Nu måtte jeg simpelthen blive medlem. Jeg har været fast lurer på amino i snart 1/2 år, og nu går den ikke længere :-)
Jeg har netop startet en virksomhed, og det er begyndt at gå rigtig godt.
Dermed skal jeg jo også have lave regnskab, men da jeg ikke har en stor nok indkomst endnu, så vil meget af mit overskud blive slugt af en revisor.
Hvad ville du gøre? kender du en billig revisor? eller hva med et regnskabsprogram som SommaSumarum, er det nemt at lære/bruge og hvor meget tid kræver det at bruge?
På forhånd tak for jeres hjælp
Få overspillet din video til dvd hos www.medieland.dk
Så længe dit regnskab ikke bliver særlig omfattende, vil jeg foreslå, at du selv udarbejder det, således du blot indsender en afstemt bogføringsbalance med evt. dertil hørende speficifkationer til virksomhedsskatteordningen eller lignende. - forudsat der er personlig virksomhed du driver.
Har du stiftet selskab vil jeg foreslå du finder en revisor.
Enig i, at det godt kan svare sig at gøre det selv, i det mindste i starten. Vi tilbyder endagskurser i bogføring med SummaSummarum og også i, hvordan enkeltmandsfirmaer laver deres årsregnskab og selvangivelse. Hvis du er interesseret, så kik på http://regnskabsskolen.dk.
At bruge excel som regnskabsprogram er en fin start... Jeg laver i hvert fald selv mit eget regnskab i det... men har heller ikke så mange posteringer endnu :-)
Jeg brugte også Excel de første 9 år, og det fungerer fint. Sidste år hoppede jeg på e-conomic, og det er så absolut de småpenge værd. Rimeligt nemt at bruge når man først har lært principperne og man får meget foræret.
hvis man bruger det et lille økonomiprogram, kræver det så meget tid når man først kan bruge det? tager det lang tid at lære og kan det også lave moms og årsregnskab?
Tak :-)
Få overspillet din video til dvd hos www.medieland.dk
Et hensigtsmæssigt regnskabsprogram er tidsbesparende, og man laver momsafregning og (forberedelse til) årsregnskab i en og samme arbejdsgang. Hvis man yderligere vælger en fornuftig kontoplan, vil man kunne aflæse alle de rubrikker, som skal bruges til selvangivelsen (selvangivelsens side 4) direkte fra årsregnskabet.
Det er meget forskelligt, hvor lang tid det tager at lære. Nogle lærer det på en time eller to, andre har brug for mere tid. Afhængigt af, hvordan man har det med tal, med computere, hvor stor orden, der er i bilagene og hvor komplicerede transaktioner, virksomheden har.
Regnskabsprogrammerne er opbygget forskelligt, og nogle er meget hurtige at taste i, andre lidt langsommere. Men alt i alt er det klart tidsbesparende i forhold til f.eks. regneark.
speficifkationer til virksomhedsskatteordningen eller lignende
Glem virksomhedsordningen hvis du vil lave regnskabet selv. Jeg bruger virksomhedsordningen og har ingen revisor. Tro mig - det koster tid. Meget tid, som du kunne bruge på at tjene penge i stedet.
En anden mulighed - som jeg kraftigt vil anbefale - er at hyre nogen til at lave det 'trælse' arbejde. Der er masser af freelancebogholdere rundt omkring, der kan lave den del af arbejdet uden at det koster en bondegård, med lidt held kan de endda tjene deres løn hjem i sparede revisorudgifter. Og du sipper for at skulle have med den del at gøre...
Men hvis du insistere på at gøre det selv, så vil jeg kraftigt anbefale Summasummarum - det er MGET nemt at gå til for alle regnskabs-ignoranter.