Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udvikling af nyt produkt som kan rede menneskeliv, bag min arbejdsgiver arbejdsgivers ryg

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg står i den situation at jeg skal starte selvstændig virksomhed, da jeg er i gang med et udviklings projekt, og derfor ville kunne trække udgifterne fra.

Jeg vil så leje mig ud til min arbejdsgiver til en timeløn der svare til min nuværende kostpris. Så set fra hans side vil det kun være positivt for ham, da han selv kan bestemme om jeg skal arbejde 0 timer en måned eller 300 timer en måned og opsige mig til hver en tid.

Hvorfor vil jeg så dette? Planen går ud på at de penge som kommer ind i firmaet for skrevne regning til mit nuværende arbejde skal bruges til udvikling, produktion, markedsføring ovs, så langt det nu rækker, også må jeg derefter smide i kassen af min egen formue, så jeg ikke skal bruge mere end højest nødvendigt af min nuværende formue, som jeg har betalt skat af.

Problemet er så at når jeg tager snakken med min arbejdsgiver om han i stedet vil leje mig til min nuværende kost pris, vil han helt sikkert spørge mig "Hvorfor vil du dog det når du er fastansat og har den sikreste stilling i firmaet" (Han giver udtrykt for at han ikke vil miste mig som ansat, derfor skal han ikke vide hvad der foregår bag om ryggen på ham)

Jeg vil derfor meget gerne have hjælp af jer her på Amino til at kommer med gode argumenter, som giver mening i forhold til at han skal tro jeg vil leje mig ud til ham til næste 50 år, når han har brug for det.

Bonusinfo: ¨

-Jeg har arbejdet i firmaret i syv år og er udlært samme sted.

-Da jeg startede var vi 30 fastansatte, og nu er vi 3, og overskuddet har aldrig være større, da vores arbejdes mængde er meget svingende.

-Firmaret jeg arbejder i har ansat deltids bogholder, læring og jeg som produktudvikler og industrinikker. Når der er brug for arbejdskraft bliver der lejet folk ind.

-Sidste lejemand som var i firmaet var her i 12år uden pause.

Håber i bære over med den lange smøre og de sikkert mange kommafejl

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I princip er det ikke lovligt at bare skifte fra at være ansat til at fakturere - da det formentlig stadigt er helt samme lønmodtager arbejde men det er jo en sag mellem ham og dig. Jeg ville spille med åbne kort, at snyde en arbejdsgiver der måske bliver sur og opsiger lejemålet er næppe en god ide

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html siger lidt om porblmematiken

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 21. Jan 13
Indlæg ialt: 327
Fra  Morning Train MS Robotics Skrevet kl. 16:48

Forstår ikke helt hvorfor du mener det er et problem at smide din egen formue ind i projektet. Så vidt jeg har forstået, vil en investering i sit firma, svare til et lån, og derfor ikke skulle betale skat af det beløb svarende til det lån, når du engang hiver penge ud af firmaet igen, hvorfor du ikke bliver dobbelt beskattet, hvis det er det du er bange for.

Cookie, ret mig hvis jeg tager fejl! :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:00

det er helt korrekt - de penge han låner til firmaet kan han hive ud uden skat - det sker via status - dog kan de naturligvis tabes hvis projektet giver underskud, men det er jo en anden sag

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:24

Nu har jeg læst både dit og Jacobs blogindlæg, rigtig flot! Nu kan jeg konstatere at jeg vil gå fra almindelig lønmodtager, til lønmodtager som skriver faktura.

Nu står jeg så med spørgsmålet, er dette så ulovligt, eller vil det bare få nogle skattepligtige konsekvenser?

Hvis det ikke er ulovligt, hvilke fordele vil det så give mig at blive selvstændig, hvis vi ser bort fra min ide jeg senere håber at vil kunne leve af?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:24

Sætiværknu:
Problemet er så at når jeg tager snakken med min arbejdsgiver om han i stedet vil leje mig til min nuværende kost pris, vil han helt sikkert spørge mig "Hvorfor vil du dog det når du er fastansat og har den sikreste stilling i firmaet"

Ja, og umiddelbart spørger jeg da om det samme.

Hvis du gerne vil være selvstændig, kan du vel have et firma ved siden af din faste stilling og tjene de penge, du skal bruge til markedsføring osv. der.

HVIS du vil lave noget konkurrerende i forhold til din nuværende arbejdsplads, skal du jo ikke regne med at din nuværende arbejdsgiver beholder dig, uanset om du er ansat eller freelance.

OG som Cookie skriver, så vil SKAT se med meget kritiske briller på det, hvis du "bare" skifter til at være selvstændig og stadig stort set laver det samme på din arbejdsplads.

Men lad os høre lidt mere om, hvorfor du gerne vil gå ud af den sikre løn og over til iværksætteri/freelance?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:28

Lad os sige min formue lyder på 1000000kr. de penge har jeg betalt A-skat af, de penge jeg vil få ind i firmaret for skrevne faktura skal jeg vel kun betale selvskabsskat af?

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 17:30

Sætiværknu:
Nu står jeg så med spørgsmålet, er dette så ulovligt, eller vil det bare få nogle skattepligtige konsekvenser?

Det er da ikke ulovligt. Sådan er der mange af os, der har startet.

Du skal betale skat af, hvad du tjener. Du skal momsregistreres, hvis du ser, at du kan komme til at omsætte for mere en 50.000 indenfor 12 måneder

OG du børe cleare med din arbejdsgiver, at han er ok med, at du driver virksomhed ved siden af dit arbejde.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:32

Så hvis jeg investere 1mil. i projektet af egen lomme, så kan jeg om 5 år (hvis det bliver en succes) trække den ene mil. ud til min almindelig bank konto, også stadig have de sammen penge hjemme igen? Skal bare lige være helt sikker?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:39

Jeg skal starte selvstændig uanset hvad, jeg ville bare vide om der var en økonomisk fordel ved at få pengene direkte ind i firmaet, i stedet for at skal skulle betale skat af dem som jeg gør nu, og derefter flytte dem over i firmaet.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)