af jeg i det forhold i har aftalt og som evt står i en I/S ejeraftale - så de ikke påvirker resultatet

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:47
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg vil gå lidt længere end John og sige fremgangsmåden er problematisk og stinker langt væk af omgåelse af reglerne om stiftelse med apportindskud.

Specielt i det omfang at stiftelsen sker med indeståendet fra i/s Bankkonto og med aftale om køb af aktiver og passiver aftalt på forhånd så er fremgangsmåden vovet. Jeg ville sikre mig med en juridisk rådgivning.

Kreditorer kan ikke bare føres over i ApS. Det kræver den enkelte kreditors samtykke.

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Fra  synack.fo Skrevet kl. 21:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er nu ikke talen om omgåelse af nogle regler men mere et spørgsmål om, hvorvidt jeg kan få det opgjort rigtigt i regnskabet, da jeg ikke har erfaring fra lignende transaktioner og derfor ivrig efter at lære :)

Medhensyn til skat, så er vi 3 ejere i selskabet og skal dermed beskattes med 1/3 del hver, hvilket vi skal opgive til skat og jeg vil gerne understrege, at vi ikke forsøger at løbe væk fra nogen regning til myndighederne :) Nu er det ikke talen om skat i Danmark men på Færøerne, men hvor reglerne  er de samme som i dk, men processen en anden :)

Det som jeg er interesseret i, var mere medhensyn til hvordan jeg tekniskt skal forhold mig vedrørende bogføring af

1. posteringerne vedrørende køb af et selskab

2. reg. af den nye egenkapital

Med hensyn til køb af virksomheden, har vi fået juridisk rådgivning og derudover er ejerne de samme, så her skulle der ikke være noget at komme efter.

Jeg bliver vist nød til at skrive til revisoren igen for at få det afviklet rigtigt :)

John, tak for hjælpen, det gav mig et lidt bedre indblik :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:20

Henrik Koudahl:
Jeg vil gå lidt længere end John og sige fremgangsmåden er problematisk og stinker langt væk af omgåelse af reglerne om stiftelse med apportindskud.
ja tanken var der jo, men med en revisor - den her herligt ubeskyttede tittel bag - så vovede jeg ikke at gøre det så tydeligt - men ja  der er risiko for at der ikke er tiltænkt anvendelse af beskattede midler

vh John H

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Fra  synack.fo Skrevet kl. 22:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, jeg kan godt se hvad i hentyder til, men så vidt jeg kan se er det ikke sagen da vi har afsæt penge til betaling af skat og div. forpligtelser. Vedrørende skat skal der vist lidt flere detaljer på for at i kan få et bedre overblik, men spørgsmålet lød mere på, hvorledes enhver virksomhed ville bogføre et køb af en anden virksomhed :)

I skal huske på, at det er talen om et personselskab (i/s), vi skal derfor beskattes personligt af virksomhedens overskud uansett om vi tager overskudet ud eller ej.

Det ville være muligt at lave et apportindskud, en skattefri omlæggelse fra personselskab til aps men dette var ikke muligt os, da vi ikke havde nogle aktiver og dermed blev skattet af overskudet uanset.

Jeg kan skrive igen her inde hvis det er interesse for det, hvad jeg kommer frem til.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09

svendingi:
Det ville være muligt at lave et apportindskud, en skattefri omlæggelse fra personselskab til aps men dette var ikke muligt os, da vi ikke havde nogle aktiver og dermed blev skattet af overskudet uanset.
og det er derfor det ikke giver fornuft med bogføring af bank indestående i I/S som ny ApS kapital - det hænger helt enkelt ikke sammen - at du vil bogføre bank indestående i I/S som aktiekapital i nyt ApS

Fra Herlev
Tilmeldt 27. Apr 10
Fra  synack.fo Skrevet kl. 23:15

Enig, jeg vender tilbage med en mere præcis begrundelse fra min side :)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)