|
Hej Aminoer Jeg har lige et rookie-spørgsmål om told og import. Jeg er i gang med at samle sortiment til online salg af forskelligt tøj, men jeg sidder lidt fast i de danske toldregler. På Post Danmarks hjemmeside er det rimelig tydeligt, at der skelnes mellem import for private og erhvervsdrivende. Mit spørgsmål er hvornår dette skel forekommer? Lad os antage, at jeg vil købe 5 kjoler hjem fra Kina. I første omgang er det ikke med henblik på videresalg. Kan jeg, i det tilfælde, gå ud fra følgende: Under 80 DKK: Du skal hverken betale told, moms eller importgebyr Hvis jeg foretager en bestilling på førnævnte 5 kjoler, vil Told & Skat så kunne opkræve yderligere told hvis de antager, at de er bestilt hjem med henblik på videresalg? Eller ændrer toldreglerne sig først når jeg bestiller til en CVR-registreret virksomhed? Jeg spørger fordi jeg tænker, at det da må vække opsigt hvis tolden støder på en forsendelse med et større lager af produkter - lad os sige 1000 kjoler - der er bestilt hjem til en privatperson. Det er næppe til eget forbrug. Så altså: Hvornår skelnes der mellem erhverv og privat, og hvordan sikrer jeg mig at betale de rigtige takster, så jeg ikke skaber unødig mistanke om hvad formålet med mit indkøb er? |
Det er tolds opgave at vurdere om noget virker til at være til privat eller til videresalg. Der er ikke en facitliste så du kan ikke få et præcis svar
Hvis told ser en række ens kjoler, vil de formentlig antage at det kan være videresalg
Hvis told ser en række pakker til under 80 kr kan de lægge værdierne samme og beregne told, da det ikke skal bruges til at omgå told at dele op i mange små pakker
Flere ens ting - vil let ligne videre salg og det er forbudt at importere noget som helst til videresalg uden CVR MED importregistrering, og man kan få bod. Told reglerne siger helt enkelt at du ikke må importere med videresalg for øje uden importregistrering - og med det slipper du så også for importmoms som omkostning
Sats ikke på, at told nok ikke lige ser en række ens ting eller mange småpakker - få CVR med Importregistrering up-front -
vh John H
Bliv gratis medlem