Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vareforbrug i Summa?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Virksomheden er efterhånden ved at vokse sig større og større og det er blevet tid til at indføre mere struktureret bogholderi. Så jeg er ved at afprøve Summa, som det nok ender med jeg køber. Jeg har aldrig haft med bogføring og gøre før, men er rimelig lærenem, så har fået nogenlunde styr på de daglige rutiner. Er ikke helt stærk i Debit/Kredit verden endnu, men det kommer nok..

Mit største spørgsmål lige nu er hvordan jeg gør med vareforbruget. Jeg importerer varer fra Kina som jeg sælger gennem en Webshop. Det er ikke et problem for mig at bogføre det daglige salg, udgifter osv. Men ved ikke hvordan jeg bør håndtere vareforbruget. Det er svært for mig at bestemme værdien af en vare jeg lige har solgt, så jeg kan ikke rigtig postere noget på vareforbruget. Har overvejet at lave en månedlig lagerstatus med beregning af vareindkøb og nedskrivninger for at finde vareforbruget. Men selv her er jeg ikke sikker på hvordan jeg skal sætte det fundne vareforbrug ind i kontoplanen?

Håber der er nogen der kan hjælpe?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:17

Det kan du godt gøre. Du bogfører alle vareindkøb på varelagerkontoen i status, når du køber dem. En gang månedligt beregner du dit forbrug. Det debiterer du så din vareforbrugskonto i driften og kreditterer varelagerkontoen.

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 11:31

Okay super. Men kan ikke finde varelagerkontoen. Ville tro den lå under aktiver og driftsmidler. Men er ikke sikker på hvilken konto af dem det er (bruger standard summa kontoplan).?

Når jeg skal debitere vareforbrugskontoen og kreditere varelagerkontoen gøres det så ved at indsætte -xxx kroner på vareforbrugskontoen og sætte afstemningskontoen til varelagerkonto? Eller skal det gøres på 2 linier?

Er generelt lidt forvirret omkring afstemningskontoen. Hvis jeg f.eks skal nedskrive en vare som er gået i stykker er det så korrekt at indsætte -xxx kroner på nedskrivningskontoen (har oprettet en under årets afskrivninger i drift) og sætte afstemningskontoen til varelager? Hvis jeg sætter den til bank giver det ihvertfald ingen mening.? 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:32

Hvis den ikke er der, så lav en ny konto under aktiver, driftsmidler.

To linjer er det smarteste, ellers skal du se på den afstemningskonto resten af måneden... Men hvis du også bruger den til nedskrivning løbende, så giver det mening alligvel. En eller to linjer (altså med eller uden afstemningskonto) gør ingen forskel.

Tilmeldt 29. Jul 06
Skrevet kl. 11:04

Okay, mange tak for hjælpen ! Smile

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)