Hej Alle, Virksomheden er efterhånden ved at vokse sig større og større og det er blevet tid til at indføre mere struktureret bogholderi. Så jeg er ved at afprøve Summa, som det nok ender med jeg køber. Jeg har aldrig haft med bogføring og gøre før, men er rimelig lærenem, så har fået nogenlunde styr på de daglige rutiner. Er ikke helt stærk i Debit/Kredit verden endnu, men det kommer nok.. Mit største spørgsmål lige nu er hvordan jeg gør med vareforbruget. Jeg importerer varer fra Kina som jeg sælger gennem en Webshop. Det er ikke et problem for mig at bogføre det daglige salg, udgifter osv. Men ved ikke hvordan jeg bør håndtere vareforbruget. Det er svært for mig at bestemme værdien af en vare jeg lige har solgt, så jeg kan ikke rigtig postere noget på vareforbruget. Har overvejet at lave en månedlig lagerstatus med beregning af vareindkøb og nedskrivninger for at finde vareforbruget. Men selv her er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal sætte det fundne vareforbrug ind i kontoplanen? Håber der er nogen der kan hjælpe? |
Det kan du godt gøre. Du bogfører alle vareindkøb på varelagerkontoen i status, når du køber dem. En gang månedligt beregner du dit forbrug. Det debiterer du så din vareforbrugskonto i driften og kreditterer varelagerkontoen.