Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat - Holding

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 10. Feb 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg overvejer at etablere et Holding ApS, som skal skyde kapital i driftselskab.

Mit spørgsmål er som følger:

Hvis vi forestiller os at der udloddes 100.000 til ejerne af driftselskabet, herunder altså 100.000 til mit Holding. Hvor meget beskattes denne transaktion så med, er det 25% (selskabsskat)?

Hvis det så skal føres videre til mig privat, altså 75.000 (100.000-25.000) - hvor meget skat skal jeg så betale af de 75.000? Er det almindelig indkomstskat, eller hvordan? For i så fald, kan det vel ikke betale sig på den front, idet man så får lov at betale først 25% og siden 40-60%.

Håber der er nogen, som kan og vil uddybe ovenstående for mig.

// Chh

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 08:48

Hej

Fordelen ved et holding selskab ligger i at man har mulighed for at bruge overskud fra en virksomhed til at starte/udvide en anden virksomhed, uden at virk. 2 bliver et datterselskab og uden at der først skal betales fuld skat af overskudet.

På den anden side stiller et holding selskab hverken en ringere eller bedre hvis man ønsker at foretage en udbetaling til en selv privat..

Hvis man ikke har et holding og ønsker at udbetale udbytte, så skal virksomheden først betale alm. virk. skat = 28% og herefter skal du som modtager af aktieudbytte betale 28% i skat af udbytte op til 45.500 kr. og 43% af udbytte herefter

altså hvis vi taler om 100K. bliver det 100.000-28000 = 72.000

28% af 45.500 = 12.740

43% af (72.000-45.500) = 11.395

72.000-12740-11395 = 47.865 til dig efter skat

hvis du har et holdig, skal virk betale alm. virk skat først, og derefter skal du igen betale skat af aktieindkomst når du ønsker at få pengene udbetalt fra holding til dig privat.. summasumarum resultatet bliver det samme.

Et holding har derimod betydning hvis du ønsker at bruge overskuddet til at starte anden virksomhed op. for på denne måde har holding selskabet 72.000 til at starte anden virk. op for hvor du kun ville have 47.865

Håber det var til hjælp:)

Hilsen Benjamin

Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 09:11

Hej Benjamin,

Tak for flot og meget brugbart svar!

Ved du hvilke regler, der gør sig gældende, hvis nu Holding'et er medejer af et I/S. Det kunne f.eks. være for at begrænse hæftelsen, mens der ikke er mulighed for at etablere driftsselskab pga. manglende økonomi.

Hvis vi tager samme eksempel med et overskud på 100.000 kr.

Hvordan vil beskatningen så ske?

På forhånd tak!

/ CHH

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 09:28

Hej

Først en lille rettelse, skattegrænserne er nemlig lige blevet ændret. så selskabs skatten nu er 25% som du selv skriver og ikke 28% som jeg skrev. derudover bliver aktieindkomst over progressionsgrænsen fra 2008 beskattet med 45% og ikk 43% (dog stadig 43% i 2007)..

Jeg er ikke helt sikker på hvorledes reglerne er for et holding som er medejer af et I/S, men vil dog umidlbart mene at holding selskabet vil komme til at hæfte personligs (og solidarisk) mens ejeren af holding selskabet ikke vil kunne røres.. jeg går ud fra at det I/S som der er tale om er selskab nr. 2. grunden til denne antagelse er at et holding jo skal være enten et ApS eller A/S og dermed vil det jo have midlerne til at starte et ApS eller A/S op selvstendigt.. er dog ikke helt sikker på at jeg har forstået dit sp. helt korrekt..

Hilsen Benjamin

Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 09:36

Hej igen,

Holdingselskabet skal oprettes som ApS.

Det sker primært for at begrænse hæftelsen for ejeren af Holdingselskabet, der ellers ville stå som interessent i I/S'et og dermed hæfte med hele sin personlige formue. På grund af ubalance i formueforholdet mellem interessenterne, ønskes det at begrænse risikoen ved at etablere et holding.

Det skulle kunne lade sig gøre at lade sit holding stå som interessent. Mit primære spørgsmål går derfor mest på beskatningen. Hvordan vil man blive beskattet af sin andel af et overskud fra I/S'et. Hhv. hvis det bare skal overføres til holdingselskabet og hvis man ville have pengene helt ud til privatforbrug.

På forhånd tak igen!

/CHH

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 11:13

Overskud eller evt. underskud i I/S bliver skattepligtig i holdingselskabet. Dvs. hvis din andel er 100.000 kr. i overskud skal holding betale 25% i skat heraf 25.000 kr.

Udlodning af den resterende del 75.000 kr. i udbytte er som beskrevet tidligere i denne tråd.

Hvorfor oprette et I/S, hvis du opretter et holding og din partner også opretter et holding har i begge kapital til indskuddet i et fælles driftsselskab.

Hvis det kun er dig der opretter et holding, vil din partner sandsynligvis hæfte mere end dig, da du kun hæfter med 125.000 og den anden med hele hans formue.

En anden grund til holding er også at denne kan brugs som pengetank og så er et I/S jo ikke så godt.

Tilmeldt 10. Feb 07
Skrevet kl. 21:24

Igen tak for de super svar!

Jeg tillader mig at presse citronen ved at stille et par spørgsmål mere, bær over med mig:

1) Kan man hæve penge ud af sit Holdingselskab (til privatforbrug) så ofte man vil? Hvordan foregår det, skal det være ved generalforsamling?

2) De 43% (snart 45%), man betaler efter bundgrænsen, er den sats konstant - i så fald vil det jo være en kæmpe skattemæssig fordel hvis man f.eks. hiver 1.000.000 ud, da man undgår topskatten. Kan næsten ikke passe (?)

3) Hvad koster det for at få en revisor til at lave arbejdet der er i et Holding, der er jo ikke mange aktiviteter i et sådan, da det ikke er her driften foregår. Er der evt. nogen der kan anbefale en - helst i Storkøbenhavn.

// CHH

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 22:08

1. Det kan man godt, hvis der i vedtægterne for selskabet står noget om acontoudbytte. Hertil skal der hver gang laves en revisorerklæring om at pengene er tilstede i selskabet.

2. Om du hæver 1.000.000 eller 46.000 vil skatten være 43% af alt over bundgrænsen. Fra 2008 45 % for det over 100.000.

3. Det kommer helt an på hvor mange aktiviteter der er. Med tiden kommer der nok nogle penge i selskabet som måske investeres og så koster revisoren lidt mere. Et holding kun med holdingselskab. Bør kunne laves for omkring 3-4.000.

Jeg kan da anbefale BDO Scanrevision http://www.bdo.dk/kontaktmodul/medarbejder_list.asp?dep_id=1&sdep_id=70

Det skal lige nævnes at jeg arbejder i firmaet i en anden afdeling.

Fra Gentofte
Tilmeldt 17. Nov 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:34

Ang. 2) Nej, det kan ikke passe - så dumme er de heller ikke i Skat :-)

Du skal huske at dit selskab allerede har betalt selskabsskat af sit overskud. Så hvis dit selskab har 1.000.000 i overskud, skal det først betale 25% i skat - så er der 750.000 tilbage. Når du så hiver dem ud, betaler du 45% skat - så er der 412.500 tilbage. Så i praksis har du betalt ca 59% skat. For de første 100.000 kr du tager ud, betaler du kun 28% skat - så her får du en effektiv beskatning på 1- (1-28%)*(1-25%) = 46%.

NB: Jeg er ikke professionel - spørg sådan en, før du træffer bindende beslutninger.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 08:37

NielsUll:

..."For de første 100.000 kr du tager ud, betaler du kun 28% skat"

Jeg river lige op i denne tråd igen, kan det ovenstående passe? Jeg troede grænsen for en skat på 28% var ca. 45.000.

// Jesper Skov

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)