Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Arbejde uden løn?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 88
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ejer en webshop sammen med min bror i et ApS. Vi vil gerne tilknytte en fælles kammerat til firmaet på en eller anden måde. Vi er nystartede, så der er ingen overskud at betale løn ud af. Omvendt skal der jo også været noget i det for kammeraten, så han ikke arbejder gratis.

Vi er ikke rigtigt klar over, hvordan man kan gøre sådan noget, men gør os følgende overvejelser:

1) Vi ændrer ejerstrukturen, så kammeraten får en ejerandel af firmaet. Han har ikke mulighed for at betale for sin ejerandel, så han skal på en eller anden måde arbejde for den. Ulempen er, at det sikkert koster en del til advokat m.m. at lave den øvelse.

2) Vi laver en form for ansættelse, hvor aflønningen først sker, i det øjeblik firmaet evt. giver overskud.

Er der nogen herinde, der har erfaring med noget lignende eller forslag til, hvordan vi kan strikke en model sammen?

Vh
Morten

Tilmeldt 25. Jun 12
Skrevet kl. 22:47
Tilmeldt 25. Jun 12
Skrevet kl. 14:52

Slet ingen...?

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 15:06

Det kommer an på jeres kammerats situation. Hvis han fx er på kontanthjælp eller studerende, kan han måske være i praktik hos jer.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:43

Louise Lamberth - Tekstfokus:
Hvis han fx er på kontanthjælp
jeg ville i alle fald foreslå han får OK fra kontanthjælpskontoret inden han arbejder gratis for jer - med udsigt til senere udbytte eller ejerdel

Ejerdel er jo en mulighed, som kræver nogle registreringer, formentlig general forsamling, ejerbog osv og betyder han skal skyde penge ind - men I kan godt aftale han får en bonus eller en penge ud fra resultat og andet - men tag bestemt og vær forsigtig i forhold til ex SU, dagpenge og helt specielt kontanthjælp hvis der arbejdes gratis mod løn/bonus på et senere tidspunkt

vh

Tilmeldt 25. Jun 12
Skrevet kl. 16:35

Tak for jeres svar!

Kammeraten er i fast arbejde, så der er ingen problemer ift kontakthjælp eller andet.

John: Hvis man forestiller sig en model, hvor han aflønnes efter resultat/overskud, hvordan vil du så anbefale, at det udformes i praksis:

- Skal han have et fast kontant beløb, timeløn efter optælling eller noget tredje?
- Skal han have sine penge forud for at min bror og jeg får del i overskudet, eller kan man lave en fordeling undervejs?
- Skal der en advokat ind over eller kan vi formulere noget selv, underskrive det og så regne det for bindende?
- Kan du komme med et par stikord til en formulering?

Vh
Morten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47

Det er ikke let at sige - det er jo helt individuelt

Jeg ville lave en aftale i stil med:

kammerat får xx% af årets overskud inden skat udbetalt som A-løn i December, når selskabet har overblik over overskud - kammerat skal arbejde med xxxx og forventes at xxxx  (og så må I acceptere at det kan svinge lidt alt efter revision af resultatet og efterposteringer - men det er godt at gi ham løn for December for at få det ud inden selskabsskat )

Ikke før I får jeres andel men som ren andel af overskud

Problem? - kan han kræve feriepenge af lønnen - ATP når det er løn i forhold til resultat - jeg tror ja - men en HR advokat kan let udforme det

problem 2 - hvad hvis I synes han ikke arbejder for pengene - der må noget ind om at slutte samarbejde og der kan være ganske meget mere som jeg ikke kan sidde her og fundere over

I KAN lave det selv og det er bindende, men det kan sagtens skabe problem hvis ikke det er klart, så jeg tror jeg ville skrive et skellet selv og så ofre en advokat lave det færdigt

vh

Tilmeldt 25. Jun 12
Skrevet kl. 18:11

Tak for svaret John.

Vi vil forsøge at formulere noget overordnet selv og så få en advokat til at gennemse og reskrive det.

Vh

Morten

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)